ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Pentru prima dată de la Nuremberg, un tribunal internațional se va ocupa de crima de agresiune împotriva Ucrainei. Dar liderul de la Kremlin și apropiații săi vor rămâne protejați, atâta timp cât rămân la putere.

La 25 iunie, Ucraina și Consiliul Europei au semnat un acord istoric: crearea unui tribunal special pentru urmărirea penală a celor responsabili în Rusia pentru crima de agresiune împotriva Ucrainei.

Obstacole juridice și politice

Dar în spatele anunțului, există încă multe obstacole juridice și politice. Vladimir Putin, protejat de imunitatea sa prezidențială, este puțin probabil să fie judecat prea curând, analizează The Insider.

Au fost necesari mai mult de doi ani de negocieri pentru ca ideea unui tribunal internațional privind agresiunea rusă să prindă în sfârșit contur. Acordul, semnat de Volodimir Zelenski și Alain Berset, secretarul general al Consiliului Europei, marchează un pas simbolic: este pentru prima dată de la Nuremberg și Tokyo când un tribunal internațional va fi dedicat în mod explicit „crimei de agresiune”, adică deciziei de a porni un război, de a folosi forța înarmată împotriva altui stat, încălcând Carta ONU.

Entuziasmul, temperat de realitate

Tribunalul nu va fi pe deplin operațional până în 2026, cel mai devreme. Mai presus de toate, nu va putea să îl urmărească penal pe Vladimir Putin sau pe cei mai apropiați asociați ai săi, atât timp cât aceștia își dețin funcțiile oficiale. Imunitatea șefilor de stat, a șefilor de guvern și a miniștrilor de externe rămâne, pentru moment, un bastion solid împotriva oricărei inculpări - chiar și în absența lor.

Începând din 2010, Curtea Penală Internațională (CPI) a definit crima de agresiune ca fiind „planificarea, pregătirea, inițierea sau executarea, de către o persoană care exercită un control efectiv asupra acțiunii politice sau militare a unui stat, a unui act de agresiune prin încălcarea vădită a Cartei Organizației Națiunilor Unite”. Mai clar: decizia de a invada o țară fără o justificare legală.

Această crimă, descrisă la Nuremberg drept „crima supremă”, le cuprinde pe toate celelalte: crime de război, crime împotriva umanității și așa mai departe. Pentru că, fără agresiune, nu există război și, prin urmare, nu există crime de război. Dar, în dreptul internațional, aceasta este și cea mai dificil de urmărit în justiție, deoarece vizează direct liderii politici și militari, care sunt rareori accesibili legii.

Necesitatea unui tribunal independent

În cazul Ucrainei, CPI, cu sediul la Haga, nu poate iniția ea însăși proceduri pentru o crimă de agresiune: problema ar trebui să fie înaintată Consiliului de Securitate al ONU - unde Rusia are drept de veto. De aici nevoia de a crea un tribunal total independent, prin tratat între statele care doresc acest lucru, în afara sistemului ONU.

Această soluție nu a întrunit o aprobare unanimă. Statele Unite, deși favorabile urmăririi penale a lui Vladimir Putin, au pledat pentru un tribunal cu sediul în Ucraina, cu participare internațională, pentru a evita problemele de imunitate.

Alte țări, în special din Sudul global, văd în acest proiect un instrument politic occidental, în timp ce intervențiile militare americane sau europene nu au fost niciodată judecate după aceleași criterii.

Un compromis fragil

Rezultatul acestor dezacorduri? S-a decis că acest tribunal va fi unul hibrid: bazat pe un tratat între Ucraina și Consiliul Europei, deschis și altor țări care doresc să participe, bazându-se pe dreptul internațional și, în ultimă instanță, pe dreptul penal ucrainean.

Judecătorii și procurorul vor fi numiți de un comitet reprezentând statele participante, iar procesul va avea loc la Haga, un centru al justiției internaționale.

Cu toate acestea, domeniul de aplicare al acestei inițiative rămâne limitat: pot fi judecați doar responsabilii care nu beneficiază de imunitate în timpul mandatului. Prin urmare, Vladimir Putin, Serghei Lavrov și alții sunt, pentru moment, de neatins.

Cu toate acestea, instanța va fi în măsură să pregătească dosare și să lanseze anchete, astfel încât aceștia să poată fi urmăriți penal imediat ce părăsesc funcția.

Unii experți juridici sunt îngrijorați de această decizie. Recunoașterea imunității liderilor autocratici înseamnă a le oferi o foaie de parcurs pentru a scăpa de justiție: dacă vor să scape de justiție, tot ce trebuie să facă este să rămână la putere cu orice preț.

De asemenea, ar putea submina credibilitatea mandatelor internaționale de arestare deja emise de CPI, în special împotriva lui Vladimir Putin și Benamin Netanyahu.

Asta înseamnă că ar trebui miimalizată importanța acestui tribunal? Nu neapărat. Chiar dacă este limitat, acesta marchează un pas înainte, amintind că agresiunea rusă, ca atare, este o crimă și că autorii ei pot fi urmăriți penal, chiar și după ani de zile.

Aceasta menține presiunea asupra Kremlinului și ar putea juca un rol-cheie în orice tranziție politică din Rusia. Pentru succesorul lui Vladimir Putin, cooperarea cu acest tribunal ar putea deveni o condiție pentru reintegrarea Rusiei în comunitatea internațională.