Anul 2017 începe cu o surpriză frumoasă pentru iubitorii de astronomie. Zilele acestea, până în data de 14 ianuarie, putem vedea pe cer o cometă care se apropie de Soare. Cometa poate fi observată deja cu ajutorul unui binoclu, însă este posibil ca luminozitatea ei să se schimbe și atunci o vom putea vedea chiar și cu ochiul liber.

Cometa a fost descoperită în octombrie 2016 de o echipă de astronomi ai misiunii NASA NEOWISE, care au botezat-o C/2016 U1 NEOWISE. Cometa se îndreaptă spre Soare și acum se află la aproximativ 140 kilometri distanță de planeta noastră, deci nu există vreun risc de impact. Cel mai aproape a fost de Terra în ziua de 13 decembrie 2016.

În mod normal, oricine are un binoclu destul de performant poate să vadă cometa. Totuși, luminozitatea ei se poate schimba, precizează Paul Chodas, astronom la NASA. Asta se întâmplă din cauza compoziției cometelor. Ele sunt formate din gheață, praf și roci și pe măsură ce se apropie de Soare se încălzesc și încep să piardă mult material din compoziție, care formează ceea ce numim „coada cometei”. Astfel, pe măsură ce cometa pierde gheață și praf, compoziția ei se schimbă și acest lucru poate modifica și gradul ei de luminozitate. De aceea, poate deveni mai întunecată sau dimpotrivă, mai luminoasă, explică Chodas.

În cazul acestei comete, orbita ei în jurul Soarelui durează probabil milioane de ani, deci este posibil ca acum să fie prima dată când ea se apropie de steaua noastră, spun astronomii, potrivit Science Alert. Pe 14 ianuarie cometa va ajunge în punctul cel mai apropiat de Soare, apoi se va îndepărta din nou, încreptându-se spre marginea exterioară a sistemului nostru solar, de unde provine.

Dacă vreți să vedeți cometa, trebuie să vă uitați pe cer în direcția sud-est, chiar înainte de ivirea zorilor.

Tot în această perioadă un alt corp ceresc se va apropia de planeta noastră, însă probabil pe acesta nu-l vom pute observa fără ajutorul unui telescop. NASA anunță că a identificat de curând o altă cometă, 2016 WF9, despre care nu are deocamdată prea multe informații. Știm însă că această cometă are aproximativ un kilometru în diametru și pe 25 februarie va ajunge la cea mai mică distanță de Pământ – aproximativ 51 de milioane de kilometri. Având în vedere că se va apropia atât de mult, astronomii vor să o analizeze cu atenție, ca să-i afle compoziția și să-și dea seama dacă pe viitor poate deveni un pericol pentru planeta noastră.