ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Guvernul pregătește desființarea CFR Călători și înlocuirea acestuia cu operatori feroviari din afara țării, atrag atenția sindicatele din sector. Regulamentul UE prevede liberalizarea pieței de transport feroviar de călători din decembrie 2022 pentru țările care nu au încheiat contracte de servicii publice, lucru care ar fi catastrofal pentru România, pentru că prețurile biletelor ar exploda, iar rutele trenurilor vor fi reduse cu 70%.

Începând cu luna decembrie 2022, dacă nu se semnează contracte de prestări servicii pe 10 ani, prin hotărâre de guvern și publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene până la sfârșitul lunii noiembrie, se trece la liberalizarea transportului feroviar de călători, avertizează Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR).

„Practic, între decembrie 2022 și decembrie 2023 va fi un an de tranziție, în care se vor face licitații, iar din decembrie 2023 se va trece la liberalizarea completă, iar CFR Călători și operatorii feroviari din România vor dispărea. Spun că vor dispărea pentru că nici nu vor avea cum să participe la licitație, din cauza locomotivelor și trenurilor vechi, cu reviziile mari scadente. Noi am avut cu autoritățile un război total în 2019 pentru aceste contracte, pe care le-au încheiat pe o perioadă de 4 ani, în ideea că data limită până la care mai poți încheia contracte de servicii publice la transportul de călători pe calea ferată, impusă de Regulamentul UE, este sfârșitul lui noiembrie 2022. Până atunci poți încheia contract pe maximum 10 ani”, ne-a declarat Rodrigo Maxim, președintele FSTFR.  Potrivit Regulamentului European, statele UE care au contracte de servicii publice în vigoare vor trece la liberalizarea completă nu mai târziu de 2032. Tocmai de aceea sindicaliștii de la CFR Călători cer contracte de prestări servicii publice pe 10 ani, din decembrie 2022 până în decembrie 2032, pentru a li se da posibilitatea corectă operatorilor de servicii feroviare să poată să achiziționeze trenuri noi, în afara de cele care vor fi luate pe fonduri europene, care sunt prea puține. ”Acest contract de prestări servicii publice pe 10 ani le va da posibilitatea să ne ducem la bănci să facem împrumuturi pentru a cumpăra material rulant nou, astfel ca, după 10 ani, să poată concura cu operatorii străini care vor participa la licitații”, ne spune președintele FSTFR, Rodrigo Maxim.

Circulație, doar pe trei coridoare

Liberalizarea transportului feroviar de călători nu s-a făcut nici în Germania, nici în Franța, susțin sindicaliștii CFR Călători, care au anunțat deja proteste la Ambasada Germaniei, Ambasada Franței și la Reprezentanța Comisiei Europene la București. ”Să ne explice și nouă, dacă în toate țările dezvoltate, cu infrastructură modernă și cu trenuri, vagoane și locomotive noi, nu se face liberalizarea completă, nu se trece la licitație pe fiecare trasă de tren, de ce românii trebuie să o facă. După ce am făcut liberalizarea la energie și am sărăcit populația și am distrus economia, la fel o să distrugem mobilitatea cetățenilor. Pe străini nu-i interesează decât să meargă pe trei coridoare, care înseamnă circa 30% din infrastructura feroviară. De aceea nici nu s-a investit în restul de infrastructură, de avem 180 de pagini cu avizări de restricții de viteză”, ne-a precizat Rodrigo Maxim, președintele FSTFR. Acesta mai arată că, dacă nu se încheie acest contract pe 10 ani, trenurile noi care vor veni în 2024 vor fi date firmelor străine, pentru că operatorii români nu vor mai exista. ”Practic, românii vor avea de pierdut pe toate fronturile, prețurile biletelor vor fi mult mai mari, iar rutele, mult mai puține”, susține Rodrigo Maxim.

100 de trenuri, în loc de 300

Pe exercițiul financiar UE 2014-2020 a fost prevăzut să se schimbe o treime din trenurile vechi cu trenuri noi, lucru care nu s-a făcut și nu s-au făcut nici proiecte noi pentru 2021-2027 și PNRR, unde erau fonduri să se înlocuiască și celelalte două treimi din trenurile vechi, atrag atenția sindicaliștii de la CRF Călători. ”Practic, din fonduri europene, am fi putut avea pe calea ferată numai trenuri noi, circa 300, acum însă se vor cumpăra doar 100 de trenuri și atât. Deși prin PNRR ar fi trebuit cumpărat material rulant pentru calea ferată, s-a decis ca banii să fie folosiți pentru metroul din Cluj și pentru rame de tren pentru metroul din București, favorizând doar o parte mică din populație”, a mai afirmat Rodrigo Maxim, președintele FSTFR.

