ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Locul pe care urmează să fie ridicată prima biserică românească din Poroșcovo (Transcarpatia, Ucraina) a fost sfințit joi, 28 decembrie 2019, de către preoții din împrejurimi, împreună cu protopopul Vladimir din Perecin. Biserica românească se va construi cu binecuvântarea IPS Teodor de la Mucacevo, ierarh al Bisericii Ortodoxe Ucrainene canonice, autonome în cadrul Patriarhiei Ruse.

„Noua biserică va fi în aceeași curte unde este și școala. Este singurul teren pe care-l avem și încercăm să-l folosim pentru ambele lucruri. Inițial ne-am gândit doar pentru școală, nu ne-am gândit să facem și o biserică, dar pentru că volohii, cei care au rămas ortodocși și nu au căzut pradă prozelitismului sectar, au dorit să aibă o școală în limba maternă, atunci am zis să-i ajutăm, pentru că oamenii aceștia chiar vor cu adevărat, așa că s-a ajuns să se pună ideea unei noi biserici care, până la urmă, văd că se va pune în practică”, a declarat preotul Eftimie Mitra pentru InfoPrut.

Slujba de sfințire a locului de construire a viitorului lăcaș de cult a fost oficiată de pr. protopop Vladimir, care aparține de Mitropolia Ortodoxă de Mucacevo, aparținătoare de Mitropolia Kievului, păstorită de IPS Onufrie, subordonată canonic Bisericii Ortodoxe Ruse.

Pr. Eftimie Mitra a adăugat că, alături de protopopul Vladimir din Perecin, au oficiat slujba de sfințire și cei doi preoți din Poroșcovo, pr. Victor și pr. Ivan, „pentru că în Poroșcovo, fiind un sat foarte mare, sunt două parohii, iar a treia parohie va fi aceasta a volohilor”.

Acesta a făcut precizări și despre alegerea hramului viitorului lăcaș de cult: „Inițial ne-am dorit să avem un hram al Maicii Domnului, aceasta a fost propunerea mea, volohii au acceptat-o. Pentru că centrul social se va numi „Maica Domnului- bucuria celor necăjiți”, ne-am gândit să fie și biserica sub același nume, cu același hram. Dar Mitropolitul a decis să fie cu hramul Sfântul Proroc Ilie, tocmai pentru că Sfântul Proroc Ilie este cel care a dat pe față vicleșugul prorocilor mincinoși”.

Volohii au acceptat propunerea Mitropolitului, așa că hramul va fi în data de 2 august, când se sărbătorește, după calendarul vechi, Sfântul Proroc Ilie Tesviteanul.

„Dacă reușim, cu ajutorul lui Dumnezeu, să facem rost de bani, volohii vor să toarne fundația până la viitorul hram, să-l cheme pe Mitropolit să sfințească fundația viitoarei biserici”, nădăjduiește pr. Eftimie Mitra.

Binecuvântarea de a avea un lăcaș de cult în limba maternă, dar aparținând bisericii ortodoxe ucrainene canonice, li s-a acordat românilor din zonă după ce, inițial, anumiți factori de decizie au încercat să-i momească prin acordarea unui lăcaș de cult în limba română, dar cu schimbarea credinței în cea greco-catolică sau ortodoxă ucraineană autocefală.

„Volohii au vrut să fie și ei, la fel ca ceilalți români din Ucraina, sub biserica rusă, pentru că și românii din Transcarpatia, și românii din Cernăuți, și românii din Odesa, din toate zonele Ucrainei, toți românii sunt sub singura Biserică Canonică din Ucraina. Din acest motiv au fost refuzate toate propunerile din partea anumitor oficialități și până la urmă au cerut binecuvântarea Mitropolitului de Mucacevo, care a aprobat să se facă o biserică ortodoxă pentru volohi, în care să se slujească în limb maternă, adică în limba română”, detaliază pr. Eftimie Mitra.

La finalul slujbei de sfințire a locului de construire a noului lăcaș de cult, pr. protopop Vladimir din Perecin a rostit un cuvânt de învățătură, felicitându-i pe volohi pentru inițiativa lor de a-și ridica propria biserică, cu slujire în limba română. Pr. Eftimie Mitra a completat cuvântarea protopopului, explicându-le volohilor că sărăcia trebuie să apropie și nu să depărteze oamenii de Dumnezeu.

„Pentru că Hristos a fost un om sărac, s-a născut în ieslea cu fân a boilor și a vacilor din peșteră și a trăit în sărăcie materială, în schimb a fost foarte bogat duhovnicește, într-o bogăție duhovnicească imensă, pe care noi oamenii pământeni n-o putem cuprinde. Acesta fiind și un îndemn pentru volohi, să nu se lase ispitiți de ajutoarele materiale și de promisiunile lumești care li se fac în comunitatea lor, atunci când li se propune o altă credință, o altă religie”, a explicat pr. Eftimie Mitra.

Acesta le-a dat credincioșilor pe Mântuitorul Iisus Hristos ca exemplu de viață în noua lor parohie, făcând referire la apropierea sărbătorii Nașterii Domnului și la modul în care Mântuitorul a ales să vină în lume.

„Dacă Îl vor urma, vor trăi și vor fi bogați duhovnicește, dacă nu, alții vor profita de sărăcia lor și îi vor duce la pierzare. Probabil că unul dintre motivele pentru care Mitropolitul Teodor de la Mucacevo a decis acest hram a fost prozelitismul sectar care se face acum la ei în comunitate, profitându-se de sărăcia lor”, a subliniat preotul Mitra.

Până la găsirea unui paroh care să slujească în noua biserică, pr. Eftimie se angajează să slujească pe rând, atât el, cât și alți doi preoți din sat.

„Am avut o înțelegere cu cei doi preoți din sat că, până vom reuși să găsim un preot aici, să slujească și ei din când în când, atunci când pot, să mai slujesc și eu din când în când, atunci când pot și-mi găsesc un preot înlocuitor la mine la biserică. Și astfel o să întreținem cumva slujbele în biserică până când va fi un preot al lor, al volohilor”, a promis acesta.

Preotul Mitra concluzionează că noua biserică ortodoxă cu slujire în limba română îi va face pe volohi să devină mai uniți și mai bine reprezentați în comunitate.

„Nu mai sunt ai nimănui de nicăieri, sunt ai cuiva, sunt cineva în această comunitate, cineva care nu sunt de neglijat. Prin biserica ortodoxă ei vor avea legături mai strânse cu ucrainenii din zonă, care sunt tot ortodocși, definindu-se, în același timp, ca cetățeni ucraineni de etnie română și religie ortodoxă. Până acum, volohii erau au nimănui, nimeni nu dădea mare importanță acestei comunități. Dar ei deja încep încet-încet să se integreze în comunitățile, satele din împrejurimi. Dacă ucrainenii sunt ortodocși din rădăcinile lor, și românii sunt ortodocși din rădăcinile lor, între românii din Poroskovo și comunitățile ucrainene care sunt, și unii și alții ortodocși la origine, se vor lega legături mai strânse, ceea ce pentru noi este un mare pas înainte”, a conchis slujitorul Bisericii.