Marele joc al Arcticii: De ce SUA l-ar putea pierde în fața Rusiei și a Chinei

„Lupta pentru
Arctica, cu resursele sale vaste, va fi noul mare joc al secolului XXI”, a
declarat Steve Bannon, care a fost strateg șef la începutul primului mandat al
președintelui Donald Trump.
În competiția de astăzi, China, Rusia și Statele Unite urmăresc în mod similar extinderea teritorială și influența. Puterile moderne sunt din nou dornice să acceseze bogățiile economice arctice și să construiască zone tampon de protecție. Iar dacă competiția se intensifică, aventurile militare ale jucătorilor ar putea chiar să se încheie la fel ca ale predecesorilor lor: zădărnicite de vremea rece.
Regiune disputată de
marile puteri
În contextul
revenirii dinamicii puterii din secolul al XIX-lea, recenta carte a fostului
diplomat american Mary Thompson-Jones, America in the Arctic, oferă o descriere
oportună și informativă a modului în care Statele Unite și-au dobândit și și-au
menținut statutul de putere arctică.
După o istorie în
mare parte reușită a construirii unei prezențe americane în Arctica,
avertizează Thompson-Jones, Washingtonul acordă acum o atenție insuficientă
unei regiuni care a devenit un punct de interes pentru marile puteri ale lumii.
După preluarea
mandatului, Donald Trump și-a îndreptat atenția asupra potențialelor achiziții
din Arctica, făcând referiri frecvente și controversate la Canada ca „al 51-lea
stat” și promițând că Statele Unite vor „obține” Groenlanda, un teritoriu
autonom al Danemarcei, „într-un fel sau altul”. Cooperarea dintre Rusia și
China, între timp, a crescut de la anunțul lor din 2022 privind un „parteneriat
nelimitat”, care, în Arctica, s-a tradus prin operațiuni științifice, spațiale
și militare comune, inclusiv patrule navale și de pază de coastă.
Iar recenta politică
a Washingtonului față de Moscova a introdus un joker: în cazul în care
discuțiile ar duce la un fel de mare târg, realinierea geopolitică rezultată ar
putea schimba complet jocul, analizează Foreign Affairs.
SUA, insuficient
pregătite
Orice s-ar întâmpla,
se apropie o competiție pentru minerale critice, rute maritime, pescuit,
resurse naturale, minerit pe fundul mării și comunicații prin satelit, iar
Statele Unite nu sunt pregătite pentru ea, potrivit autoarei.
De ani de zile, Rusia
și China se pregătesc să profite de noile rute maritime arctice, își
îmbunătățesc capacitățile militare și științifice submarine și își
perfecționează tacticile de război hibrid, în timp ce atenția Statelor Unite a
fost îndreptată în altă parte. Pentru a concura, Statele Unite vor trebui să
își sporească dramatic prezența militară, economică, științifică și diplomatică
în Arctica, în strânsă cooperare cu aliații lor. Dacă Washingtonul nu rezolvă
în curând deficiențele și contradicțiile strategiei sale pentru Arctica, ar
putea constata că a pierdut deja noul mare joc.
Competitorii
Thompson-Jones
prezintă o istorie bogată a experienței Statelor Unite în regiunea arctică,
inclusiv rolul său activ în conturarea politicilor arctice ale Canadei,
Danemarcei (prin Groenlanda), Finlandei, Islandei, Norvegiei, Rusiei și
Suediei, încorporând viniete memorabile din fiecare țară arctică.
Cartea se încheie cu
o critică a lipsei de ambiție a Washingtonului în politicile sale recente
privind Arctica. Thompson-Jones, care scria înainte de alegerile prezidențiale
din SUA de anul trecut, recomanda ca viitorii lideri să se concentreze mai mult
pe diplomația multilaterală în cadrul unei strategii extinse pentru Arctica.
