Miliardarul american de origine ungară George Soros spune că dominația globală a companiilor de internet din SUA se va încheia, fiind „doar o chestiune de timp” până când reglementările și taxele impuse de autorități vor duce la prăbușirea acestora.  

„Mișcarea curentă din istoria globală este una dureroasă. Societățile deschise sunt în criză, în timp ce diversele forme de dictaturi și state mafiote, exemplificate prin Vladimir Putin în Rusia, sunt în creștere. În Statele Unite, președintele Donald Trump ar vrea să-și înființeze propriul stat mafiot, dar nu poate, din cauza Constituției, a altor instituții și pentru că o societate civilă vibrantă nu o permite”, spune Soros într-un comentariu publicat pe Project Syndicate, portal ce găzduiește opinii exprimate de activiști, lideri politici etc.

Potrivit lui Soros, marile companii americane de internet, în special Google și Facebook, contribuie din plin la „impotența” de care dă dovadă guvernul american.

„Aceste companii au jucat deseori un rol inovator și eliberator. Însă pe măsură ce Facebook și Google au devenit încă și mai puternice, s-au transformat în obstacole în calea inovării și au cauzat multiple probleme, probleme de care abia acum începem să ne dăm seama”, susține investitorul american, în prezent președințele fundațiilor Soros Fund Management și Open Society Foundations.

Investitorul și activistul politic este de părere că platformele de socializare își înșeală utilizatorii, manipulându-le atenția și direcționând-o spre a servi propriilor interese comerciale. Mai mult, companiile produc deliberat dependență de serviciile pe care le oferă. 

„Acest lucru poate fi dăunător, în mod special pentru adolescenți”, spune el. 

Soros compară platformele de internet și cu companiile de jocuri de noroc, care presează clienții prin tehnici devenite atât de sofisticate, încât aceștia își pierd la joc toată averea și chiar și bani pe care nu îi au. „Ceva asemănător - și potențial ireversibil – se întâmplă cu atenția oamenilor în această eră digitală. Nu este vorba doar de simple distrageri, sau dependențe: companiile de social media induc oamenii să își predea autonomia. Iar această putere de a modela atenția oamenilor este din ce în ce mai concentrată în mâinile câtorva companii”, potrivit acestuia.