ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


După un 2017 destul de bun, fabrica de camioane Roman Brașov așteaptă un 2018 potențial excelent, februarie fiind luna când sunt șanse mari să se semneze un contract uriaș cu Pakistanul, care ar asigura „încărcarea” uzinei pe următorii ani.

O delegatie din Pakistan, formată din oficiali civili și militari, vin în februarie la fabrica Roman Brașov pentru a negocia o comandă de 500 de camioane, fiecare la un preț de circa 200.000 de euro, care ar acoperi producția pe următorii ani. Două camioane civile, 6×6, dar și cu aplicații militare(tractare, transport trupe), pe care fabrica braoveană le-a trimis în țara asiatică au trecut toate teste la care a fost supus, deșert, stânci, condiții meteo extreme, astfel încât statul Pakistan este convins că acesta este produs care le trebuie, spune directorul Roman, Carol Rugacs. "Acum câteva zile m-au sunat, s-au decis și vin să discutăm condițiile contractuale. Nu au negociat și cu un alt producător, doar noi suntem în cărți”, arată Rugacs. În acest condiții, mega-contractul de 100 de milioane de euro are șanse mari să fie semnat. Totuși, nu este ca și semnat. Aceasta pentru că Roman Brașov are o problemă: este în insolvență, din 2014, și îi este foarte dificil să obțină scrisori de garanție bancară pentru exporturi. Aceste scrisori sunt esențiale, dacă o fabrică vrea să obțină un credit furnizor de la client, practic un avans pentru lansarea producției. Adică exact ce vrea fabrica brașoveană, pentru că nu dispune de suficienți bani pentru a lansa producția, nici măcar pe loturi medii. "Sperăm să găsim înțelegere la Eximbank sau la CEC, instituții financiare ale statului român. Că tot spun reprezentanții statului că susțin industria românească. Să vedem cum o susțin”, mai spune Rugacs pentru capital.ro. Acesta se declară totuși încrezător că băncile de stat și oficialii de stat vor găsi o soluție ca să nu se piardă acest contract.

În luna februarie a acestui an, fabrica brașoveană a încheiat un contract de 12 milioane de euro pentru același tip de camion cu un client din Taiwan. Camioanele Roman au capacitate de încărcare de 32 până la 40 de tone și pot fi adaptate, în scopuri civile, la multiple tipuri de transport și lucrări. Acestea pot fi de tipul basculantă, autotractor sau chiar betonieră.

De asemenea, uzina a livrat, de curând, și ulltimul camion militar dintr-un contract cu MapN pentru 23 de unități. Astfel, 2017 marchează un an de reviriment al Roman, după aproape trei ani în care fabrica aproape că nu a lucrat. 2018 poate fi însă un an de "înflorire” dacă prinde contractul cu Pakistanul.

Uzina Roman a fost înființată ca fabrică de armament în 1938, iar din anul 1953, după naționalizare, a fost numită Steagu Roșu și a început să fabrice autocamioane. Primul astfel de vehicul a fost produs în 1954, iar uzina a început să aibă comenzi tot mai mari. Așa s-a ajuns ca în 1977 să atingă o producție record de 33.000 de unități pe an. Și numărul de angajați a crescut vertiginos de la un an la altul. Dacă în 1954 fabrica avea 4.400 de salariați, în 1978 a ajuns la 26.000. „Steagul Roșu” devenise cea mai mare uzină din Brașov și un succes peste hotare. Celebrele modele Carpați, Bucegi, ROMAN sau DAC aveau mare căutare la export în state precum Ungaria, RDG, Polonia, Statele Unite sau Grecia.