Compania Airbus a declarat că a a juns la un acord cu autoritățile franceze, britanice și americane pentru plata a 3,6 miliarde de euro (4 miliarde de dolari) pentru închiderea unor investigații îndelungate privind acuzațiile de luare de mită și corupție, scrie BBC.

Producăorul european de avioane, cu sediul la Toulouse, în sud-vestul Franței, a declarat că acordul a fost supus aprobării de către instanțele din cele trei țări. „Airbus confirmă că a ajuns la un acord în principiu cu Parchetul Național Francez, cu Oficiul Britanic pentru Fraude grave și cu autoritățile americane”, a precizat compania într-un comunicat.
 
Acordurile simultane din Marea Britanie, Franța și Statele Unite înseamnă că producătorul european de avioane evită un proces penal, dar nu este clar deocamdată dacă vreo persoană riscă să fie pusă sub acuzare.

„Prin încheierea acestui acord astăzi, ajutăm Airbus să întoarcă definitiv o pagină față de practicile corupte din trecut”, a declarat un procuror francez, adăugând că grupul va putea acum „să privească cu serenitate viitorul”.

Oficiul britanic pentru fraude grave (SFO), și, mai apioi, omologul său francez, au deschis investigații în Airbus după ce firma s-a autodenunțat, în 2016. SFO a declanșat  ancheta în august 2016,  cu acuzațiile de „fraudă, luare de mită și corupție” în activitatea de aviație civilă a companiei Airbus.

În cadrul acordului, Airbus va plăti în Franța 2,08 miliarde de euro pentru închiderea investigației de corupție. Producătorul de avioane va mai plăti o amendă de 525,65 de milioane de euro Departamentului de Justiție din Statele Unite și 983,97 milioane de euro Biroului pentru Fraude Grave din Marea Britanie.

Acordul, considerat de experții anti-corupție ca fiind cel mai mare din istorie într-un caz de corupție, încheie o criză de aproape patru ani, care a condus la o reformare majoră a conducerii și la amânarea planurilor de redistribuire a surplusului de numerar al grupului.

Airbus a fost investigată de către autoritățile franceze și britanice pentru suspiciuni de corupție legate de vânzări de avioane care au avut loc în urmă cu peste un deceniu. În Statele Unite, compania a fost investigată pentru posibila încălcare a controalelor pentru exporturi.

La baza cazului se află sistemul folosirii unor terți ca agenți de vânzări, coordonat de la un sediu desființat în prezent, care în perioada de vârf avea circa 250 de angajați la nivel mondial și efectua plăți de câteva sute de milioane de euro pe an, au spus surse apropiate situației.