Facebook a început să blocheze de marți anunțurile referitoare la referendum ce nu provin de la agențiile de publicitate din Irlanda. Dar Google a declarat că nu doar acestea, ci toate anunțurile referitoare la acest referendum vor fi blocate, informează BBC.

Anunțurile Google apar pe milioane de site-uri web, inclusiv pe platforma de distribuire a videoclipurilor YouTube.

La 25 mai, irlandezii vor vota pro sau contra liberalizării avortului, adică pro sau contra abrogării celui de-al 8-lea amendament al Constituției Republicii Irlandeze, care prevede „dreptul la viață al nenăscutului”. În prezent, în această țară avortul este interzis aproape în totalitate.

Atât susținătorii, cât și adversarii avortului din Irlanda și-au exprimat, de mai multe săptămâni, teama că grupuri care acționează și sunt finanțate din străinătate ar putea încerca să influențeze electoratul prin campanii online.

Giganții americani ai internetului au decis că trebuie să reducă riscurile de manipulare a campaniei. „O dată cu actualizarea practicilor noastre referitoare la integritatea alegerilor desfășurate în întreaga lume, am decis să întrerupem toate anunțurile legate de referendumul irlandez”, a precizat un purtător de cuvânt al Google.

„Ne bucurăm de răspunsul rapid al Google”, a reacționat pe Twitter Transparent Referendum Initiative, o platformă ce inventariază publicitatea difuzată pe internet.

Facebook a precizat marți că decizia companiei, de a bloca publicitatea ce vine din afara Irlandei, a fost luată de comun acord cu partidele politice irlandeze și cu grupurile care militează pro sau contra avortului. 

Luna trecută, comisarul irlandez pentru protecția datelor, Helen Dixon, a declarat că este posibil ca organizațiile străine să încerce să influențeze referendumul.

Legislația electorală a Irlandei interzice organizațiilor străine să finanțeze grupurile de campanie din țară. Cu toate acestea, site-urilor de social media și motoarelor de căutare nu le este interzis să difuzeze reclame finanțate din străinătate.

„A existat o presiune crescută asupra companiilor de social media pentru o mai mare transparență, după dezvăluirile despre cine este în spatele campaniilor de publicitate politică și despre cum suntem vizați. Afirmațiile potrivit cărora Cambridge Analytica a folosit date colectate din milioane de profile de pe Facebook, iar publicitatea susținută de Rusia a influențat alegerile prezidențiale din SUA a condus la temerea că aceste campanii politice duse pe social media ar putea constitui o amenințare la adresa democrației”, precizează Emma Vardy, corespondent al BBC în Irlanda.

Google a declarat că anunțurile referitoare la acest referendum vor fi „întrerupte” începând cu data de azi, 10 mai.