Un grup de psihologi afirmă că, astăzi, copiii suferă de „tehnici de manipulare ascunse” pe care companiile precum Facebook și Twitter le folosesc, scrie voxnews.com.

Ca și în cazul adulților, și copii sunt inundați astăzi în mod constant cu tehnologie - un șir de notificări constante pe Facebook sau reclamele Netifix privind serialele preferate, fiind chiar mai bine pregătiți pentru a rămâne agățați de dispozitivele lor. Copiii petrec azi de 10 ori mai mult în fața unui ecran decât în 2011, ajungând la o medie de șase ore și 40 de minute de folosire a tehnologiei, potrivit Common Sense Media.

Laboratorul ImunoMedica


În spatele ecranelor jocurilor pe care le jucăm și al comunităților digitale cu care interacționăm, se află însă psihologi și alți experți în științe comportamentale, care sunt angajați special să creeze produse pe care vrem să le folosim din ce în ce mai mult. Tehnologia mare folosește acum experți în domeniul sănătății mintale pentru a aplica așa zisa „tehnologie convingătoare", un nou domeniu de cercetare care arată cum computerele pot schimba modul în care oamenii gândesc și acționează. Această tehnică, cunoscută și sub numele de „design persuasiv”, este construită în mii de jocuri și aplicații, iar companii precum Twitter, Facebook, Snapchat, Amazon, Apple și Microsoft se bazează pe aceasta pentru a încuraja comportamentul uman specific începând de la o vârstă fragedă.

În timp ce apărătorii tehnologiei persuasive pretind că ea poate avea efecte pozitive, cum ar fi instruirea oamenilor de a lua medicamentele la timp sau de a dezvolta obiceiuri de scădere în greutate, unii profesioniști din domeniul sănătății cred că comportamentele copiilor sunt exploatate în numele profitului tehnologiei. O scrisoare semnată de 50 de psihologi a fost trimisă  recent la Asociația Americană de Psihologie, iar în ea sunt acuzați acei psihologi care lucrează la companii de tehnologie și folosesc "tehnici ascunse de manipulare" , semnatarii scrisorii cerând AAP să adopte un punct de vedere etic în numele copiilor.

Richard Freed, psiholog pentru copii și adolescenți, consideră că toate aceste companii de tehnologie sunt capabile să manipuleze comportamentul uman, psihologia fiind folosită ca „o armă împotriva copiilor”.
„Cred că psihologia se va confrunta cu probleme mari atunci când părinții vor conștientiza că psihologii dezvoltă produsele de care copiii lor nu mai pot scăpa. Esența locurilor de muncă ale acestor persoane este tocmai aceea de a exploata vulnerabilitățile pentru a schimba comportamentul în favoarea profitului.  Iar asta nu este treaba unui psiholog”.

„Obiectivul principal al acestui domeniu este îmbunătățirea sănătății și totuși aici este un element major al profesiei care lucrează împotriva sănătății copiilor și încurajează utilizarea compulsivă a tehnologiei. APA trebuie să emită o declarație oficială conform căreia psihologii nu pot fi implicați în designul persuasiv, în scopul creșterii utilizării telefonului și a ecranelor. APA ar trebui, de asemenea, să solicite psihologilor să iasă din această industrie a tehnologiei și să fie o forță de bine. Ei trebuie să ajute transmiterea mesajului conform căruia acesta este un pericol real, care nu va dispărea, și să ne ajute să aflăm mai multe despre riscurile la care sunt supuse persoanele de toate vârstele, în special copiii”, adaugă Freed.