ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Reprezentantul Permanent adjunct al României pe lângă Uniunea Europeană a transmis Comisiei Europene o scrisoare de protest în legătură cu lucrările de dragare (adâncire) efectuate de Ucraina pe canalul Bâstroe. Într-o poziție MAE de zilele trecute, ministrul Bogdan Aurescu susținea - la fel ca și șefii lui din 2004 - că nu știa că Ucraina adâncește, ilegal, canalul, deși ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, informase deja public asupra agresiunii ucrainene la adresa României și a Rezervației UNESCO Biosfera Delta Dunării. Se repetă povestea din 2004-2005 la indigo - istorie dezvăluită atunci opiniei publice și forurilor internaționale de Ziarul ZIUA, într-o campanie națională. Și atunci toate autoritățile din România și Ucraina mințeau de înghețau canalele, numai că atunci îi aveam pe Iliescu și Kucima. S-a schimbat ceva cu Iohannis și Zelenski? Iată cu NU! Ucraina își duce mai departe politica de deznaționalizare a importantei comunități românești de peste 500.000 de români considerați „moldoveni” și de agresiune directă la adresa teritoriului național, în ciuda sprijinului extraordinar dat de poporul român și de către stat în urma războiului în care s-a implicat. Este de studiat, de asemenea, dincolo de impactul asupra mediului și a eludării controalelor UE (și NATO) asupra transporturilor fluviale și maritime pe canalele furate de Ucraina de la România prin intermediul URSS, dacă astfel de lucrări de dragaj nu contibuie prin mărirea debitului apelor și a noilor curenților creați la aluviuni care, atunci când se formează la Gurile Dunării, micșorează prin depuneri unghiul teritoriului național românesc și, pe cale de consecință, chiar și spațiul maritim - apele teritoriale.

Ziarul Puterea a informat de vineri, 10 februarie 2023, că „la primele ore ale dimineții de ieri - deci de joi, 9 februarie 2023 -, directorul interimar care răspunde de domeniul naval din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, Georgeta Murgeanu, a convocat pentru orele 14.00 o întâlnire fulger cu reprezentanți ai Ministerului Mediului Apelor și Pădurilor, ai Ministerului Afacerilor Externe, ai Administrației Rezervației Biosferei Delta Dunării (ARBDD) și ai administrațiilor fluviale. Scopul a fost unul incredibil: Ucraina a demarat de câteva luni lucrările de adâncire a canalului Bâstroe și acum se pregătește pentru aceleași lucrări pe Canalul Sulina, fără acordul autorităților române.”

Dacă ministrul Transporturilor a avertizat public într-o conferință de miercuri, 15 februarie 2023 iar instituțiile din subordinea ministerului se întâlniseră deja de joi, 9 februarie 2023, înseamnă că serviciile speciale ale României anunțaseră toate forurile de resort cel puțin încă de la începutul săptămânii trecute dacă nu chiar de mai demult.

Și atunci cum susține Bogdan Aurescu, după întrunirea de urgență pe această temă de la ministerul Transporturilor de pe 9 februarie 2023, de abia joi, 16 februarie 2023, după o săptămână, că Ministerul Afacerilor Externe „nu are informații cu privire la desfășurarea de către Ucraina a unor astfel de activități, așa cum s-a vehiculat în presa din România” (sursa: ProTv).

Ministrul Bogdan Aurescu nu mai face parte din Guvernul României? L-a schimbat cumva cu cel al Ucrainei? Cam așa pare din această poză cu Dmytro Kuleba, omologul lui ucrainean:

Interesant este și faptul că în ciuda poziției ambigue a „șefului diplomației române”, în aceeași zi pleacă spre Bruxelles, către directorul Direcției de specialitate a Comisiei Europene (GUvernul UE), Herald Ruijters, o scrisoare extrem de clară de protest față de operațiunile Ucrainei din Delta Dumării - canalele Bâstroe și Chitila. Scrisoarea, la fel de interesant, nu este semnată, din motive necunoscute, de către Reprezentantul Permanent al României pe lângă Uniunea Europeană, Iulia Matei, ci de către Reprezentantul Permanent Adjunct, Clara Staicu.

