După moartea mai multor copii în Filipine, grupul farmaceutic francez Sanofi a fost obligat anul trecut să renunțe brusc la campania de vaccinare împotriva acestei boli tropicale, campanie declanșată de autoritățile de la Manila încă din 2016. Un scandal în urma căruia ziarul francez lansează acum o întrebare firească: a minimalizat compania Sanofi riscurile, comercializând vaccinul Dengvaxia în mai multe state, în ciuda multitudinii de incertitudini cu privire la siguranța și consecințele pe termen lung ale acestuia?

La finele lui 2017, autoritățile din Filipine  au declanșat o anchetă privind imunizarea a sute de mii de copii cu vaccinul împotriva febrei dengue, după ce au primit avertismente conform cărora vaccinul respectiv ar putea agrava simptomele bolii. Mai mult, compania farmaceutică franceză Sanofi recunoștea că vaccinul său ar putea agrava boala la persoanele care nu au fost infectate anterior cu acest virus, transmis de țânțari, care provocacă simptome asemănătoare gripei.
 
Pentru filipinezi, știrea că vaccinurile francezilor de la Sanofi le-ar putea îmbolnăvi copiii și mai rău a fost un șoc, în condițiile în care 830.000 de elevi au primit una sau mai multe injecții, ca parte a programului public de vaccinare lansat în martie 2016, scrie Le Monde.
 
Dezvăluirile au declanșat un val de proteste. „Copiii filipinezi nu sunt cobai”, au fost sloganurile scandate de părinții celor vaccinați  împotriva febrei Dengue, în timpul protestelor din decembrie 2017. 
 
Tot atunci a venit și un avertisment din partea Organizației Mondiale a Sănătății, care spunea că persoanele care nu au fost niciodată infectate ar trebui să evite vaccinul Dengvaxia.  Decizia Cabinetului președintelui Rodrigo Duterte a fost fermă: s-a ordonat ca imunizarea să se oprească, iar stocurile de vaccinuri rămase să fie returnate companiei farmaceutice.


Filipine ar fi trebuit să devină prima țară din lume care să beneficieze de vaccinare în masă împotriva febrei dengue.  Un vaccin care acum se află în centrul unei controverse,  scrie ziarul francez, lansând următoarea întrebare: A minimalizat Sanofi riscurile și a comercializat vaccinul în mai multe state, în ciuda multitudinii de incertitudini cu privire la siguranța și consecințele pe termen lung ale acestuia?
 
Cotidianul francez amintește că primul vaccin din lume împotriva febrei dengue i-a făcut pe mulți să spere, pentru că Dengvaxia întrunea toate elementele unui produs de succes. În 2008, Sanofi a achiziționat pentru suma de 332 milioane o mică companie anglo-americană de biotehnologie, Acambis, care a dezvoltat un vaccin promițător împotriva acestei boli tropicale.

Creat din virusul febrei galbene, modificat genetic pentru a exprima anumite proteine ​​dengue, Dengvaxia a fost diferit de vaccinurile testate până atunci, fără succes, inclusiv de Sanofi. 

Laboratorul francez a sperat în acel moment că L-a apucat pe Dumnezeu de un picior, producând un vaccin care să poată preveni mai mult de 3 milioane de cazuri de febră dengue severă și aproximativ 10 000 de decese pe an la 100 de milioane de cazuri simptomatice. 
Din păcate, concluzionează ziarul francez, singurul test posibil se poate face doar pe om.

În urma declanșării acestui scandal, Sanofi s-a apărat, susținând că niciun copil vaccinat nu a avut de suferit din cauza vaccinului Dengvaxia, pe care l-a lansat în 2015.
 
Pe lângă Filipine, compania franceză vaccinul a fost înregistrat în Argentina, Australia, Bangladesh, Bolivia, Brazilia, Cambodgia, Costa Rica, El Salvador, Guatemala, Honduras, Indonezia, Malaezia, Mexic, Paraguay, Peru, Singapore, Thailanda și Venezuela. Vaccinul a fost, de asemenea, utilizat într-un program public de imunizare din Brazilia.

Dragă cititorule,
dacă ți-a plăcut acest articol, te rugăm ceva.

De peste 5 ani, ActiveNews este vocea pe care sute de mii de români o primesc în fiecare zi, dar care în același timp fisurează stabilimentul politic și economic care dorește să supună și România.

ActiveNews este un site independent din punct de vedere editorial, ceea ce înseamnă că ne stabilim singuri prioritățile și strategia. Jurnalismul nostru este liber de influențe comerciale și nu este influențat de către moguli, milionari sau acționari.

Nimeni nu-l editează pe editorul nostru. Nimeni nu ne direcționează opiniile.

Aceste aspecte sunt de o importanță critică într-o țară în care mass-media corporatistă face legea. Într-o Românie în care interesele economice ale marilor jucători dictează reacția presei, și nu interesul pe termen lung al acestui popor.

ActiveNews este singurul loc din .ro unde ați putut citi despre fapte și oameni care altfel nu ar fi apărut niciodată pe piața media din România. Știi bine asta.

Am câștigat împreună multe bătălii, văzute și nevăzute, dar Țara are nevoie de mai mult decât simpla noastră supraviețuire. Țara Noastră are nevoie de jurnalism curat, scris cu gândul la valorile pe care le-am primit de la înaintașii noștri. Țara noastră are nevoie de curaj pentru a expune impostura și trădarea, iar pentru asta e nevoie de informație. Informație, nu diversiune sau divertisment.

Implică-te Susține ActiveNews