ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Ucraina a încălcat Acordul de asociere cu Uniunea Europeană prin limitarea drepturilor minorităților etnice în noua lege a educației, a declarat luni, la Luxemburg, ministrul de externe al Ungariei, Peter Szijjarto, transmite MTI, citat de Agerpres.

Vorbind în marja reuniunii omologilor săi din Uniunea Europeană, Peter Szijjarto a cerut ca tema încălcării Acordului să fie pusă pe agenda Consiliului de asociere UE-Ucraina.

Noua lege a educației adoptată de Ucraina îi plasează pe tinerii de origine maghiară într-o situație dezavantajoasă dat fiind că „îi privează de dreptul de a studia în limba maternă”, a afirmat ministrul ungar de externe la Luxemburg.

Noua lege a educației introduce sistemul de 12 clase în Ucraina și extinde utilizarea limbii ucrainene în sfera educației, și anume ca în licee și facultăți să se predea doar în ucraineană, iar educația în limbile minorităților să fie disponibilă doar în grădinițe și școli primare, clasele I-IV.

AFP amintește că această lege a stârnit proteste din partea Ungariei — care a amenințat Kievul că va bloca orice progres în 'procesul său de integrare europeană'—, dar și a României și Rusiei.

Miercuri, președintele ucrainean Petro Poroșenko și-a exprimat în fața Adunării Parlamentare a Consiliului Europei (APCE), la Strasbourg, susținerea pentru această lege, afirmând că ea nu va afecta 'dreptul de a învăța limbile minorităților la nivelul cerut'.

Kievul a promis că va modifica noua lege a educației în urma concluziilor „Comisiei de la Veneția”, un grup de experți ai Consiliului Europei ce ar urma să se pronunțe până la sfârșitul anului asupra conformității acestei legi cu principiile fundamentale ale organizației paneuropene, a amintit liderul ucrainean.

APCE și-a exprimat însă regretul că acest demers „nu a fost întreprins înainte de adoptarea legii”, apreciind, într-o rezoluție, că noul act normativ „atrage după sine o reducere prea puternică a drepturilor până acum recunoscute ale 'minorităților naționale' în ceea ce privește învățământul în limba maternă” și „nu pare să găsească un echilibru potrivit între limba oficială și limbile minorităților naționale”.