ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Consiliul Concurenței a declanșat o investigație pe piața carburanților, după ce prețurile fără taxe la carburanți au depășit ușor media Uniunii Europene, pentru a vedea cum s-au format prețurile, dar și cum s-a transpus directiva europeană privind stocurile obligatorii de carburanți, a declarat președintele instituției, Bogdan Chirițoiu.

Investigația ar putea dura un an de zile.

”Mai ales în prima parte a anului trecut, prețurile în România fără taxe la benzină și la motorină sunt mai mari decât în marea majoritate a țărilor din UE, sunt peste media UE, ceea ce e un fenomen nou. Pentru că, tradițional, în România, prețurile fără taxe erau puțin sub media Uniunii Europene”, a spus Chirițoiu, în cadrul unui eveniment pe teme energetice.

Acest lucru se întâmplă în condițiile în care, în Romania, aproape jumătate din nevoile de consum se acoperă din producția internă, ceea ce înseamnă și costuri de transport mai mici.

În România, prețul fără taxe al benzinei euro 95 este de aproape 530 de euro pe mia de litri - cu aproape 4 euro peste media europeană. În timp ce Marea Britanie, Belgia și Cehia au prețuri sub pragul de 500 de euro. Și la motorină, prețul fără taxe de la noi depășește media europeană.

Companiile petroliere au explicații: pornind de la raportarea diferită de la o țară la alta, până la stocuri de siguranță și procent de biocombustibil.

Din calculele producătorilor, taxele reprezintă aproape jumătate din prețul carburanților. Până la 15% sunt costurile de logistică. Iar costul propriu-zis înseamnă aproximativ o treime.

Consiliul Concurenței vrea să pună la punct o platformă digitală care să permită compararea prețurilor pentru benzină și motorină.