Fabrica de Avioane Craiova va moderniza 10 aeronave IAR 99 Șoim pe care se vor antrena viitorii piloți de F16. Premierul, ministrul Apărării, cel al Economiei și reprezentanți ai Armatei au vizitat, vineri, fabrica din Bănie și au discutat despre noul program care va fi finanțat de statul român.

Premierului Ludovic Orban a declarat, vineri, la Craiova, că în CSAT a fost aprobat un program care vizează finanțarea fabricii Avioane Craiova unde vor fi modernizate avioane IAR 99 Șoim, astfel încât acestea să poată fi folosite la antrenamente de viitorii piloții militari ai avioanelor F16.

„În CSAT a fost aprobat un progam care vizează întreprinderea de avioane, care urmărește modernizarea IAR 99 Șoim astfel încât să poată să fie utilizat ca un antrenament pentru piloții de F16, una dintre utilizări. Va exista o finanțare, cu siguranță, deja ea este gândită în bugetul Ministerului Apărării și Avioane Craiova va beneficia de această finanțare, pentru că Avioane Craiova este compania care a produs și care are capacitatea (...) să finaliezeze acest proiect. Mai mult decât atât, există și un alt proiect, de a susține retehnologizarea companiei prin intermediul, cel mai probabil, al unei majorări de capital care să fie folosită în interesul companiei pentru retehnologizare”, a declarat Ludovic Orban, într-o conferință de presă la Craiova.

Potrivit sindicaliștilor de la Avioane Craiova, aproximativ 100 de milioane de euro va aloca statul român pentru modernizarea celor 10 aparate de zbor, dacă Parlamentul va aproba această finanțare. Programul ar trebui să înceapă în luna martie, iar vechile avioane vor fi transformate în aparate moderne, cu tehnologie de ultimă generație, a declarat, pentru MEDIAFAX, Victor Peța, lider de sindicat Avioane Craiova.

„Vorbim de modernizarea celor zece avioane standard și eliminarea elementelor învechite. Unele se vor înlocui total, altele se vor moderniza, dar nu se înlocuiește întreaga cabină. Avioanele IAR 99 Șoim vor fi modernizate astfel încât să poată să pregătească piloții înainte de a se urca pe cele F16. Sunt mai multe motive: o dată că este un avion școală și doi, ora de zbor pe un IAR 99 Șoim modernizat va fi cu mult mai ieftină decât o oră de zbor pe avionul F16. Avionul acesta este necesar, așa cum a declarat și domnul Someșan (grl. de flotilă aeriană Lian Someșan, locțiitorul pentru resurse al șefului Statului Major al Forțelor Aeriene - n.r ), este dorit de piloți, de Armata Română.(...) S-a realizat reconfigurarea cabinei avionului, în cel mai scurt timp se vor derula și alte proceduri necesare, astfel încât în luna martie să se înceapă procesul de atribuire a ofertei către Avioane Craiova, iar Avioane Craiova să înceapă să negocieze cu viitorii parteneri de la care să cumpere avionică, pentru că aceasta nu se face în țară”, a declarat agenției Mediafax Victor Peța, lider sindicatul Avioane Craiova.

Potrivit lui Peța, întreprinderea de avioane din Bănie are toate dotările necesare pentru a realiza modernizarea avioanelor.

Proiectul a mai fost pus în discuție și în urmă cu câțiva ani, însă în 2019 autoritățile au renunțat la acesta. Angajații speră că noul proiect va fi o gură de oxigen pentru întreprindere.

În prezent, aproximativ 300 de persoane mai lucrază în fabrica din Bănie, iar majoritatea contractelor sunt de „revizie majoră” a celor 20 de avioane construite aici în trecut și pe care acum le folosește Armata Română.

Premierul Ludovic Orban, ministrul Apărării, Nicolae Ciucă, reprezentanți ai Armatei, precum și ministrul Economiei, Virgil Popescu, au vizitat, vineri, fabrica Avioane Craiova.
 
Joi, președintele Petromil declarase că programul „Super Șoim” este vital pentru industria aeronautică militară românească.