ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Tramvaiul este considerat un mijloc de transport mai economic şi mai puţin poluant decât autobuzul, în foarte multe oraşe ale lumii. Şi în România reţeaua de tramvaie s-a dezvoltat până în anii 90. În 14 oraşe mari călătorii se bazau şi pe tramvaie.

Lucrurile s-au schimbat însă. În lipsa banilor, autorităţile locale nu au mai cumpărat vagoane noi. Regiile locale şi-au permis doar tramvaie vechi, aduse din vestul Europei. Digi24 a făcut un tur prin oraşele ţării şi vă arată cum se văd acestea de pe geamul tramvaiului.

Primul tramvai tras de cai, din Europa de Est, a circulat la Timişoara. Se întâmpla în anul 1869 şi era cel de-al treilea după New York şi Paris. După aproape un secol şi jumătate, Timişoara nu se mai poate mândri cu transportul în comun pe şine. Asta pentru că aproape toate tramvaiele au peste 40 de ani şi oricum ele au ajuns în oraşul de pe Bega cumpărate la mâna a doua. De abia acum călătorii au la dispoziţie două garnituri modernizate. Rămân însă peste 50 de tramvaie foarte vechi, iar o călătorie în plină vară este un adevărat coşmar.

Timişoara este primul oraş din România unde a circulat un tramvai. Se întâmpla în 1899. Dar timpul parcă a stat în loc. Pe traseele din oraşul de pe Bega se văd vagoane vechi, în care călătorii se simt ca în adevărate cuptoare pe roţi. Disconfortul provocat de căldură este dublat şi de un zgomot infernal. Nu mereu a fost aşa. Maria Ispăşoiu îşi aminteşte cum arătau tramvaie aduse din Germania în anul 2000. Chiar dacă erau vechi, aveau o faţă nouă. „Erau vopsite, aveau tapiţeria scaunelor bună”, a spus Maria Ispăşoiu.

50 de tramvaie sunt aşteptate zilnic în staţii de timişoreni. Acestea este acoperă jumătate din transportul public pentru cei aproximativ un milion de călători, lunar.

„Nu se pune problema ca aceste tramvaie să fie casate pentru că ele, din punct de vedere tehnic, corespund normelor şi pot fi introduse în transportul pentru publicul călător”, a declarat Cosmin Bradu, purtătorul de cuvânt al RATT.

În ultimii 25 de ani nu a fost cumpărat nici un vagon nou, ci doar second-hand. Primăria Timişoara şi-a permis să modernizeze doar două tramvaie şi a plătit pentru acest serviciu aproape un milion de euro.

„Vom da drumul la comandă în continuare, pentru că avem un contract cadru care ne permite să reabilităm până la 30 de tramvaie”, a declarat Nicolae Robu, primarul Timişoarei. Pentru acest an au fost alocate 2,5 milioane de euro, care ajung pentru modernizarea a cinci garnituri.

Cu totul altfel stau lucrurile la Oradea, unde au fost cumpărate din Austria 10 garnituri noi. Sunt sigure, confortabile şi rapide. Iar călătoria este o plăcere. Ca să întreţină noile tramvaie, autorităţile locale au apelat la fonduri europene şi, în urmă cu trei ani, a fost construit un depou nou.

4 milioane de euro au fost investite.

„Din Viena în Est nu există un astfel de laborator. Nu numai în țară, nici în Europa de Est”, a declarat Istvan Csuzi, vicepreședintele Uniunii Internaționale a Transporturilor Publice. O treime din tramvaiele moderne din ţară circulă pe traseele din Oradea.