Ilie Șerbănescu: „Statul va vinde tot, ca să scape de faliment”

România se află deja în faliment, din cauza datoriilor uriașe acumulate în ultimii doi ani, susține analistul economic Ilie Șerbănescu. Pentru a evita declararea oficială a falimentului, statul va trece la vânzarea tuturor companiilor pe care le mai deține, mai arată analistul. Interdicția de doi ani pentru vânzarea acțiunilor firmelor de stat a expirat luna aceasta, astfel că Guvernul are undă verde pentru înstrăinarea acestora.

Cea mai simplă modalitate pentru pierderea controlului statului la o companie listată la bursă este majorarea de capital făcută de acționarii străini, lucru care se va întâmpla imediat după listarea la bursă a pachetului de 49% din compania Salrom, deținut de Fondul Proprietatea, atrag atenția analiștii. În fapt, acesta va fi doar începutul, pentru că statul român va fi obligat să vândă tot ce mai deține în portofoliu, pentru a achita datoriile enorme acumulate, nejustificat, în ultimii doi ani, consideră analistul economic Ilie Șerbănescu. ”La o singură majorare de capital, se pierde controlul asupra companiei. Sau pot să o bage în faliment fără niciun fel de problemă. Cum s-a făcut cu toate companiile românești, le-a fost organizat falimentul și s-a pierdut controlul statului. România este o colonie, acesta este un adevăr incontestabil și nu înțeleg de ce nu s-au vândut încă celelalte companii. Așa cum a vrut tovarășul Ponta, care bate darabana acum, că vai, ce se întâmplă cu România. Pe vremea lui Ponta toate erau gata scoase la licitație, și Poșta Română, și Loteria Română. Dar nu numai pe bursă se pot vinde companiile românești. Când am vândut Petromul nu era nicio bursă, a fost ordin din afară. Acum, însă, statul român va vinde companiile românești ca să nu dea faliment. Pentru că statul român este în faliment. Altfel, nu are cum să-și plătească datoria publică. De aceea este mărită fără griji datoria publică, pentru că sunt deja montate aceste vânzări. Credeți că Hidroelectrica o să mai fie a statului român? Nu o să mai fie, și asta cât de curând”, ne-a declarat analistul economic Ilie Șerbănescu.

Au bătut palma

Premierul Nicolae Ciucă a primit luni, la Palatul Victoria, o delegație a Fondului Proprietatea. La întâlnire a fost analizată evoluția investițiilor gestionate de Fondul Proprietatea și a fost prezentat stadiul pregătirilor pentru listarea la bursă a acțiunilor pe care acest fond le deține la companiile Hidroelectrica, 20%, și Salrom, 49%. "Listarea celor două companii la Bursa de Valori București, susținută de Guvernul României, face parte din viziunea implementată la nivelul Executivului, pentru a îmbunătăți guvernanța și transparența companiilor pe care le deține. Acest demers va contribui la dezvoltarea pieței locale de capital, care are un rol fundamental în dezvoltarea companiilor românești și accesul lor la finanțare care să le poată dinamiza investițiile. Consolidarea investițiilor va întări economia”, a declarat premierul Nicolae-Ionel Ciucă. Finalizarea cu succes a listării unui pachet consistent din acțiunile Hidroelectrica la Bursa de Valori București va permite României să îndeplinească la termen obiectivul stabilit în cadrul PNRR, la sfârșitul primului semestru al anului viitor, precizează Guvernul.

Listare duală?

Deși Guvernul amintește doar de o listare la Bursa de Valori București, Fondul Proprietatea s-a arătat decis să nu accepte altceva decât o listare duală, adică atât pe Bursa de Valori București, cât și pe o piață internațională. Astfel, Fondul Proprietatea susține că listarea duală ar trebui privită ca o decizie tehnică pentru a asigura succesul Ofertei Publice Inițiale (IPO) și a minimiza riscul, fiind o oportunitate de a atrage noi investitori în companiile românești. ”Listarea duală transmite și un mesaj de deschidere a mediului de afaceri românesc față de capitalul internațional.  Evaluarea potențial mai mare a Hidroelectrica printr-o listare duală va aduce beneficii Guvernului României, precum și acționarilor Fondului Proprietatea, inclusiv celor 8.000 de investitori individuali români și fondurilor de pensii românești cu peste 8 milioane de participanți”, se arată într-un comunicat al Fondului Proprietatea.

Parteneriat NAȚIONAL