ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Alunecările de teren, produse de-o parte şi de alta a viaductului de la Aciliu nu au fost prevăzute înainte de atribuirea contractelor, astfel că italienii de la Impregilo, constructorul segmentului de atostradă Orăștie-Sibiu, au fost luaţi prin surprindere.

Miercuri seara, la digi24, deputatul PNL Alexandru Nazare, fost ministru al Transporturilor a dat în vileag  incompetența și ignoranța ce se ascunde în spatele sistemului de modernizare a infrastructurii românești, CNADNR.

„Compania de Drumuri trebuie să înveţe să lucreze transparent, sunt trei expertize făcute dar nicio procedură de achiziţie pentru cele trei expertize nu e pe site, nu ştim cine sunt experţii, şi mai grav, nu avem nici din partea ministerului soluţie de remediere.[...] nu ştim nici care este problema, nici soluţia, nici cât costă, nici din ce bani va fi acoperită”, a spus Alexandru Nazare.

În timp ce CNADNR dă  vina pe constructor pentru problemele grave apărute pe tronsonul 3 de autostradă, situația din teren este cu totul alta. Înca din 2013, constructorul a întâmpinat pe acest tronson numeroase probleme, detaliate de către directorul adjunct de șantier, ing. Cristian Petria, pentru ziarulunirea.ro. Acestea vizau diverse porțiuni între Apoldu de Jos și Săliște. 

"Ce construiam noaptea găseam surpat a doua zi dimineaţă sau, şi mai grav, ne trezeam cu fisuri chiar înainte să turnăm stratul de balast la drum, cam ca în povestea cu meşterul Manole”, a povestit Cristian Petria. 

Astfel, pe porţiuni întregi, constructorul a fost nevoit să refacă lucrările de la zero şi de câte trei ori. De-abia în primăvara acestui an, prin aprilie 2013, CNADNR a aprobat una dintre soluţiile tehnice propuse de constructor şi găsite în urma unor studii geologice pentru rezolvarea problemei alunecărilor de teren. 

Practic, este vorba despre modificarea pantei taluzurilor astfel încât înclinaţia foarte mică a acestora să nu mai permită alunecările de teren, şi de drenarea întregii zone. Pentru aceasta este nevoie de mutarea efectivă a cinci dealuri. În zona Aciliu – Sălişte, după viaductul de la Aciliu pe sensul de mers Sebeş – Sibiu, soluţia tehnică găsită a fost construirea unui tunel lung de 250 de metri pe porţiunea unde au loc alunecări de teren. Aici nu a fost posibilă crearea acelor taluzuri cu înclinaţie mică din cauza volumului prea mare de pământ care ar fi trebuit dislocat, având în vedere că peretele debleului are o înălţime de 50 de metri. Aceste lucrări suplimentare au determinat şi exproprieri suplimentare dar şi defrişarea unei porţiuni de pădure între Apoldu de Jos şi Sălişte, alţi doi factori care au produs la rândul lor întârzieri majore. 

"Practic, pe acest troson de autostradă discutăm despre trei tranşe de exproprieri: prima a fost pentru culoarul de 70 de metri proiectat iniţial pentru autostradă, a doua tranşă a avut loc când s-au creat debleele şi a treia acum, ca urmare a găsirii soluţiei tehnice care ne-a forţat să ne extindem şi mai mult de-o parte şi de a alta a drumului. Gândiţi-vă că doar pe pământul ce a trebuit expropriat sub viaductul de la Aciliu au existat 267 de proprietari”,a mai explicat directorul adjunct de şantier.

"La acestea s-au adăugat şi întârzierile de circa 2 luni provocate de lucrările de descărcare arheologică la cele 5 situri aflate pe traseul acestui tronson.” a mai declarat acesta în noiembrie 2013.

De la alunecările de teren au decurs şi alte probleme care au apărut odată cu găsirea şi aprobarea noilor soluţii tehnice – exproprieri suplimentare şi defrişări - acestea  producând nu numai bătăi de cap, ci şi costuri suplimentare de cel puţin 20% din valoarea totală a proiectului, costuri ce vor fi suportate de statul român.

Nicolae Boţu, profesor în cadrul Facultăţii de Construcţii şi Instalaţii al Universităţii Tehnice Gheorghe Asachi din Iaşi, spunea anul trecut pentru ziarulfinanciar.ro că acest tronson de autostradă a beneficat de un studiu de fezabilitate „de foarte proastă calitate", care nu a a avut la bază o analiză detaliată care să ia în considerare alunecările de teren din zona unde a fost construită autostrada.

Din cauza lucrărilor foarte complexe, lotul 3 are cea mai mare valoare de contractare din cele patru tronsoane – 604,7 milioane de lei, fără TVA, la care se adaugă 20% din valoarea totală din cauza lucrărilor neprevăzute apărute pe parcurs. Aici au fost construite cinci poduri, 19 podeţe metalice, 18 podeţe casetate, un pasaj, un tunel, un viaduct (Aciliu), un nod rutier (Apoldu de Jos), un spaţiu de parcare şi servicii. În total, pentru realizarea lucrărilor au fost prevăzute a fi excavate 5 milioane metri cubi de pământ.