Introducerea unei plăți defalcate a taxei pe valoarea adăugată (TVA), sub denumirea de split payment, ar urma să fie opțională de la 1 septembrie și obligatorie de la 1 octombrie, potrivit unui proiect de ordonanță publicat recent de Ministerul Finanțelor Publice (MFP). 

Totuși, obligativitatea aplicării măsurii, care presupune deschiderea unui cont special pentru TVA de către toate firmele înregistrate în scopuri de TVA, ar putea fi amânată până la 1 ianuarie 2018, conform unor declarații recente ale premierului României. 

„Sistemul de plată defalcată a taxei pe valoarea adăugată (TVA), sau split TVA, așa cum a fost promovat în spațiul public, ar urma să se aplice de la 1 octombrie 2017 și va obliga firmele înregistrate în scopuri de TVA să-și deschidă un cont bancar distinct pentru a încasa TVA de la clienți, respectiv pentru a plăti TVA facturată furnizorilor.  De altfel, introducerea unui astfel de mecanism a fost încercată și în alte state membre ale Uniunii Europene, însă nu a putut fi pusă în practică din cauza impactului semnificativ asupra capitalului de lucru și a poverii administrative,” explică specialiștii de la Deloitte într-un material de analiză publicat pe site-ul propriu. 

Așadar, firmele vor fi obligate să-și deshidă cont separat de TVA, la Trezorerie sau la bănci, din care să nu poată retrage bani, ci doar să primească de la clienții pe care îi au. 

„Introducerea noului sistem privind plata defalcată a TVA, prin care se intenționează utilizarea unui cont bancar dedicat încasărilor și plăților de TVA, urmează să se aplice opțional, de la 1 septembrie, dar obligatoriu începând cu 1 octombrie 2017, potrivit unui proiect de act normativ lansat de Ministerul Finanțelor Publice (MFP).

Astfel, companiile înregistrate în scopuri de TVA vor fi obligate să-și deschidă un cont bancar distinct -- „Contul de TVA” -- pentru a încasa TVA de la clienți, respectiv pentru a plăti TVA facturată furnizorilor. Practic, mecanismul de plată defalcată a TVA va presupune, în primul rând, deschiderea unui cont de TVA de către persoanele impozabile, inclusiv instituțiile publice, înregistrate în scopuri de TVA la trezorerie sau la bancă, dar și alte măsuri. 

Totodată, proiectul de act normativ aflat acum în dezbatere publică prevede amenzi pentru cei care încalcă obligațiile de plată a TVA prin acest nou sistem, amenzi de până la 50% din suma reprezentând TVA nevirată în contul de TVA al furnizorului.

„Prin acest mecanism se urmărește creșterea nivelului de conformare a persoanelor impozabile, prin asigurarea resurselor financiare ale acestora pentru plata TVA datorate bugetului de stat, având în vedere că taxa încasată de la clienți nu mai poate fi direcționată pentru alte plăți, ci doar pentru taxa datorată furnizorilor sau bugetului de stat”, justifică MFP în nota de fundamentare a proiectului de ordonanță.

Totuși, chiar dacă implementarea unui astfel de mecanism a circulat de mai mulți ani, mai precis chiar de la apariția sistemului de TVA, aceasta nu a putut fi pusă efectiv în practică, din cel puțin două motive importante, respectiv impactul semnificativ asupra capitalului de lucru și povara administrativă,” după cum arată specialiaștii de la Deloitte într-un comunicat publicat pe site-ul propriu al companiei.

Potrivit reprezentanților departamentului de taxe din cadrul Deloitte, Bulgaria a avut un astfel de sistem până pe 1 ianuarie 2007, dar a renunțat din cauza motivelor de mai sus și a influenței lor în special asupra întreprinderilor mici si mijlocii.

Totodată, Italia a implementat un sistem de defalcare a plății de TVA în urmă cu câțiva ani, dar în mod limitat (livrări de bunuri/prestări de servicii către stat, companii de stat, companii listate).

„Sistemul italian este diferit de cel românesc, respectiv clientul este obligat să plătească TVA în locul furnizorului, iar banii sunt plătiți în contul bancar al statului. Italia a obținut derogare de la Comisia Europeană pentru a aplica acest sistem, conform directivei de TVA", este explicat în materialul de analiză. 

La rândul său, Polonia încearcă să implementeze de la 1 ianuarie 2018 un sistem similar cu cel propus acum în România, dar pe care îl pregătește de mai bine de doi ani.

Specialiștii de la Deloitte au enumerat și câteva dintre provocările pe care le vor întâmpina contribuabilii în implementarea și folosirea noului sistem, astfel:

 - Clienții nu vor mai face o singură plată pentru bunurile și serviciile achiziționate, ci își vor dubla plățile: suma netă remisă contractorului în contul obișnuit de TVA, respectiv TVA în contul special de TVA al contractorului;
 - Furnizorii vor fi nevoiți să găsească surse noi de finanțare a TVA si vor întâmpina probleme de cash flow (din moment ce trebuie să achite TVA pentru a nu fi penalizați de stat chiar dacă nu au încasat-o de la furnizori). Întreprinderile mici și mijlocii ar fi cele mai afectate;
 - Flexibilitatea de a folosi cash-ul acumulat în contul de TVA va fi foarte restrânsă, aproape zero;
Termenele de plată, formularea contractelor și a aranjamentelor de business vor trebui revizuite;
 - Băncile/ Trezoreria vor deschide automat conturile de TVA (fără a fi nevoie să încheie alte acorduri suplimentare). În 90 de zile, contribuabilii vor trebui să confirme deschiderea acestor conturi de TVA de către bănci (la Trezorerie, conturile vor rămâne deschise);
 - Proiectul nu se referă la compensări / barter între contribuabili. Așa cum pare să fie construit sistemul, contribuabilii ar putea fi obligați să efectueze plăți încrucișate de TVA, chiar dacă baza este compensată.