Mai probabil să se
potrivească sensibilităților actualului prședinte al SUA este sugestia lui
Thompson-Jones ca Statele Unite să aibă ceea ce ea numește un „moment Longyear”
- o referire la un industriaș din Midwest numit John Longyear, care în 1901 a
navigat spre arhipelagul Svalbard din marea de la nord de Norvegia continentală
și „a văzut minereu de fier și mari posibilități”. În 1906, Longyear a
înființat Arctic Coal Company și a încercat să construiască și să susțină o
prezență industrială în Arctica, cu sprijinul eventual al guvernului SUA.
Thompson-Jones scrie că această aventură a reprezentat o „schimbare conceptuală
profundă” în abordarea SUA față de Arctica, inaugurând o epocă de ambiții
sporite.
Peste un secol,
Statele Unite trebuie să urmărească din nou „marile posibilități” în Arctica,
dacă vor să concureze cu rivalii lor, Rusia și China. Toți cei trei actori sunt
implicați în regiune, dar în moduri diferite.
Pentru Rusia, care
deține o mare parte din teritoriul arctic, regiunea este vitală pentru
supraviețuirea sa militară și economică. Pentru China, Arctica reprezintă o
oportunitate de a-și diversifica interesele economice globale. Iar pentru
Statele Unite, care și-au asigurat prezența în Arctica prin cumpărarea în 1867
a teritoriului Alaska de la Rusia - o vânzare pe care Dmitri Rogozin, fostul
viceprim-ministru al Rusiei, a descris-o drept o „trădare a statutului de
putere al Rusiei” - regiunea reprezintă o linie frontală nordică de apărare.
Ambițiile lui Putin
Arctica animă
strategia geopolitică a președintelui rus Vladimir Putin. Acesta dorește să
dezvolte un pasaj maritim, Ruta Mării Nordului, care să traverseze apele de
coastă nordice ale Rusiei și care să fie presărat cu noi infrastructuri
portuare legate prin cale ferată de regiunile subarctice ale țării.
O nouă flotă de
spărgătoare de gheață rusești ar escorta navele înregistrate de-a lungul rutei,
ceea ce ar facilita exportul de resurse naturale rusești și tranzitul est-vest
al mărfurilor chinezești.
Dezvoltarea economică
și militară a lui Putin în regiune este determinată de sentimentul cronic de
insecuritate al Rusiei și de teama de a pierde controlul asupra teritoriului
său. După prăbușirea URSS, bazele militare din Arctica au fost închise,
infrastructura deteriorată a rămas nereparată, iar multe populații din Arctica,
private de subvențiile de stat, s-au mutat în altă parte. În prezent,
autoritățile ruse încearcă să prevină o nouă deteriorare a populației arctice
prin întârzierea cererilor rezidenților de a pleca. Rusia construiește și
renovează baze militare arctice, în parte pentru a-și îmbunătăți capacitățile
de monitorizare, pe măsură ce activitatea comercială crește de-a lungul rutei
maritime nordice.
China, și ea în joc
China s-a alăturat
jocului arctic mai recent. În ciuda lipsei unui teritoriu arctic propriu, China
s-a declarat un stat „apropiat de Arctica” pe baza hărților din secolul al
XV-lea și a interesului său pentru guvernanța arctică. Începând din 2004, când
a înființat prima sa stație de cercetare la Svalbard, China a folosit
cooperarea științifică pentru a-și spori prezența și cunoștințele în Arctica.
Ulterior, China a
inițiat afaceri cu Canada și statele nordice, însă aceste țări au fost
circumspecte cu privire la condițiile sale de investiții - și sub presiunea
Washingtonului - și au restricționat încet accesul Beijingului. O altă
deschidere a venit odată cu invazia Rusiei în Ucraina în februarie 2022. Pe
măsură ce Moscova se confrunta cu pierderea piețelor sale europene, cu
sfârșitul parteneriatelor sale cu companiile energetice occidentale și cu
limitările bugetare din timpul războiului, a salutat investițiile chineze ca o
modalitate de a umple golul.
