ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Cel puțin patru firme românești sunt în pragul colapsului financiar, din cauză că nu și-au încasat banii pentru lucrări sau materiale, de la firmele spaniole și italiene care lucrează la Autostrada A1, în vestul țării, și la calea ferată de mare viteză, pe tronsonul Arad-Simeria. Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, le-a dat vinerea trecută un ultimatum de 7 zile firmelor străine să îi plătească pe subcontractorii români, în caz contrar urmând să le fie reziliate contractele, după ce joia trecută invitase toate părțile implicate la o mediere la minister, invitație refuzată cu doar două ore înainte de reprezentanții constructorilor spanioli și italieni, potrivit paginii web a Asociației pentru Protecția Omului și a Mediului.  

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, s-a deplasat vineri la Deva pentru a inspecta stadiul lucrărilor, dar mai ales pentru a se întâlni cu rău-platnicii de la COMSA SA, Aldesa Construccines SA – constructorii celebrului lot III din Autostrada A1 și cu FCC Construccion SA, Astaldi SpA și SALCEF Contruzioni Edili e Feroviarie SpA, care lucrează la subsecțiunile din Hunedoara ale Coridoruluil IV Pan-European al căii ferate de mare viteză. La întâlnire au participat două firme românești din cele patru care au reclamat că italienii și spaniolii le-au adus în pragul falimentului, neplătind facturile din aprilie 2018 până în prezent, pentru lucrări și materiale: Intralpin SRL din Deva și Excelsior Group din Timișoara. 

Răzvan Cuc le-a dat reprezentanților asocierilor COMSA-Aldesa și FCC -Astaldi- SALCEF un termen de 7 zile să plătească integral facturile restante către subcontractorii români, în caz contrar declarând că va emite înștiințările de reziliere a contractelor cu firmele italiene și spaniole în cauză. Termenul expiră vineri, 11 octombrie. 

„Am avut rugămintea ca lucrările care se fac pentru Statul Român să se facă respectând calitatea, termenele și nu în ultimul rând să se plătească subcontractorii români. Dumneavoastră când ați venit în România să lucrați și v-am primit cu brațele deschise și pe Astaldi și pe FCC, ați venit cu experiență, cu know-how, cu avocați și ambasadori. Ați început să lucrați cu firmele din România pe care ați uitat să le mai și plătiți. Uitându-mă pe situațiile de plată văd că în 2017 și 2018 ați încasat 476 de milioane de lei și până acum în 2019, ați încasat 270 de milioane de lei. Ministerul v-a plătit toate facturile, unele plăți fiind normal, făcute în avans”, a declarat ministrul Transporturilor. 

Acesta a deschis pe portalul web al ministrerului Linia constructorului român, unde patru firme au reclamat public refuzul asocierilor italo-spaniole de a plăti pentru lucrările efectuate și pentru materialele de construcții contractate.  

„Sumele (datorate firmelor românești – n.r.) sunt mult mai mici față de ce ați încasat Dvs. Nu este vina mea că firmele italiene și spaniole au probleme sau sunt în insolvență. Ați încasat banii, iar problema este că nu i-ați plătit pe români. Aici avem o problemă mare. Mare de tot. Dacă românii nu mai lucrează nici lucrarea nu avansează. Românii au muncit, au angajat oameni, au achiziționat utilaje și acum riscă să intre în insolvență. Măsurile pe care le voi lua vor fi unele drastice”, a mai spus Cuc. "Dacă nu țineți cont de ce spune ministrul transporturilor din România, unde lucrați și faceți bani, asta denotă dezinteres și lipsă de respect. O firmă din România care ar ajunge să lucreze la nivelul ăsta în Italia sau Spania și nu și-ar plăti subcontractorii locali, ar fi dată afară în șuturi de acolo. Am datele de la toate firmele românești și vreau să știu când le plătiți. Lucrările le-au prestat și facturile le-ați acceptat”, le-a mai transmis ministrul constructorilor spanioli și italieni. 

Acesta a subliniat că statul român le-a plătit sume importante de bani acestor firme străine care au câștigat contractele pentru lucrări de infrastructură în România și că era normal ca și ele, la rândul lor, să plătească ceea ce le datorează subcontractorilor români, pentru că nu dau de la ele, ci din banii primiți de la Guvern.

„Nu merge așa în România, cu șmecheri care vă deschid ușa din spate la ministere și vă rezolvă problemele. Cum am făcut și la lotul III de autostradă, ori terminați lucrările ori plecați acasă. V-o spun fără să stau pe gânduri. Aveți termen până vinerea viitoare ( 11 octombrie – n.r.) să rezolvați plățile. Dacă nu le rezolvați, veți primi înștiințare de reziliere a contractului. Cum eu m-am zbătut să fac reactualizarea de prețuri care erau la nivelul anului 2015, nici Dvs să nu vă bateți joc de români. Pot spune că statul român a scos firma italiană Astaldi din insolvență iar FCC să își onoreze obligațiile față de subcontractori – i-ați acceptat, ați acceptat facturile, le plătiți. Nu vreau ca nicio firmă din România să aibă probleme sau să dea un angajat afară din cauza firmelor D-voastră care au contracte cu statul român. În total ați încasat 746 de milioane de lei. Românii au de încasat de la Dvs 4,8 milioane de lei, Excelsior și Intralpin. Și mai sunt două firme românești care au de încasat bani. Nu îmi puteți spune că ați plătit în avans pentru lucrări și materiale. Nu ați dat de la D-voastră. Ați primit bani în avans pentru a lucra, bani de la statul român. Dacă un singur subcontractor român are de încasat zece lei situația e la fel de gravă. Când nu încasați Dvs banii la timp, veniți cu ONG-uri, cu ambasadori și faceți scandal. Dacă un singur leu nu e plătit către români, nici Dvs nu mai primiți bani. Și încep să aplic mecanismele contractuale. Nu plătiți ... vom rezilia contractele și vă dăm și certificat negativ, pentru că dacă ați greșit în România să nu mai fiți acceptați să greșiți și în altă parte. Aveți șapte zile să îi plătiți pe români. Dacă nu, vă reziliez contractele și aștept ambasadorii să vină la mine!”, le-a transmis firmelor străine Minsitrul român al Transporturilor.