ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Stilul de viață al omului de azi, axat din ce în ce mai mult pe tehnologie, face ca elemente de securitate și senzori biometrici să ajungă sub pielea indivizilor.. Cât de etic este ca unele companii să implanteze anagajaților lor cipuri sub piele?, se întreabă autorul unui articol publicat pe acest subiect de ziarul The Telegraph. 

Ce se întâmplă acum pare de domeniul science fiction: muncitorii își țin mâinile ridicate, pentru a fi scanați, iar un computer deblochează ușa, răspunzând unui microcip de dimensiunea unui bob de orez încorporat în pielea lor, scrie autorul acestui text care analizează fenomenul implantăriii, benevole, a unor cipuri, de către angajații unor companii occidentale.  
Astfel, este amintit cazul cel mai recent, al unei companii americane care activează în domeniul automatelor pentru vânzarea unor produse, Three Square Market,  în care 50 de angajați s-au oferit voluntar să fie „cipați” pentru a cumpăra gustări, pentru a se autentifica într-un sistem sau pentru a folosi xeroxul de la locul de muncă. Compania, care are 85 de angajați, susține că este prima din Statele Unite care oferă angajaților tehnologie similară cu cea folosită de cardurile de credit contactless și de cipurile folosite pentru identificarea animalelor.

În paralel, în Suedia, 150 de angajați din spațiul de birouri Epicenter s-au oferit să-și implanteze un astfel de microcip sub piele și acum îl au.  Cu ajutorul microcipului instalat sub piele, angajații pot deschide uși, așa cum ar face cu o cheie sau cu un card de acces. Pot să folosească imprimantele din incinta spațiului de lucru și pot chiar să folosească implantul pe post de card de credit, astfel încât să-și cumpere diverse alimente de la cantină.

Un astfel de cip costa 150 dolari (115 lire sterline), spune Patrick Mesterton, CEO și fondator al Epicenter, iar angajații le-au implantat pe cheltuiala lor. „Implanturile sunt așa-numitele cipuri pasive, ceea ce înseamnă că nu pot trimite semnale despre locul în care se află persoana respectivă. Deși unii ar putea avea temeri legate privind monitorizarea lor, hai să fi sinceri: istoricul căutărilor pe internet sau cel de pe telefonul mobil prezintă o amenințări mai mari decât chipul RFID pe care îl folosim”, spune acesta.

Experții în astfel de tehnologii spun însă că pot fi folosite cipuri mult mai avansate, iar companiile ar putea fi oricând tentate să recurgă la ele.  „La fel cum accesul amprentelor digitale la telefoanele inteligente a îmbunătățit securitatea și viteza de acces la telefoanele mobile,  tot așa  și un cip implantat poate elimina necesitatea de a purta un portofel plin de carduri, îmbunătățind productivitatea”, spune  Graeme Codrington, specialist IT pentru TalkTalk Business. „Dar dacă microcipurile au capacități de urmărire GPS sau de transmisie, localizarea angajaților, mișcarea și chiar indicatorii lor de sănătate ar putea fi urmăriți. Cipurile puse la dispoziția angajaților celor de la Three Square Market nu includ aceste capacități, dar nu e greu deloc să ne imaginăm că, pe viitor, un angajator ar putea găsi această propunere foarte atractivă”, susține acesta.
 
The Telegraph subliniază însă că oamenii nu sunt deloc încântați de această tehnologie. Un sondaj YouGov realizat de TalkTalk Business a arptat că 70% din oameni ar refuza să fie cipați dacă angajatorul lor le-ar cere, o treime dintre cei chestionați afirmând că ar demisiona în secunda imediată.  Rezultatele sunt relevante, în ciuda faptului că una din 10 companii a afirmat că va lua în considerare utilizarea cipurilor în următorul deceniu.
Dr. Adrian Davis de la Consorțiul de certificare a securității sistemelor internaționale (ISC) ², explică de ce acest tip de tehnologie prezintă riscuri noi și necunoscute pentru viața privată a individului. „Dacă oamenii vor ajunge să fie implantați cu cipuri, există un set de reguli de moralitate și etică la care trebuie să ne gândim”, a afirmat el.

„Dacă cineva are un cip în corp, va putea el ajunge să fie expus întregii lumi? Ar putea un hacker să fure informații personale de la acea persoană, pe care mai apoi să le poată valorifica? Tehnologia este adeseori înaintea legii, iar această tehnologie se referă la stilurile de viață ale oamenilor, la secretele lor cele mai intime”.
 
În cele din urmă,  transparența va fi esențială.  În timp ce binefacerile tehnologiei încorporate sunt indiscutabile, companiile interesate să implanteze cipuri angajaților vor trebui să spună foarte clar oamenilor care se supun acestei tehnici care vor fi informațiile pe care le vor utiliza, scrie ziarul britanic.