China a sporit
finanțarea pentru proiectele de gaze naturale lichefiate ale Rusiei în regiunea
arctică și pentru dezvoltarea infrastructurii conexe de-a lungul rutei maritime
nordice, extinzându-și prezența comercială în regiune.
Activitatea americană
în nord
La rândul lor,
Statele Unite au fost o putere economică arctică încă de când au achiziționat
Alaska pentru a-și asigura accesul la resursele naturale ale teritoriului.
Statele Unite au încercat pentru prima dată să achiziționeze Groenlanda în 1868
din același motiv. (Încercările ulterioare de a achiziționa insula - în 1910,
1946 și 2019 - au avut un amestec de motive economice și de securitate). După
cel de-al Doilea Război Mondial, Statele Unite și-au extins prezența în Arctica
printr-o rețea de alianțe regionale și proiecte de infrastructură. În anii
1950, au construit Distant Early Warning Line, un șir de stații radar care
traversau Alaska, Canada, Groenlanda, Islanda și Insulele Feroe și care au
rămas operaționale până în 1993 pentru a se apăra împotriva unui potențial atac
sovietic cu rachete. În cooperare cu Canada, Statele Unite au construit
Autostrada Alaska și au creat un sistem integrat de apărare aeriană cunoscut
sub numele de NORAD.
Împreună cu aliații
NATO, forțele americane au patrulat apele și spațiul aerian al Atlanticului de
Nord, în special în jurul Groenlandei, Islandei și Regatului Unit, pentru a
detecta submarinele și bombardierele nucleare sovietice și, mai târziu, rusești.
Arctica rămâne vitală
pentru interesele economice și de securitate ale Statelor Unite. Anchorage,
Alaska, găzduiește al patrulea cel mai aglomerat aeroport cargo din lume.
Aproape toate sistemele radar și interceptoarele terestre de rachete ale
Statelor Unite sunt amplasate în acest stat, a cărui latitudine ridicată
permite detectarea mai rapidă a amenințărilor. Recentele acorduri bilaterale de
apărare cu toate cele cinci țări nordice și aderarea Finlandei și Suediei la
NATO, în 2023 și, respectiv, 2024, au consolidat apărarea colectivă în Arctica.
Dar Washingtonul și-a
neglijat propriile capacități în regiune. Oficialii militari americani deplâng
adesea lipsa infrastructurii portuare și aviatice, a spărgătoarelor de gheață,
a sateliților, a senzorilor, precum și a echipamentelor și antrenamentelor
pentru vreme rece, care sunt necesare pentru apărarea teritoriului arctic.
Controlul teritoriului înghețat
Premiul pe care
Rusia, China și Statele Unite îl urmăresc cu toții este controlul regiunii.
După cum spunea aviatorul american Billy Mitchell în 1935, „cine deține Alaska
va deține lumea”. Controlul teritoriului arctic oferă mai multe avantaje.
Traversarea regiunilor polare scurtează distanțele pe care navele de marfă,
avioanele, cablurile submarine sau rachetele balistice intercontinentale
trebuie să le parcurgă pentru a ajunge la destinație. Regiunea găzduiește
stații terestre de sateliți și puncte de lansare orbitală importante atât
pentru operațiunile civile, cât și pentru cele militare. Infrastructura de
comunicații la latitudini înalte, deși limitată, este vitală pentru urmărirea
navelor, monitorizarea vremii și integrarea sistemelor de supraveghere.
Terenurile și
fundurile marine arctice conțin, de asemenea, cantități mari de minerale și
resurse energetice esențiale, iar apele arctice devin o sursă din ce în ce mai
importantă de hrană, pe măsură ce încălzirea temperaturilor oceanelor obligă
peștii să înoate spre nord în căutarea unor ape mai reci.
