ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Ca jurist sunt conștient că uneori am observații nesuferite cu privire la diferite teme de interes la ordinea zilei. În privința scandalului legat de canalul Bîstroe eu spun pe moment doar 2 lucruri certe din punct de vedere juridic:

1. Memorandumurile nu sunt acte juridice cu putere obligatorie. Cat timp un memorandum nu este adoptat macar printr-o hotărâre de Guvern el produce doar efectele juridice ale unei banale strângeri de mâini între părțile interesate. Prin Memorandum nici Ministerul de Externe nici Ministerul Mediului nu pot ceda în favoarea Ucrainei sau a altei tari drepturi care tin de suveranitatea și exclusivitatea teritoriului nostru. În concluzie, ce a încuviințat MAE Ucrainei cu privire la canalul Chilia-Bistroe nu este opozabil statului roman, practic nu exista din punct de vedere juridic. România nu a acordat drepturi Ucrainei de a exploata altfel decât potrivit convențiilor internaționale apele de granița comune, nici nu putea, ci doar câțiva birocrați  au tolerat, în fapt nu în drept, cu de la sine putere, acțiunile  ucrainenilor, fără ca asta sa angajeze statul român.
 
2. Canalul Chilia este in aceeasi masura cale navigabila interioara a Ucrainei cum este și cale navigabila interioara a României. Noi am declarat-o  cale navigabila interioara în 2008. Ucraina ar fi declarat-o la fel, potrivit presei, abia în 2022, ceea ce ma indoiesc.

Realitatea este ca legile interne ale guvernelor României sau Ucrainei produc efecte juridice în limitele tratatelor bilaterale sau multinaționale. Deci da, este cale navigabila interioara atat pentru Romania cat si pentru Ucraina, dar pana la limita frontierei de stat, adica la mijlocul șenalului navigabil. Potrivit tratatului de buna vecinătate și conventiei Dunării brațul Chilia este folosit în comun.