Agenția de evaluare Moody's a anunțat că a redus perspectiva în ceea ce privește ratingul României de la pozitiv la stabil, dar a reconfirmat ratingul Baa3 pentru datoria pe termen lung.

Analiștii agenției au redus perspectiva din cauza politicii fiscale expansioniste, care a dus la creșterea deficitului fiscal, iar politica macroeconomică prociclică a dus la lărgirea deficitului de cont curent, ceea ce va obliga Guvernul să se împrumute tot mai mult, iar țara ar deveni astfel tot mai vulnerabilă la șocuri financiare externe.

 Primul motiv pentru care perspectiva a fost redusă îl reprezintă creșterea deficitului fiscal.

„Politica fiscală expansionistă a României a avut ca rezultat o lărgire a deficitului fiscal, ceea ce este de așteptat să ducă la o traiectorie ascendentă a raportului dintre datoria guvernamentală și Produsul Intern Brut (PIB)”, se arată în raportul agenției.

 Analiștii se așteaptă la o creștere a datoriei publice pe termen mediu, după ce aceasta a scăzut în ultimii doi ani.

„Aceasta este un rezultat al măsurilor fiscale deja implementate și care vor urma, potrivit Codului Fiscal, ceea ce va afecta veniturile și cheltuielile guvernamentale”, se arată în raport.

Experții avertizează că măsurile de relaxare fiscală și creșterea datoriei publice arată că România nu a profitat suficient de condițiile favorabile ale pieței pentru a-și reduce semnificativ datoria și a-și reface rezervele financiare pierdute în urma crizei financiare.

„După șase ani în care deficitul fiscal a scăzut de la 9% din PIB în 2009 la sub 1% în 2015, finanțele publice ale României au trecut de un punct de cotitură și este de așteptat ca situația să se deterioreze în anii ce vor urma, ca rezultat al măsurilor de relaxare fiscală cuprinse în Codul Fiscal și a măsurilor suplimentare introduse de Guvern”, se arată în raport.

Analiștii așteaptă un avans al nivelului datoriei publice de la 38% din PIB în 2015 la peste 45% din PIB în 2021, ceea ce va face România tot mai vulnerabilă la șocuri externe. În 2007, acest raport era de 12,7%. Al doilea motiv al reducerii perspectivei, în opinia agenției, îl reprezintă creșterea deficitului de cont curent.

„Prociclicitatea politicii macroeconomice a dus la o creștere rapidă a salariilor, la o deteriorare a competitivității prețurilor și la o lărgire a deficitului de cont curent”, susțin specialiștii Moody's.

Agenția avertizează că aceste evoluții sunt contrare tendințelor economice și fiscale anticipate de agenție atunci când a luat decizia, în decembrie 2015, să crească perspectiva de la stabilă la pozitivă. În decembrie 2015, perspectiva pozitivă a României era bazată pe așteptarea legată de continuarea evoluției sustenabile a economiei și de o reducere a vulnerabilității economiei la șocuri externe.

„Aceste așteptări nu mai sunt susținute de tendințele economice și fiscale observate de atunci sau de cele care ar putea urma”, se arată în raport.

Astfel, deși creșterea economică pe termen scurt este robustă, ea este cauzată de politică fiscală expansionistă, iar un avans economic bazat doar pe o cerere internă puternică ar putea afecta competitivitatea pe plan extern.

„Deși așteptăm o continuare a creșterii puternice a economiei pe termen mediu (creșterea reală a PIB-ului a fost 4,8% și este estimată să fie 4% în 2017 și 3,5% în 2018), această evoluție nu este sustenabilă și depășește potențialul de creștere al României pe termen lung”, se arată în raport.

Drept urmare, motorul creșterii economice a început să se mute din zona exporturilor către cea a cererii interne, alimentat de stimulii fiscali. În aceste condiții, potențialul de creștere al economiei românești este ușor peste 3% și rămâne mult mai mic decât înainte de criză, avertizează Moody's. Acesta rămâne redus din cauza lipsei reformelor economice structurale și a eficienței slabe a instituțiilor statului, potrivit agenției. În plus, politicile economice nu permit o dezvoltare puternică a investițiilor private, iar piața muncii este afectată de o rată a participării redusă și de migrație.

Analiștii avertizează că amânările din zona investițiilor publice reduc competitivitatea țării, iar lipsa prioritizării proiectelor și rata scăzută a absorbției fondurilor europene duc la o utilizare sub posibilități a resurselor financiare disponibile.

„Ca rezultat al creșterii puternice a cererii interne, actualul deficit de cont curent al României s-a dublat în 2016, până la 2,3%, continuând astfel inversarea trendului de îngustare a deficitelor externe din perioada 2007-2014”, au avertizat experții.

Moody's estimează că deficitul de cont curent s-ar putea lărgi la 3% din PIB în 2017 și la 3,1% în 2018. În 2014, acesta a fost 0,7%. Agenția a reconfirmat ratingul Baa3 pentru datoria pe termen lung, pe baza datelor privind evoluția economică. Nivelul datoriei publice raportat la PIB, deși ar putea să crească, se menține încă la un nivel moderat. Analiștii consideră că o continuă supraveghere a situației de către experți ai Uniunii Europene (UE) și Fondului Monetar Internațional (FMI) ar trebui să susțină o evoluției a politicilor economice și fiscale din România ”în ciuda unui peisaj politic fragmentat”.