Principalele linii de
luptă vor fi astfel trasate de-a lungul fundului mării arctice, în apele
internaționale și în drum spre spațiul cosmic. Submarinele nucleare americane
și rusești patrulează deja zonele în care cablurile submarine conectează Europa
și Statele Unite, iar securitatea va deveni probabil mai strictă pe măsură ce
navele rusești și chineze vizează noi cabluri. Țările vor căuta, de asemenea,
să își asigure accesul la minerale esențiale. În 2023, o comisie a Organizației
Națiunilor Unite asociată Convenției ONU privind dreptul mării (UNCLOS) a emis
recomandări care au susținut majoritatea pretențiilor Rusiei de a-și extinde
platforma continentală exterioară până în partea centrală a Arcticii. (Rusia
trebuie să negocieze în cele din urmă cu Canada și Danemarca pentru a soluționa
revendicările care se suprapun). Exploatarea fundului mării în această zonă ar
putea spori prezența comercială și militară a Rusiei în apele internaționale.
Disputele cu privire
la statutul a două rute maritime arctice, ruta maritimă nordică rusă și
echivalentul canadian, Pasajul de Nord-Vest, vor continua probabil. Atât Rusia,
cât și Canada revendică aceste pasaje ca fiind ape interne, însă Statele Unite
și alte țări le consideră ape internaționale și, prin urmare, nu fac obiectul
legilor sau restricțiilor naționale. Pe măsură ce gheața polară se topește,
s-ar putea deschide o a treia rută transpolară care se află aproape în
întregime în ape internaționale necontestate, iar Statele Unite vor avea nevoie
de infrastructură maritimă și de monitorizare suplimentară pentru a se pregăti
pentru utilizarea sa sporită. China a început deja să testeze viabilitatea
acestei rute, trimițând un spărgător de gheață pe ea în 2012. În cele din urmă,
poziționarea stațiilor terestre de satelit și a stațiilor de lansare de pe
orbita polară în Arctica va fi un front-cheie al cursei spațiale. După cum a
demonstrat Rusia în războiul său din Ucraina, țara care controlează sistemele
globale de navigație și poate dezarma sateliții adversarilor săi va avea
avantaje militare enorme.
Lipsă de strategii la
Washington
Statele Unite nu sunt
deloc pregătite pentru concurența emergentă. În ciuda eforturilor Congresului,
în special ale delegațiilor din Alaska, Maine și Washington, de a determina
administrațiile succesive să aloce resursele necesare regiunii, comunitatea de
apărare a SUA a tratat-o ca pe o prioritate scăzută. Finanțarea insuficientă și
atenția insuficientă creează un cerc vicios, producând strategii arctice
neinspirate, lipsite de bugete adecvate și de structuri de comandă clare.
Pentru a reveni în joc, Statele Unite trebuie să își intensifice prezența
militară și economică în Arctica, colaborând îndeaproape cu aliații săi din
Arctica pentru a-și consolida rețelele științifice și de supraveghere în
vederea unei mai bune identificări și apărări împotriva amenințărilor.
Spărgătoarele de
gheață, briceagul elvețian
Cel mai vizibil semn
al pregătirii inadecvate a Statelor Unite este îmbătrânirea flotei sale de
spărgătoare de gheață. Marina americană nu are nave de suprafață întărite
împotriva gheții, o clasă de nave care poate naviga în special în ape fără
gheață. Paza de Coastă a SUA are doar trei spărgătoare de gheață - o navă mai
puternică, proiectată pentru a trece prin gheață solidă - dar doar două sunt
operaționale în prezent, iar acestea trebuie să deservească atât Arctica, cât
și Antarctica. Doar una, o navă veche de 50 de ani, poate sparge gheață grosă.
În 2024, Washingtonul a achiziționat cel de-al treilea, un spărgător de gheață
comercial construit în 2012, dar trebuie să se facă lucrări la el înainte ca
acesta să devină operațional, lucru așteptat anul viitor. Această navă, care
poate sparge aproape cinci picioare de gheață, este menită să servească drept
rezervă pentru spărgătoarele de gheață mai vechi ale Statelor Unite până când
va fi construit un spărgător de gheață nou, mai puternic, pe care prima
administrație Trump l-a comandat în 2019. Data țintă pentru acest proiect, în
prezent 2030, a fost întârziată de modificările repetate ale proiectului și de
erodarea expertizei la șantierele navale americane, care nu au mai construit un
spărgător de gheață greu din anii 1970.
