După ce la începutul anului eliminarea supraaccizei a adus ieftiniri substanțiale, iată că după doar două luni prețurile la carburanți au urcat din nou.

La începutul anului, tarifele carburanților au scăzut cu 50 de bani după eliminarea supraaccizei, iar benzinăriile au afișat prețuri de aproximativ 4 lei și 80 de bani pe litru.

Specialiștii spun că scumpirile sunt influențate de cotațiile de pe piețele internaționale.

„Efectul în piață, la pompă, al fluctuațiilor de pe piețele internaționale se observă cu un anumit decalaj de ordinul a câteva săptămâni. Ceea ce observăm este faptul că de undeva de pe 10, 11 ianuarie, prețul petrolului Brent a cunoscut o creștere de aproximativ 7 procente în timp ce leul s-a depreciat marginal față de dolar cu aproape un procent. Ar fi explicabilă o scumpire de 3-3,5%”, a declarat Claudiu Cazacu, analist financiar, pentru Digi 24.

„Crește prețul țițeiului, crește prețul la pompă, scade prețul țițeiului, scade și prețul la pompă. Din nou, structura însă a prețului carburantului la pompă nu depinde doar de prețul țițeiului, este influențată însă într-o mare măsură și de întreaga sarcină de costuri care revine pe un litru de carburant. O bună sarcină vine și din regimul fiscal. Peste 50 la sută în România”, a spus și Daniel Apostol, secretar general ROPEPCA.

Scumpirea benzinei și a motorinei a atras atenția Consiliului Concurenței. Președintele instituției a anunțat declanșarea unei analize după ce prețurile fără taxe ale carburanților vânduți la noi au depășit media europeană.

Potrivit datelor Comisiei Europene, dacă excludem taxele, un litru de benzină costă în România 53 de eurocenți, mai mult decât în alte 16 țări europene, printre care Austria, Franța, Germania, Cehia sau Polonia.