Undele gravitaționale, un concept lansat de Albert Einstein la începutul secolului XX în celebra sa Teorie a Relativității Generale, și despre care nu existau până în prezent decât dovezi indirecte, au fost observate pentru prima oară direct de către oamenii de știință din cadrul experimentului LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory).

"Undele gravitaționale au o structură asemănătoare cu cea a luminii. Ele sunt un tip de radiații electromagnetice, doar că ondulațiie lor sunt, de fapt, spațiul și timpul pe care le cunoaștem cu toții. Putem face următoarea comparație: dacă punem în mișcare particule încărcate electric, obținem lumină, dar, în momentul în care punem în mișcare mase întregi de materie, obținem unde gravitaționale", a explicat astrofizicianul NASA, Ira Thorpe, conform Descoperă.ro.

Echipa de cercetare a încercat să detecteze undele gravitaționale folosind trei instrumente cu laser, amplasate atât în SUA, cât și în Italia. Organizarea observațiilor pe o suprafață atât de mare a fost concepută cu scopul de a evita șocurile produse în mod constant de cutremure, care pot afecta rezultatele experimentului.

"Într-o bună zi, vom putea folosit undele gravitaționale pentru a afla cum a arătat Universul în primele sale faze de dezvoltare. Au trecut 25 de ani de când suntem interesați să obținem dovezile existenței unor astfel de fluctuații", a adăguat Bruce Allen.

În prezent există câteva experimente în desfășurare pentru identificarea acestor unde, printre care LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory).

Descoperirea care confirmă existența undelor gravitaționale deschide o nouă cale de a observa Universul. Spre exemplu, undele gravitaționale generate de explozia primordială, Big Bang, ne vor oferi noi informații despre modul de formare a Universului.

În urmă cu circa 100 de ani, Albert Einstein emite ipoteza conform căreia în Univers ar exista unde gravitaționale, care îl străbat de la un capăt la celălalt.

În anul 1916, Albert Einstein propunea, pentru prima dată, existența undelor gravitaționale. Conform teoriei emise la acel moment de marele fizician, aceste unde s-ar afla în strânsă legătură cu o altă supoziție enunțată de el, Teoria Relativității.

De asemenea, undele gravitaționale îi pot ajuta pe fizicieni să explice legile fundamentale care guvernează Universul. Ele constituie o parte fundamentală a Teoriei Generale a Relativității iar descoperirea lor poate proba această teorie și poate identifica punctele ei slabe, ce pot fi astfel eliminate sau corectate - un pas important spre acea teorie unitară care să împace fizica clasică, a corpurilor mari, cu fizica cuantică.