Fricțiuni cu Canada
și Groenlanda
Problema merge mult
dincolo de spărgătoarele de gheață. Statele Unite nu au suficientă prezență
militară sau infrastructură maritimă, cum ar fi porturile de mare adâncime,
pentru a apăra porțiuni mari din teritoriul arctic. Forțele americane sunt
capabile să opereze baza spațială Pituffik de pe coasta de nord a Groenlandei,
de exemplu, dar nu pot securiza întreaga insulă. Administrația Trump a pus, de
asemenea, în alertă alianțe arctice esențiale. Agresiunea sa față de Canada și
Danemarca a împins ambele țări să își consolideze capacitățile - Canada a
anunțat planuri de a construi două noi spărgătoare de gheață și trei noi baze
militare arctice la începutul acestui an, iar Danemarca a anunțat o
îmbunătățire a securității în valoare de 2 miliarde de dolari în ianuarie și
alte 600 de milioane de dolari pentru nave de supraveghere în aprilie - dar
amenință să afecteze relațiile lor cu Statele Unite pe termen lung. Dacă Washingtonul
vrea să concureze cu China și Rusia, are nevoie ca prietenii săi din Arctica să
fie pe deplin de partea sa, notează autoarea.
Washingtonul trebuie,
de asemenea, să înceapă să pună bani reali în spatele dezvoltării capacităților
arctice ale SUA. Trump a vorbit în mod repetat despre interesele SUA în
Arctica, iar din 2021 Congresul a făcut presiuni pentru ca finanțarea
multianuală pentru o inițiativă de securitate arctică să fie inclusă în bugetul
Pentagonului. Este timpul să se facă din acest plan o realitate. Marina SUA are
nevoie de nave întărite pentru gheață. Trump a solicitat în mod repetat
construirea a 40 de spărgătoare de gheață, dar această cantitate este inutilă
și nerealistă. Paza de Coastă a declarat că are nevoie de opt sau nouă și chiar
și atingerea acestui număr într-un interval de timp rezonabil ar necesita ca
cea mai mare parte a construcției să fie realizată de șantiere navale străine.
Pistele, sistemele radar și alte instalații militare deteriorate de dezghețarea
permafrostului trebuie reparate și stabilizate. Pentru a monitoriza vasta
întindere a Arcticii și, în special, pentru a detecta activitatea militară rusă
sau chineză, sunt necesare desfășurări sporite de personal și bombardiere cu
rază lungă de acțiune, instalații portuare mai multe și mai bune și senzori
de-a lungul coastelor Groenlandei, precum și comunicații prin satelit
modernizate, drone subacvatice și cartografierea fundului mării necesare pentru
a monitoriza vasta întindere a Arcticii și în special pentru a detecta
activitatea militară rusă sau chineză.
După cum a afirmat
generalul american Gregory Guillot, șeful Comandamentului nordic al SUA, în
declarația sa din februarie în fața Congresului, „nu poți învinge ceea ce nu
vezi”.
Armata SUA trebuie,
de asemenea, să raționalizeze responsabilitatea pentru operațiunile din Arctica
în cadrul unui singur comandament regional. În structura existentă, dezvoltată
în 2011, responsabilitățile operaționale sunt împărțite între Comandamentul
european al SUA, care acoperă Arctica europeană, și Comandamentul nordic al SUA
și organizația americano-canadiană NORAD, care împreună acoperă America de
Nord. Între timp, Comandamentul Indo-Pacific al SUA gestionează cea mai mare
parte a capacităților de transport aerian și pe vreme rece ale armatei
americane cu sediul în Alaska. Având în vedere că fiecare comandament se
concentrează asupra propriei zone, nicio entitate nu are în vedere regiunea
arctică în ansamblu. Chiar și coastele de est și de vest ale Groenlandei se
află sub jurisdicții militare separate. Un comandament subregional unificat al
SUA în regiunea arctică ar fi capabil să detecteze și să răspundă la
activitățile adversarilor din întreaga regiune arctică și să sprijine
comandamentele regionale.
