ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Cunoscutul istoric-ziarist și ziarist-istoric George Damian, un observator fin și avizat al lumii românești răsăritene în raport cu politica intertă și externă, observă că este posibil ca prețurile carburanților să fie ridicate și pentru că Ucraina, care e o țară destul de mare - poate chiar prea mare, după noi - a rămas fără capacități de rafinare. „Întrebările corecte sună așa: cine sunt proprietarii rafinăriilor și ce vor ei? Cum îi convingi să renunțe la profiturile pe care le amușină în condițiile războiului din Ucraina? Producătorii de combustibili au unde să-și vândă marfa la un preț mai mare, nu sunt foarte interesați de părerile ăstora din București care își zic politicieni.”, scrie George Damian. Poate așa se explică și „marea împăcare” Zelenski-Orban de zilele acestea...

Reproducem integral considerațiile sale:

 

Prețurile carburanților și războiul din Ucraina

„Nu știu dacă s-a dat în presa românească știrea asta, dar presa ucraineană a anunțat cu câteva zile în urmă că toate capacitățile de rafinare din Ucraina au fost distruse de bombardamentele rusești. De vreo 2 luni e criză de combustibili în Ucraina, rușii dau cu tot ce au în rafinării și depozite de combustibili, capacitățile de rafinare ale ucrainenilor au scăzut abrupt de când a început războiul, acum au recunoscut că la ei nu mai funcționează nici o rafinărie.

Și știți ce înseamnă asta? Că Ucraina cumpără motorină și benzină din Europa occidentală, cumpără multă, cumpără tot ce poate. La război trebuie să te miști repede dintr-o parte în alta, să muți utilaje grele de colo-colo cu niște motoare care nu au fost făcute pentru consum, că proiectanții de tancuri nu au stat să se gândească la încălzirea globală. Și mai e o chestie la război: nu te mai uiți la bani, de principiu dai cât cere furnizorul, dacă câștigi războiul vezi tu cum plătești datoriile, dacă îl pierzi – aia e, să se descurce creditorii, e problema lor.

Cumva piața de combustibili din Europa e ușor afectată de fenomenul ăsta. Orice neguțător de motorină preferă să vândă în Ucraina, mult și scump, că Ucraina e țară mare în război. Și prețul combustibililor nu are decât o singură direcție – în sus. Singura limită reală e faptul că sunt destul de reduse capacitățile de transportare a combustibililor în Ucraina, ăia de la Kiev se plâng că nu le intră în țară câtă motorină ar putea arde tancurile și transportoarele lor. (Deja paradoxul e maxim: ce petrol se mai rafinează în Europa ca să le vindem benzină și motorină ucrainenilor dacă renunțăm la petrolul rusesc?)

Dacă ne uităm la știrea asta cu dispariția rafinăriilor ucrainene deja ideile vehiculate la București pentru a scădea prețul combustibililor par ridicole. Întrebările corecte sună așa: cine sunt proprietarii rafinăriilor și ce vor ei? Cum îi convingi să renunțe la profiturile pe care le amușină în condițiile războiului din Ucraina? Producătorii de combustibili au unde să-și vândă marfa la un preț mai mare, nu sunt foarte interesați de părerile ăstora din București care își zic politicieni.”