Tramvaiele României. Cândva eram primii în Europa de Est, acum suntem codaşi

Tramvaiul este considerat un mijloc de transport mai economic şi mai puţin poluant decât autobuzul, în foarte multe oraşe ale lumii. Şi în România reţeaua de tramvaie s-a dezvoltat până în anii 90. În 14 oraşe mari călătorii se bazau şi pe tramvaie.
Lucrurile s-au schimbat însă. În lipsa banilor, autorităţile locale nu au mai cumpărat vagoane noi. Regiile locale şi-au permis doar tramvaie vechi, aduse din vestul Europei. Digi24 a făcut un tur prin oraşele ţării şi vă arată cum se văd acestea de pe geamul tramvaiului.
Primul tramvai tras de cai, din Europa de Est, a circulat la Timişoara. Se întâmpla în anul 1869 şi era cel de-al treilea după New York şi Paris. După aproape un secol şi jumătate, Timişoara nu se mai poate mândri cu transportul în comun pe şine. Asta pentru că aproape toate tramvaiele au peste 40 de ani şi oricum ele au ajuns în oraşul de pe Bega cumpărate la mâna a doua. De abia acum călătorii au la dispoziţie două garnituri modernizate. Rămân însă peste 50 de tramvaie foarte vechi, iar o călătorie în plină vară este un adevărat coşmar.
Timişoara este primul oraş din România unde a circulat un tramvai. Se întâmpla în 1899. Dar timpul parcă a stat în loc. Pe traseele din oraşul de pe Bega se văd vagoane vechi, în care călătorii se simt ca în adevărate cuptoare pe roţi. Disconfortul provocat de căldură este dublat şi de un zgomot infernal. Nu mereu a fost aşa. Maria Ispăşoiu îşi aminteşte cum arătau tramvaie aduse din Germania în anul 2000. Chiar dacă erau vechi, aveau o faţă nouă. „Erau vopsite, aveau tapiţeria scaunelor bună”, a spus Maria Ispăşoiu.
50 de tramvaie sunt aşteptate zilnic în staţii de timişoreni. Acestea este acoperă jumătate din transportul public pentru cei aproximativ un milion de călători, lunar.
„Nu se pune problema ca aceste tramvaie să fie casate pentru că ele, din punct de vedere tehnic, corespund normelor şi pot fi introduse în transportul pentru publicul călător”, a declarat Cosmin Bradu, purtătorul de cuvânt al RATT.
În ultimii 25 de ani nu a fost cumpărat nici un vagon nou, ci doar second-hand. Primăria Timişoara şi-a permis să modernizeze doar două tramvaie şi a plătit pentru acest serviciu aproape un milion de euro.
„Vom da drumul la comandă în continuare, pentru că avem un contract cadru care ne permite să reabilităm până la 30 de tramvaie”, a declarat Nicolae Robu, primarul Timişoarei. Pentru acest an au fost alocate 2,5 milioane de euro, care ajung pentru modernizarea a cinci garnituri.
Cu totul altfel stau lucrurile la Oradea, unde au fost cumpărate din Austria 10 garnituri noi. Sunt sigure, confortabile şi rapide. Iar călătoria este o plăcere. Ca să întreţină noile tramvaie, autorităţile locale au apelat la fonduri europene şi, în urmă cu trei ani, a fost construit un depou nou.
4 milioane de euro au fost investite.
„Din Viena în Est nu există un astfel de laborator. Nu numai în țară, nici în Europa de Est”, a declarat Istvan Csuzi, vicepreședintele Uniunii Internaționale a Transporturilor Publice. O treime din tramvaiele moderne din ţară circulă pe traseele din Oradea.
ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!

RO02BTRLRONCRT0563030301 (lei) | RO49BTRLEURCRT0563030301 (euro)
Pe același subiect

Zelenski i-a întins o capcană lui Trump și a căzut singur în ea

Reforma lui Trump la USAID a lăsat fără fonduri organizația soroșistă National Endowment for Democracy

Lista COMPANIILOR STRĂINE din România cu cifre de afaceri uriașe care au raportat la final de an profit brut ZERO și, implicit, pierderi

Investigația care detonează scandalul alegerilor din România. Cum au tras sforile progresiștii lui Biden și rețeaua lui Soros ca CCR să anuleze procesul electoral. USAID finanța ”diversitatea” în Justiția română

Teren intravilan de 3500 de metri aproape de malul lacului Buftea, în satul Mănăstirea, comuna Crevedia, la preț de apartament - Un loc ideal de mutat la casă pentru tine sau pentru mai mulți prieteni cât și o oportunitate de afaceri. VÂNZARE DIRECTĂ

Prof. Avram Fițiu: Supermarketul, ”a treia Romă” consumeristă, la groapa istoriei? Putem abandona Supermarketul, ca ”religie consumeristă”?
Recomandările noastre

Cine e Brigitte Macron? (VI): Misterul se elucidează – Cine conduce Franța? – Și cine conduce lumea?

18 februarie: 73 de ani de la ridicarea la Ceruri a lui Valeriu Gafencu. Sfântul Închisorilor: Fericirea vine din sufletul vostru, unde sălășluiește Domnul Iubirii, Hristos. VIDEO: NOAPTEA PĂTIMIRILOR
Secțiuni: Economie
Persoane: Nicolae Robu
Subiecte: Tramvaiele României
Organizații: Primăria Timişoara RATT
Tip conținut: Știri
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Comentarii (0)