Există măsuri clare pe care Statele Unite le pot lua și pentru a avea acces la mineralele esențiale ale Arcticii. Unul dintre acestea este ca departamentele de stat și de energie să creeze o inițiativă dedicată regiunii arctice, pornind de la Parteneriatul pentru securitatea mineralelor (un grup de 14 țări, plus Uniunea Europeană, format în 2022), pentru a stimula investițiile public-privat în mineritul durabil și infrastructura aferentă în Alaska, Groenlanda și alte locații arctice. Un alt pas este extinderea teritoriului arctic al SUA - nu prin încercarea de a cumpăra Groenlanda sau de a încorpora Canada, ci prin extinderea platoului continental exterior al SUA în Marea Bering și Oceanul Arctic. Administrația Biden a început acest proces în 2023 prin cartografierea a 151 700 de mile marine pătrate ca o extindere a masei terestre a Alaskăi, astfel cum este definită în temeiul UNCLOS.
Deși nu este semnatar al
tratatului, Washingtonul poate înainta în continuare o cerere privind aceste
ape comisiei ONU asociate. În plus, Statele Unite ar trebui să ratifice acest
tratat, pe care l-au semnat atât China, cât și Rusia, pentru a modela viitoarea
guvernanță a mineritului de pe fundul mării și pentru a utiliza dispozițiile
acestuia pentru a trage la răspundere Beijingul și Moscova pentru încălcările
dreptului maritim.
În ultimele două
decenii, Washingtonul a scris zeci de strategii pentru regiunea arctică,
lăsându-și capacitățile arctice să se atrofieze și, mai recent, înstrăinându-și
aliații arctici. Dar acum este momentul pentru o acțiune concertată. Rusia și
China au făcut deja primele mișcări.
ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!

RO02BTRLRONCRT0563030301 (lei) | RO49BTRLEURCRT0563030301 (euro)
Pe același subiect

Femeile care au acuzat-o pe Brigitte Macron că s-a născut BĂRBAT, achitate de Curtea de Apel din Paris. Pot relua și expune acuzațiile liniștite!

Tucker Carlson: Epstein a fost agent Mossad și șantaja pentru Israel – De aceea i-a fost mușamalizat dosarul

Alertă la Bruxelles: Trump lucrează la schimbarea regimurilor în Europa cu unele de dreapta — "Fapt, nu teorie a conspirației”
Recomandările noastre

De ce președintele Nicușor Dan are dreptate cu privire la luptătorii anticomuniști. În atenția CCR: INST al Academiei Române: Mișcarea Legionară nu a fost fascistă. 75% din deținuții politici erau legionari

Războiul Lung: ultima rundă

”Dacă citez din Corneliu Codreanu, ”cel care luptă, chiar singur, pentru Dumnezeu și neamul său, nu va fi învins niciodată” e posibil să iau pușcărie. Dar dacă strig ”îmi bag p*la în România, mă p*ș pe ea”, primesc aplauze!" - Observația Zilei

Președinția, Diplomația și Guvernul, dominate de anti-americani care îi desconsideră pe Trump, Vance și Musk. Ateul Radu Burnete, umbra lui Nicușor Dan și partenerul Elenei Calistru, abonată USAID: ”America nu e administrația Trump, refuz să cred asta!”
Secțiuni: Externe Prima pagină Știri
Persoane: Donald Trump Vladimir Putin
Locații: Arctica
Subiecte: Resurse naturale
Tip conținut: Știri
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Comentarii (4)