ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Când a apărut legea care impune marilor comercianți să vândă jumătate din mărfuri din producția locală pentru anumite sortimente de mărfuri, hipermarketurile au amenințat că vor părăsi România. În Polonia a apărut între timp un impozit progresiv pe cifra de afaceri din retail.

Legislația poloneză va include din 1 septembrie un nou impozit, botezat "impozit pe supermarketuri", potrivit unei act normativ promulgat ieri de președintele Andrzej Duda, transmite AFP, citată de Agerpres.
Este vorba de un impozit de 0,8% pe cifra de afaceri a companiilor cu un rulaj lunar mai mic de 170 milioane zloți (38,3 milioane euro) și de1,4% pentru societățile care realizează o cifra de afaceri mai mare decât suma menționată. În schimb, companiile cu o cifra de afaceri lunară mai mică de 17 milioane zloți (3,83 milioane euro) sunt scutite de la plata noii taxe.

Potrivit autorităților poloneze, noul impozit va garanta "egalitatea de drepturi și de șanse a micilor comercianți polonezi în raport cu marii jucători din sectorul distribuției", respectiv marile lanțuri străine care au o prezență puternică în Polonia. Pe când o filosofie asemanatoare și în România?

Cum au reacționat marile rețele de hipermarketuri? Ca și aici-victimizându-se și amenințând. "Organizația companiilor poloneze din sectorul comerțului și distribuției (POHiD), care reprezintă interesele companiilor de distribuție, în special a grupurilor franceze Auchan, Carrefour, Castorama, E. Leclerc, a companiilor germane Kaufland, Lidl și Metro, a grupului portughez Jeronimo Martins sau a celui britanic Tesco, a anunțat că va recurge la toate mijloacele juridice și instituționale pentru a denunța nouă măsură fiscală. (..) POHiD crede că noua măsură fiscală este o dovadă a xenofobiei față de un sector care a investit 50 de milioane de euro în Polonia și a creat 200.000 de locuri de muncă”, arată Agerpres. Ca și în România se scot în evidență investițiile și locurile de muncă dar nu se suflă o vorba despre locurile de muncă pierdute de micile afaceri din comerț care au tras obloanele când au venit marile rețele comerciale. 

În momentul în care apărea în România proiectul legislativ care impune comercianților cu cifre de afaceri de peste 2 milioane euro ca pentru carne, ouă, fructe, legume, produse de panificație, lactate și miere de albine, cel puțin 51% din mafurile de pe rafturi să fie aduse prin lanțul scurt de aprovizionare (producție internă), reprezentatul marilor comercianți amenința că cel puțin un mare lanț de magazine va părăsi România dacă nu se renunță la respectiva lege. Legea a fost însă promulgată și nimeni n-a renunțat la afacerile din România, probabil cum nu se va întâmplă nici în Polonia. Asta deoarece marjele de profit în marele retail autohton rămân încă generoase pentru marii comercianți-minim 10-15% după unele surse-deși în raportările oficiale acestea sunt minuscule mulțumită strategiilor de optimizare fiscală (între 0,5% Selgros și 5% Kaufland, la Cora, Metro și Auchan existând pierderi în 2014)