Aceasta subliniază elocvent că România nu mai dorește să discute cu Ucraina în acest caz, pentru că, înțelegem noi, este dovedită reaua credință a acesteia, și solicită dialog direct cu Comisia Europeană care la rândul ei să explice Ucrainei că încalcă toate legile internaționale în domeniu.

În pofida acestor obligații internaționale asumate în plan bilateral, autoritățile ucrainene derulează și în prezent activități de dragaj pe traseul canalului de navigație, fără informarea autorităților române și cu încălcarea dispozițiilor convenționale”, a subliniat România în scrisoarea oficială către Comisia Europeană

„Partea ucraineană susține că aceste lucrări nu au impact semnificativ asupra mediului, însă nu a realizat până în acest moment vreun studiu care să fundamenteze convingător științific o astfel de concluzie”,  se arată mai în scrisoarea consultată de Știripesurse.

România nu poate fi de acord cu propunerea de includere a brațelor Chilia și Bâstroe în rețea de transport fluvial european și „reiterează disponibilitatea pentru continuarea discuțiilor cu Comisia Europeană cu privire la alte solicitări ale părții ucrainene”, conchide scrisoarea extrem de clară semnată de adjuncta Reprezentanței Permanente a României la UE, doamna Clara Staicu, pe care o felicităm.

EXTRAS-FOTO:

Scrisoarea poate fi consultată aici, în format PDF. Scrisoarea României contrazice în totalitate aserțiunile formulate de Ambasada Ucrainei sâmbăta aceasta, despre care puteți citi în continuare într-o documentare pusă la dispoziție de ȘtiripeSurse:

În acest timp, ambasada Ucrainei în România, la fel ca în cazul comunității românești persecutate constant, are tupeul să susțină - din nou - că România „alimentează propaganda rusă”. Și noi care credeam că România alimentează sutele de mii de refugiați ucraineni izgoniți din propria țară de o politică dementă a războiului, planificată de timp, după cum a dezvăluit chiar consilierul lui Zelenski, Arestovici.

Astfel, organele de propagandă ucrainene de la București au transmis sâmbătă că lucrările de dragare pe Dunăre „vizează exclusiv întreținerea căii navigabile, adică asigurarea siguranței navigației”, în prima reacție după ce Guvernul român a reclamat Ucraina la organismele internaționale pentru lucrările de adâncire a canalului Bâstroe care, în opinia experților români, pun în pericol ecosistemul Deltei Dunării. Ucrainenii spun că sunt recunoscători României pentru ajutorul oferit în timpul războiului și îndeamnă Bucureștiul să comunice „responsabil” pentru a a nu alimenta „propaganda rusă”.

Varianta Kievului

„Toate lucrările de dragare pe Dunăre, desfășurate în prezent de către partea ucraineană, care sunt executate exclusiv în cadrul frontierei de stat a Ucrainei, sunt de natură operațională curentă și vizează exclusiv întreținerea căii navigabile, adică asigurarea siguranței navigației prin menținerea caracteristicilor tehnice actuale, precum și eliminarea consecințelor de colmatare naturală. Lucrările operaționale de dragare pe șenalul maritim navigabil, ca urmare a colmatării naturale semnificative, se execută în mod permanent de mai mulți ani în zonele specificate și convenite, în conformitate cu normele legislației ucrainene, acordurile și convențiile internaționale”, arată reprezentanții Ambasadei Ucrainei în România, într-un comunicat postat sâmbătă și citat de Știripesurse.

Ucraina susțin că România ar fi fost informată

Conform sursei citate, în august 2022, partea ucraineană a informat Administrația Fluvială a Dunării de Jos cu privire la lucrările planificate.

