Începând cu 1 februarie intră în vigoare mai multe măsuri, între care eliminarea plafoanelor în cazul contribuțiilor sociale și de sănătate, creșterea plafonului pentru microîntreprinderi și eliminarea a 102 taxe nefiscale, potrivit Economica.net.

Aproximativ 1,6 milioane de români vor primi 140 lei în plus la salariu, de la 1 februarie. Este vorba despre angajații plătiți cu salariul minim, care va crește cu 16%. Se vor bucura de această majorare și beneficiarii indemnizației minime de creșterea copilului și de stimulent de inserție pentru creșterea copilului. Crește însă și valoarea unui punct de amendă de circulație la 145 lei.

Astfel, de mâine, nu vom mai plăti impozit la vânzarea unei case sau a unui teren, potrivit unei ordonanțe de urgență, adoptată recent. Sunt vizate tranzacțiile cu valori sub 100.000 de euro. În cazul sumelor ce depășesc acest plafon, se percepe un impozit de 3% din diferență. Autoritățile speră ca astfel să încurajeze vânzarea imobilelor și, în același timp, să permită creșterea industriei locuințelor. În prezent, se aplică un impozit unic, de 3%, pentru tranzacțiile imobiliare de până la 200.000 de lei, inclusiv.

Tot de la 1 februarie, studenții de la universitățile de stat, dar și de la cele private acreditate sau autorizate, vor merge, gratuit, cu trenul. 464.000 de studenți vor beneficia de gratuitate la transportul intern feroviar, la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, pe tot anul calendaristic. Aceste gratuități înseamnă un impact bugetar de aproximativ 100 de milioane de lei pe an.

Apar și noi reguli privind inspecția tehnică periodică a mașinilor. Va fi introdusă noțiunea de defecțiuni minore care nu vor mai cântări atât de mult iar inspecția poate fi trecută chiar și cu ele. În aceasta categorie ar fi probleme care nu țin de siguranța vehiculului sau de normele de poluare. De genul unui bec ars, pe care inspectorul te pune să-l schimbi pe loc, astfel incât să facă poză mașinii cu luminile aprinse. În cazul defecțiunilor majore, este necesară o nouă inspecție a vehiculului în maximum 30 de zile. Noile reguli vor fi valabile abia de la anul.

De asemenea, data de 1 februarie aduce modificări în cazul contribuțiilor la pensiile publice și la sistemul sănătate. Astfel, începând de miercuri, salariații vor datora contribuțiile de pensie (CAS) și de sănătate (CASS) la tot venitul realizat, actualul plafon maxim, echivalent cu cinci salarii medii brute, fiind eliminat. Eliminarea plafonului CASS (contribuția la sănătate) ar afecta 36.000 de salariați, iar măsura ar aduce la buget un plus de 500 de milioane de lei, relatează News.ro.

Pe de altă parte, salariații, PFA și pensionarii care au și venituri din dividende, dobânzi, drepturi de autor, dar și din chirii vor fi scutiți de CASS pentru acestea.

O altă modificare importantă este legată de anularea CASS pentru pensii. Indiferent de valoarea pensiei, pensionarul are calitate de asigurat în sistemul public de sănătate, dar plata contribuției se suportă de la bugetul de stat.

Tot de la 1 februarie, impozitul pe venit aplicat microîntreprinderilor cu un singur salariat va fi redus de la 2% la 1%, concomitent cu ridicarea plafonului de venituri până la care o firmă poate fi încadrată în definiția microîntreprinderii, de la 100.000 euro la 500.000 euro. Totuși, cota de impunere de 3% rămâne neschimbată pentru microîntreprinderile fără niciun salariat.

De la 1 februarie, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) va elimina formularul 088. Prin Declarația 088, introdusă în februarie 2015 și simplificată în vara lui 2016, un contribuabil este evaluat de către funcționarii Fiscului din punct de vedere al capacității de a desfășura activități economice în sfera TVA.

Documentul a fost aspru criticat de reprezentanții oamenilor de afaceri, din cauza creșterii birocrației.

Tot de mâine vor fi anulate 102 taxe nefiscale. Taxa radio-tv, timbrul de mediu, taxa de înregistrare în registrul comerțului, taxa pentru acordarea cetățeniei române și taxa pentru eliberarea certificatelor de cazier judiciar sunt printre cele mai importante dintre cele 102 taxe care vor fi eliminate, ca urmare a aplicării proiectului de lege depus de PSD și votat în Parlament.

Un număr de 22 de taxe nefiscale, percepute pentru diferite servicii prestate de structurile Ministerului Afacerilor Interne (MAI), inclusiv pentru cazier, pentru examinare în vederea obținerii permisului de conducere ori pentru schimbarea numelui, vor fi eliminate începând cu data de 1 februarie.

Astfel, se va elimina taxa de 10 lei pentru eliberarea certificatului de cazier judiciar, documentul urmând a fi eliberat gratuit solicitanților, atât persoane fizice, cât și persoane juridice.

