ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


După ce Patriarhul Bartolomeu al Constantinopolului l-a convins pe fostul Arhiepiscop Dimitrie al Americii să își dea demisia, în funcția de Arhiepiscop al Americii a fost ales Mitropolitul Elpidofor Lambriniadis de Bursa.

În bisericile de tradiție greacă funcția de arhiepiscop este superioară celei de mitropolit. Funcția de Arhiepiscop grec al Americii din partea Patriarhiei Constantinopolului este una dintre cele mai reprezentative pentru ortodocșii din SUA. Ea poate fi ultima treaptă ierarhică înainte de cea de patriarh al Constantinopolului.

Noul Arhiepiscop a fost ales în mare grabă, deși ierarhii Arhiepiscopiei au solicitat Constantinopolului să treacă o perioadă de 30 de zile între demisie și alegere, conform  regulamentul Arhiepiscopiei.

Mitropolitul Elpidofor este unul dintre cei mai mari susținători ai poziției dominante a Patriarhiei Constantinopolului față de celelalte Biserici Ortodoxe surori. El va fi intronizat pe 22 iunie 2019.

Noul Arhiepiscop  ales este binecunoscut pentru poziția sa radicală în privința statutului Patriarhiei de Constantinopol. În 2014, într-un articol oficial, publicat pe site-ul Patriarhiei Constantinopolului, el a susținut un primat de tip papal al Patriarhului Constantinopolului față de ceilalți episcopi ortodocși din întreaga lume. 
Între altele, a susținut că Patriarhul de Constantinopol poate să acorde și să retragă autocefalia unei Biserici. 
Articolul se încheie cu o frază care conține două concluzii fulminante, care par copiate din manualele mai vechi de dogmatică al Bisericii Catolice, căci în cele mai noi nu se mai insistă atât de mult pe primatul papal, ci se încearcă să fie temperat cu principiul sinodalității, adică al luării deciziilor în comuniune.

Fraza începe cu prima concluzie: „primatul arhiepiscopului Constantinopolului nu are nimic de-a face cu dipticele, care, așa cum am spus deja, exprimă mai degrabă rangul ierarhic […]. Dacă trebuie să vorbim despre o sursă a primatului, atunci sursa unui asemenea primat este însăși persoana Arhiepiscopului de Constantinopol”. A pune un om, oricare ar fi acela, deasupra întregii Biserici, este o învățătură care nu a fost acceptat niciodată de către Biserica Ortodoxă, care L-a înțeles mereu pe Iisus Hristos, Om și Dumnezeu, ca fiind unicul Cap al Bisericii.
Fraza continuă cu a două concluzie tulburătoare pentru conștiința ortodoxă, concluzie care coincide cu poziția pe care Papa și-o arogă. Arhiepiscopul Constantinopolului este, potrivit noului ales Arhiepiscop grec al Americii, „ca episcop unul dintre egali, dar ca Arhiepiscop al Constantinopolului și ca Patriarh Ecumenic primul fără egali (primus sine paribus).”

În cuvintele de mai sus se regăsește exact avertizarea pe care Arhimandritul Sofronie Saharov a făcut-o încă din 1950 despre gravitatea neo-papismului constantinopolitan, prin care Patriarhul de Constantinopol își arogă conducerea întregii Biserici, așa cum  Papa de la Roma și-a arogat conducerea întregii Bisericii fapt care a dus la Marea Schimă din 1054.

Prin alegerea Mitropolitului Elpidofor în această funcție se înrăutățește conflictul generat de schisma bisericească din Ucraina și de intervenția Patriarhiei de Constantinopol în Ucraina fără consultarea niciunei Biserici Ortodoxe surori.

Mitropolitul Ilarion de Volokolamsk a scris pe Twitter despre efectele acestei alegeri în relațiile inter-ortodoxe:
 
„Mitropolitul Elpidofor, principalul organizator al legalizării schismei din Ucraina și persoana din Patriarhia Constantinopolului care urăște cel mai mult Biserica Rusă, a devenit întâistătătorul eparhiei americane. Aceasta este calea directă ca să devină patriarh. Restaurarea unității se pare că se amână pentru o lungă perioadă.”

Și America este un teren dispută jurisdicțională între Patriarhia de Constantinopol și celelalte Biserici Ortodoxe, Patriarhia de Constantinopol cerând să preia toată diaspora ortodoxă de acolo. 

Arhiepiscopia greacă a fost înființată în 1908 ca eparhie a Bisericii Greciei, dar în 1908 a fost trecută de Patriarhul Meletie IV al Constantinopolului în subordinea Patriarhiei Constantinopolului, în cadrul demersului Patriarhiei Constantinopolului de a-și subordona toată diaspora ortodoxă. În prezent are în jur de 500 de parohii și 15 ierarhi.
Conflictul a fost acutizat de faptul că Biserica Rusă a acordat autocefaliei eparhiilor care țineau de ea din SUA. Astfel, a doua mare biserică ortodoxă din SUA este Biserica Ortodoxă a Americii (OCA – Orthodox Curch in America). Aceasta a fost înființată în 1850 ca eparhie a Patriarhiei Rusiei. În 1970 a primit de la Patriarhia Rusă Tomosul de autocefalie, dar autocefalia ei nu a fost recunoscută decât de Bisericile Rusă, Bulgară, Georgiană, Poloneză, Sârbă și Cehă. Nu este legată de nicio identitate etnică. Are în jur de 550 de parohii și 15 ierarhi.