ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Jurnalistul Cornel Nistorescu vorbește, într-un editorial apărut în Cotidianul, despre situația deplorabilă a Căilor Ferate din România.

Cornel Nistorescu este de părere că procesul extrem de lent de modernizare a Căilor Ferate arată cât de căzut și de nefuncțional a devenit statul român, transportul feroviar din România chinuindu-se „într-o modernizare fără orizont”.

Acesta oferă câteva exemple și vorbește despre celebra licitație de cale ferată câștigată de o firmă cu 350 milioane euro și care a fost contestată de mai multe ori,în cele din urmă primind cîștig de cauză un abonat la marile proiecte din România. Acesta a luat tronsonul la un preț de 600 milioane. 

De asemenea, directorul ziarului Cotidianul subliniază faptul că aproape toate proiectele de modernizare ale Căilor Ferate sunt realizate de companii străine, sprijinite inclusiv de Bruxelles, exemple grăitoare fiind cazul Impresa Pizzarotti, ca și Impregilo de la autostradă.

Un alt exemplu elocvent oferit de jurnalist este afacerea cu Raiffeisen și GFR, deținut de Gruia Stoica. În timp ce statul achită un credit de  40 milioane euro, cele 6.000 de vagoane și 110 locomotive reparate în urma acestui proiect "cară la greu pentru firma lui Gruia Stoica".

O ultima exemplificare a haosului din CFR este refuzul României de a accepta oferta germano-austriacă pentru un proiect feroviar care să lege Hamburgul de Istanbul, la care partea străină să contribuie și cu bani și cu profesioniști: „Și Ungaria și Bulgaria au fost de acord. România, nu. Ar fi fost stopate toate furturile!”

Mai jos redăm integral editorialul:

Am traversat noaptea de duminică spre luni cu imaginea copilei chinuindu-se să facă flic-flacuri în fața doamnei prim-ministru, pe caldarîm, și povestea dezolantă a gărilor din Putna și Vințul de Jos. Aparent nu este nici o legătură, deși țopenia conducătorului nu putea să se ridice decît pe incompetența sa. Dezastrul rămas în urma fiecărei guvernări nu are la bază decît prostia și lipsa de onestitate a celor care au gestionat domeniul.

Am revăzut în miez de noapte reportajul multilaureatei Carmen Avram de la Antena 3. I-am preluat titlul de la „În premieră" pentru expresivitatea lui, dar și pentru a atrage atenția asupra unui demers jurnalistic excepțional, cam cel mai bun lucru pe care l-ar putea face presa în asemenea situații. Scriu și eu despre acest reportaj excepțional, în speranța că Liviu Dragnea (care folosește automobilul pînă la Alexandria) și doamna prim-ministru (care se duce la Videle cu trenul cum mă duc eu în Lună cu racheta lui Elon Musk) îl vor cere și îl vor vedea și se vor deștepta din inconștiența în care se scaldă și vor încerca să scoată țara din marasmul în care dînșii, colegii dumnealor și predecesorii lor de la același partid sau de la adversari au înfundat-o.

„Glasul hoților de tren" este un denunț public de mare profesionalism, dar și cu un impact devastator. Este imaginea concentrată a decăderii controlate a Căilor Ferate din România. Ce se întîmplă în mai toată țara cu gările și cu calea ferată, cu modernizările și cu proiectele de modernizare, cu fantasmagoricele studii de fezabilitate, toate arată cît de căzut și de nefuncțional a devenit statul român. Și care stat nu se poate apăra în instanțe, nu poate să-i pedepsească pe răufăcători și pe producătorii de dezastre, mulți dintre ei din prostie, pentru că justiția este controlată (trasă de hățuri) de undeva din afara mecanismelor de justiție. Transportul feroviar din România se chinuie într-o modernizare fără orizont. E greu de imaginat cînd va ajunge la capăt, cînd va părăsi jongleria și hoția. Este celebră licitația pentru un tronson de cale ferată cîștigată de o firmă cu 350 milioane euro și care a fost contestată de mai multe ori și în cele din urmă a primit cîștig de cauză un abonat la marile proiecte din România. A luat tronsonul la un preț de 600 milioane. Asta, ca să ne învățăm minte să refuzăm marile companii străine. Trebuie precizat că marile proiecte, finalizate sau îngropate, sunt în cea mai mare parte opera unor companii străine, susținute inclusiv de la Bruxelles. Cazul Impresa Pizzarotti, prezentat de Antena 3, este cel mai grăitor, ca și Impregilo de la autostradă. Rețeta este simplă. Românii, cei mai mulți transferați de la marile companii naționale, cunosc slăbiciunile sistemului și operează ca verigi eficiente între multinaționale și șmecheriile sistemului din România.

Cum a ajuns România ca din miile de vagoane de la CFR Marfă să rămînă numai cu vechituri, iar vagoanele bune să care pentru GFR a lui Gruia Stoica? Este celebră afacerea moșită românește cu Raiffeisen și GFR, cu un credit rămas de plătit la CFR Marfă, iar 6.000 de vagoane reparate și 110 locomotive cară la greu pentru firma lui Gruia Stoica. Mai nou, ministrul se și prezintă cu acesta și vorbește despre modernizarea transportului feroviar, în vreme ce firma de stat achită creditul de 40 milioane euro luat pentru acest proiect românesc.

Există profesioniști români care mai știu de oferta germano-austriacă pentru un proiect feroviar care să lege Hamburgul de Istanbul, la care partea străină să contribuie și cu bani și cu profesioniști. Și Ungaria și Bulgaria au fost de acord. România, nu. Ar fi fost stopate toate furturile!

Starea căilor ferate este imaginea fidelă a decăderii economiei și puterii statului român.