Un interviu excepțional, pentru La Tribune, oferit de filosoful francez Eric Sadin, autorul cărții „Siliconizarea lumii", O altă perspectivă asupra efectelor produse de tehnologie asupra lumii în care trăim si a modului în care beneficiile aduse de civilizația IT ne pot transforma în simplii pioni de consum pentru marile corporații. Trebuie să ne trezim din această fascinație pentru tehnologie, care ne face să stăm o noapte întreagă la coadă, în frig, ca niște idioți, pentru a cumpăra un produs, spune filosoful francez, avertizand asupra pericolelor tehnologiei care a pus stapanire pe oameni.

Interviul este publicat de site-ul miscareaderezistenta.ro. Redam mai jos un fragment din acest text.

 În cartea dvs denunțați "siliconizarea" lumii de către marile companii digitale americane. Ce vreți să spuneți mai exact?

- Marile companii din Silicon Valley - Google, Apple, Amazon, Facebook, Netflix, Uber și celelalte - nu sunt doar niște imperii tentaculare care acumulează cifre de afaceri de miliarde de dolari pe an. Aceste societăți sunt angajate în ceea ce eu numesc "cucerirea totală a vieții". Serviciile lor sunt utilizate zilnic de miliarde de indivizi. Modelul lor, cel al economiei bazelor de date și al platformelor, vizează să înregistreze date referitoare la un număr tot mai mare al gesturilor noastre, căutând să se lipească într-un mod permanent de existențele noastre.
Este o întrecere pentru descoperirea inovațiilor, este domnia întreprinzătorului cu viziune și a auto-întreprinzătorului liber. Ce trebuie reținut este că în afara acestui model economic, este pe cale să se instaureze și unul alt model de civilizație, bazat pe o "comercializare" totală a vieții și o organizare algoritmică a societății.

- În ce mod?

- Suntem în mijlocul unei explozii a obiectelor interconectate care se insinuează peste tot, inclusiv în casele și în mașinile noastre. Prin dezvoltarea senzorilor de tot felul, a dispozitivelor interconectate și a inteligenței artificiale a devenit posibilă colectarea unui număr din ce în ce mai mare de date legate de toate fazele vieții noastre.

Platformele ce dețin aceste date pot oferi, prin prelucrarea lor, informații despre necesitatea achiziționării unui anumit serviciu sau produs. 

În cartea pe care am scris-o ofer exemplul unei oglinzi inteligente produse de Microsoft, care ar putea fi capabilă să interpreteze expresiile feței, gradul de oboseală, oferind utilizatorului creme reparatoare sau oportunitatea unei vacanțe la munte.

Prin această metodă se poate anticipa, reacționa și asista în permanență indivizi, prin formularea celor mai bune sfaturi, dar care, până la urmă, nu vizează altceva decât împlinirea unor interese private.

Se pare că depășim etapa personalizării ofertei pentru îndreptându-ne către "o relație continuă cu clientul", edificată cu ajutorul sistemelor care interpretează cea mai mare varietate a gesturilor noastre și care reacționează în timp real, sugerând servicii sau produse presupuse a se adapta fiecăru moment al vieții noastre.

Acest mod de abordare este cel mai des folosit de Google. Și se vede cel mai bine în domeniul sănătății. Calico - proiect dezvoltat de Google - reprezintă intenția de a fi interconectat cu piața farmaceutică – folosindu-se capacităților acestei "platformie" a companiei.

Scopul urmărit în acest caz de Google este crearea propriilor soluții terapeutice, care să ofere utilizatorului o auto-diagnosticare și soluții terapeutice, folosindu-se capacitățile exponențiale ale soft-urilor.

Ce face în acest moment industria digitală este o imixtiune a regimului privat în domeniul medicinei, la o scară nemaiîntâlnită până acum în istorie.

- Nu cumva exagerați, prezentând o imagine mai sumbră decât este în realitate? Obiectele conectate sunt departe de a face parte din cotidianului fiecărui om. Iar omul are libertatea de a nu le folosi...

- Aveți dreptate, obiectele conectate sunt abia la începutul răspândirii lor, care se produce însă de o manieră masivă și rapidă. Este cazul casei interconectate, de pildă, care a devenit deja o uriașă piață în plin avânt și care va transforma spațiul de locuit într-o mașină care va cunoaște toate gesturile noastre, până la cele mai intime.

Trebuie luată foarte în serios dorința acestor companii și a liderilor din industria digitală de a fi prezenți într-un număr cât mai mare de domenii.

Investițiile în obiectele interconectate, în inteligența artificială, în robotică sunt colosale, de nivelul a miliarde de dolari. Și în frunte se află aceleași companii din Silicon Valley.


- În primul rând putem refuza achiziționarea de articole online. În orice caz, pe cele care violează integritatea umană. Dacă nu facem nimic, atunci, în următorii zece ani, vom vedea ridicându-se o industrie digitală care va fi în mod continuu lipită de viața noastră.

Dorim să trăim într-o lume în care să fim permanent asistați, oferindu-ni-se de către alții a unei zone de confort? Sau, dimpotrivă, ne putem mobiliza, spunând «de ajuns!». Trebuie să spunem clar că există lucruri pe care nu ni le dorim, pentru că atacă demnitatea noastră, pentru că transformă ființa umană într-un simplu consumator și pentru că se încalcă unele dintre principiile de bază ale societății umane: libera decizie, judecata independentă și dreptul de a acționa în conformitate cu ceea ce ne dictează conștiința. 

Trebuie să ne punem întrebarea: în ce societate dorim să trăim? Trebuie să ne trezim din această fascinație pentru tehnologie, care ne face să stăm o noapte întreagă la coadă, în frig, ca niște idioți, pentru a cumpăra un produs. Trebuie să ne asumăm o vârstă a maturității individuale și colective. Aceasta este, din punctul meu de vedere, o urgență a civilizației în care trăim.

Interviul integral poate fi citit AICI.