Carburanții au trecut iarăși pragul de 5 lei pe litru, o scumpire de peste 16%, în mai puțin de patru luni, iar eliminarea supraaccizei de 40 de bani pe litru va avea loc abia anul viitor. Transportatorii se plâng că nici promisiunea compensării unei părți din această taxă nu este respectată de Guvern.

Într-o benzinărie de pe Șoseaua Alexandriei din capitală, motorina costă 4,9 lei pe litru. La sfârșitul lunii ianuarie, prețul era de 4,22 de lei, adică scumpirea depășește 16 procente. Benzina standard costă mai mult, dar scumpirea a fost mai puțin agresivă: doar 9 procente, în aceeași perioadă, conform Digi 24.

După introducerea supraaccizei, transportatorii au amenințat că vor alimenta în țările vecine.

Guvernul a promis atunci că va înapoia 4 din cei 7 eurocenți adăugați la prețul litrului de carburant. Până la urmă au fost rambursate doar două procente și jumătate din sumele promise iar eliminarea supraaccizei a fost amânată pentru 2017.

„Toate cererile care sunt aprobate de autoritatea rutieră română și se trimit la ministerul de finanțe, sunt respinse pe motivul lipsei de fonduri”, spune Radu Dinescu, secretar general Uniunea Transportatorilor.

Ministrul Finanțelor, Anca Dragu, a ținut să precizeze motivul pentru care a fost impusă această acciză, deși la început s-a spus că acești bani vor fi folosiți pentru contrucția de drumuri și autostrăzi.

”V-aș contrazice aici. Ea a fost introdusă pentru a compensa reducerile de încasări din reducerea CAS-ului. În momentul reducerii contribuțiilor, se produce și o reducere a încasărilor și a fost nevoie cu atât mai mult cu cât România era într-un acord de finanțare cu FMI și Comisia Europeană”, a spus Anca Dragu, ministrul Finanțelor.

Scumpirile din prezent sunt justificate de benzinari prin faptul că prețul internațional al petrolului a depășit pragul de 50 de dolari pentru prima dată în ultimele șapte luni.