Ministerul Afacerilor Interne mai arată că vor fi eliminate opt taxe care erau necesare pentru eliberarea unor documente la ghișeele Direcției Regim Permise și Înmatricularea Vehiculelor:

- Taxă pentru examinare în vederea obținerii permisului de conducere pentru autovehicule din categoriile și subcategoriile A, A1, B, B1 și B+E - 6 lei;

- Taxă examinare pentru obținerea permisului de conducere pentru autovehicule din categoriile și subcategoriile C, C1, Tr, D, D1, CE, DE, C1E, D1E, Tb și TV - 28 lei;

- Taxă pentru examinarea persoanelor cărora le-a fost anulat permisul de conducere, pentru categoriile cuprinse în permisul anulat, precum și a persoanelor care au fost respinse de trei ori la examenul pentru obținerea aceleiași categorii a permisului de conducere, precum și pentru persoanele care nu au absolvit o școală de conducători de autovehicule, cu excepția celor pentru categoriile B, B1, B+E - 84 lei;

- Taxă înmatriculare permanent sau temporară pentru autovehicule și remorci cu masa totală maximă autorizată de până la 3.500 kg inclusiv - 60 lei; - Taxă înmatriculare permanent sau temporară pentru autovehicule și remorci cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3.500 kg – 145 lei;

- Taxă de autorizare provizorie a circulației autovehiculelor și remorcilor neînmatriculate permanent sau temporar – 9 lei; - Taxe de autorizare a circulației pentru probe a autovehiculelor și remorcilor – 414 lei;

- Înregistrarea cererilor persoanelor fizice și juridice privind furnizarea unor date din Registrul național de evidență a persoanelor, precum și din Registrul național de evidență a permiselor de conducere și certificatelor de înmatriculare și din registrele județene și al municipiului București de evidență a permiselor de conducere și certificatelor de înmatriculare – 5 lei.

Pe lângă acestea, vor fi eliminate alte trei taxe: pentru aplicarea, de către instituțiile prefectului, a apostilei pe actele oficiale administrative, la solicitarea persoanelor fizice (22 lei) sau juridice (44 lei), precum și înregistrarea cererilor pentru aplicarea apostilei (3 lei).

Totodată, de la 1 februarie din costul pașaportului vor fi eliminate taxa pentru serviciul public prestat, respectiv 22 lei, și tariful suplimentar pentru eliberarea pașaportului simplu temporar, 100 lei.

Potrivit noilor reglementări, taxele pe care le vor achita cetățenii pentru eliberarea pașapoartelor, în cazul cererilor depuse în țară, vor fi următoarele:

- Pașaportul simplu electronic (cu valabilitate 5 ani, eliberat persoanelor peste 12 ani) - 258 lei; - Pașaportul simplu electronic (cu valabilitate 3 ani, eliberat persoanelor sub 12 ani) - 234 lei;

- Pașaportul simplu temporar (cu valabilitate 1 an) - 96 lei. Tot dela 1 februarie, va fi eliminată și taxa de 22 lei pentru furnizarea datelor din Registrul Național de Evidență a Pașapoartelor Simple și pentru eliberarea adeverințelor referitoare la: exercitarea dreptului la liberă circulație în străinătate; istoric de pașapoarte; perioada în care solicitantul a avut statutul de cetățean roman cu domiciliul în străinătate.

Alte șase taxe extrajudiciare de timbru și două taxe consulare pentru servicii prestate în domeniul evidenței persoanelor și al stării civile vor fi eliminate:

- Taxa pentru eliberarea certificatelor de atestare a cetățeniei și a domiciliului; eliberarea copiei de pe decizia de schimbare a numelui; eliberarea și preschimbarea actelor de identitate pentru cetățenii români; înscrierea în actul de identitate a mențiunii privind stabilirea reședinței; eliberarea cărții de identitate provizorii - 5 lei;

- Taxa pentru schimbarea numelui - 15 lei; - Taxa pentru eliberarea certificatelor de atestare a cetățeniei și a domiciliului - 22 lei,

- Taxa pentru identificarea unei persoane pe teritoriul României - 35 lei.

Dragă cititorule,
dacă ți-a plăcut acest articol, te rugăm ceva.

De peste 5 ani, ActiveNews este vocea pe care sute de mii de români o primesc în fiecare zi, dar care în același timp fisurează stabilimentul politic și economic care dorește să supună și România.

ActiveNews este un site independent din punct de vedere editorial, ceea ce înseamnă că ne stabilim singuri prioritățile și strategia. Jurnalismul nostru este liber de influențe comerciale și nu este influențat de către moguli, milionari sau acționari.

Nimeni nu-l editează pe editorul nostru. Nimeni nu ne direcționează opiniile.

Aceste aspecte sunt de o importanță critică într-o țară în care mass-media corporatistă face legea. Într-o Românie în care interesele economice ale marilor jucători dictează reacția presei, și nu interesul pe termen lung al acestui popor.

ActiveNews este singurul loc din .ro unde ați putut citi despre fapte și oameni care altfel nu ar fi apărut niciodată pe piața media din România. Știi bine asta.

Am câștigat împreună multe bătălii, văzute și nevăzute, dar Țara are nevoie de mai mult decât simpla noastră supraviețuire. Țara Noastră are nevoie de jurnalism curat, scris cu gândul la valorile pe care le-am primit de la înaintașii noștri. Țara noastră are nevoie de curaj pentru a expune impostura și trădarea, iar pentru asta e nevoie de informație. Informație, nu diversiune sau divertisment.

Implică-te Susține ActiveNews