ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!



În ciuda tuturor amenințărilor Bruxelles-ului, care a cerut în repetate rânduri Poloniei să renunțe la reforma sistemului judiciar, în caz contrar riscând proceduri de „apărare a statului de drept”, puterea de la Varșovia rămâne pe poziții. 

Parlamentul de la Varșovia a adoptat miercuri două proiecte de lege care, susține opoziția, reprezintă un nou pas în direcția preluării controlului sistemului judiciar de către majoritatea conservatoare, slăbind separarea puterilor.

Conform primei legi, referitoare la Consiliul Național al Magistraturii (KRS), Parlamentul va fi cel care va alege membrii acestei instituții. Cea de-a doua lege votată, privind regimul tribunalelor de drept comun, prevede că ministrul Justiției va numi președinții de tribunale. 

În ochii unui mare număr de juriști, noile măsuri merg contra independenței puterii judiciare și separării puterilor executivă, legislativă și judiciară, notează AFP, preluată de Agerpres.

Ministrul polonez al Justiției, Zbigniew Ziobro, a acuzat Consiliul Magistraturii că este „o corporație care, ea singură, decide totul”, dar și magistrații, apreciați ca fiind o „castă” cu rădăcini în vremea comunismului, care servește interesele grupurilor politice, nu ale cetățenilor.  „Este timpul să schimbăm toate astea”, a declarat Ziobro, într-o dezbatere în Parlament asupra celor două legi. 

De la sosirea la putere, în toamna lui 2015, Partidul Dreptate și Justiție (PiS) a preluat controlul Tribunalului Constituțional, fapt ce a condus la mari manifestații de stradă. 

Ministrul Justiției va deține de acum încolo controlul direct asupra tuturor președinților de tribunale, la toate nivelurile. Acest gen de procedură funcționa în comunism, a declarat deputatul de opoziție Jacek Protasiewicz. 

În virtutea noii legi, ministrul Justiției va dispune de un termen de 6 luni timp în care va putea înlocui orice președinte de tribunal fără a furniza motive. Noii președinți vor putea la rândul lor să-i înlocuiască pe judecători.