”În cazul în care partea ucraineană va planifica implementarea proiectelor majore diferite de cele operaționale curente, partea română va fi informată în prealabil și va avea loc convenirea acestora în conformitate cu legislația în vigoare, acordurile și convențiile internaționale. În condițiile războiului brutal în desfășurare al Rusiei împotriva Ucrainei exprimăm recunoștință României pentru solidaritatea fermă cu poporul ucrainean si îndemnăm la avansarea responsabilă de informații publice pentru a nu prejudicia relațiilor bilaterale și pentru a nu alimenta propaganda rusă”, precizează Ambasada Ucrainei.

Demersurile diplomației române

Ministerul Afacerilor Externe afirma, referitor la informațiile privind lucrări de dragare desfășurate de Ucraina pe canalul Bâstroe, că a solicitat încă din 13 februarie date Administrației Rezervației Biosferei Delta Dunării, Poliției de Frontieră, iar în funcție de răspunsurile autorităților române de resort, va întreprinde imediat demersurile diplomatice necesare în cazul în care va rezulta că au fost derulate activități având ca scop adâncirea rutei de navigație.

De asemenea, MAE preciza că a transmis inclusiv în cursul anului trecut atât Comisiei Europene, cât și autorităților ucrainene că autoritățile române nu sunt de acord cu propunerea de includere a brațelor Chilia și Bâstroe ale Dunării în rețeaua transeuropeană de transport - propunere a cărei realizare este urmărită de Ucraina încă din anul 2014 - întrucât este necesar ca proiectul canalului de navigație realizat de Ucraina să respecte strict prevederile de drept internațional aplicabile, inclusiv și mai ales reglementările în materie de protecție a mediului.

Avertismente

Precizările MAE au venit la o zi după ce ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a declarat că sunt semnale că Ucraina desfășoară lucrări de dragare pe Bâstroe.

Ministrul Mediului, Tanczos Barna, afirma că nici legislația din România, nici cea ucraineană nu permit desfășurarea de lucrări care să pună în pericol biodiversitatea și eco-sistemele din Delta Dunării, arătându-se convins că ministerele de resort vor monitoriza lucrările care vizează canalele navigabile. ”Subliniez încă o dată că Ministerul Mediului va urmări aceste lucrări, va urmări procedurile bazate pe convențiile europene și internaționale și vom împiedica toate lucrările care pot afecta biodiversitatea și ecosistemul Deltei Dunării”, adăuga Tanczos, citat de ȘtiripeSurse.

Obsesia ucraineană

Proiectul ucrainean de dragare a Canalului Bâstroe încalcă flagrant prevederile a numeroase Convenții internaționale din domeniul protecției mediului, la care atât România, cât și Ucraina sunt semnatare, se arată într-un comunicat PER.

„Salutăm, pe această cale, inițiativa autorităților române care au cerut autorităților ucrainene să oprească lucrările începute. Nu este normal ca la umbra războiului să acționezi în total dezacord cu acordurile internaționale și să afectezi biodiversitatea Deltei Dunării!

Este o obsesie mai veche a autorităților din Ucraina, aceea de a avea un canal navigabil paralel. Riscurile, însă, pentru ecosistem si pentru fauna Deltei sunt majore și trebuie să ne opunem cu toate forțele continuării acestui proiect periculos și ilegal. Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor și Ministerul de Externe trebuie să continue dialogul cu partea ucraineană dar, în același timp, să continue și în zona protestului la nivelul autorităților europene competente, singurele în măsura să sancționeze aceste abateri de la regulamentele internaționale.

Nu vrem să fim malițioși, dar prea multă pasiune se pune pe dragarea canalului Bâstroe, pe călcarea pe cap a preoților și a călugărilor români, pe distrugerea învățământului în limba maternă, pe recoltarea și vânzarea cerealelor, pe construcții de hidrocentrale etc. când focusul ar trebui sa fie pe încetarea războiului și pe găsirea celor mai bune soluții de negociere pentru a obține pacea care ar salva zeci de mii de vieți ale cetățenilor din Ucraina”, potrivit PER.

DELTA CU SPAȚIUL AFECTAT - IMAGINE DIN SATELIT: