Promoții in-cre-di-bi-le cu stocuri invizibile, ponturi scăpate "pe surse” pentru ținerea în priză a gadgetarilor, discounturi mari doar prin raportare la prețurile maximale de listă și, în premieră, Black Friday-ul de o lună întreagă la Altex. 

Câteva noutăți față de ediția precedentă. Altex a furat iar startul-anul trecut afișa reducerile pe site cu o săptămâna înainte de campania oficială a principalului sau contracandidat eMag, chiar dacă nu anunța explicit asta pe site-de această dată cu aproape 3 săptămâni (compania a decretat luna Black Friday, între 30 octombrie și 30 noiembrie). În mod lăudabil însă pentru Altex, obiectele oferite la preț redus-un număr limitat de sortimente-au avut stocuri suficiente astfel încât n-am avut încă mesajul "stoc epuizat”. Cumva explicabil totuși, având în vedere lungimea campaniei-nu poți tăia prea mult din prețuri, împăcând și capra (profitul companiei) și varza (dorințele clienților) pe termen mai lung de o zi. Altex n-a avut oferte-cârlig de marketing, dar a avut stocuri suficiente. 

Ceea ce nu s-a întâmplat la eMag, în bună tradiție a retailerului. Încă din seara de joi apăruseră pe blogurile de tehnlogie diferite ponturi, gen "20 de oferte de neratat din oferta de reduceri eMag” în care erau enumerate cele mai mari reduceri de a două zi. Precum televizorul de 80 cm în diagonală și 499 lei sau laptopul de 700 lei. Din păcate stocurile au fost din nou netrasparente astfel încât nimeni n-a putut să afle câte televizoare de 500 de lei erau la vânzare ca să își calculeze șansele de a le prinde în primele 5 minute de la deschiderea site-ului (televizorul de 500 de lei s-a epuizat de fapt în primele...30 de secunde iar laptopul a rezistat ceva peste 15 minute). 

Elefant.ro a fost de asemenea cu un mic pas înaintea majorității concurenților, pornind campania joi de la ora 22, dar graba nu le-a ajutat serverele, site-ul fiind mai tot timpul blocat în primele 30 de minute. Flanco a demarat campania la ora 7 vineri și asta explică poate și întârzierea eMag care și-a deschis site-ul  abia pe la 8,20 (șeful eMag, Iulian Stanciu, e și patronul Flanco iar cei doi retaileri au uneori strategii complementare). 

Până la urmă, lăsând la o parte ofertele-bombă care se epuizează instantaneu și care sunt folosite doar ca niște cârlige de marketing, Black Friday-ul românesc rămâne mai mult un pretext de lichidare de stocuri cu public, cele mai mari reduceri pe număr suficient de produse făcându-se pentru gamele în curs de retragere din piață, uzate moral și depășite tehnic. Și câteva detalii despre disconturi. Acestea se raportează la prețul de listă, cel maximal, pentru a face reducerile de Black Friday cât mai spectaculoase, mai ales pentru cei ce nu urmăresc promoțiile periodice din timpul anului.