ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


E greu de acceptat, dar în fiecare secundă a existenței noastre on line sau pe social media suntem ținta unei continui supravegheri și recolte de elemente de comportament și pattern-uri de gândire care ne caracterizează.
 
Printr-un simplu click sau, după caz, prin complexe activități on line, emitem permanent "scânteieri" ale prezenței noastre pe internet și, astfel, spunem ceva foarte valoros despre noi. Ca niște licurici în noapte. Și nu e ca și când am putea evita asta. Nu ne putem ascunde, căci nu prea mai putem exista fără on line. Pe baza acestor semnale luminoase, ni se creează și "perfecționează" în timp un așa-numit profil digital.

Acestor "scânteieri" pe care chiar noi le generăm li se adaugă tot ceea ce spun despre noi, direct sau indirect, persoanele și entitățile cu care interacționăm on line, anonimi, prieteni sau inamici și profiluri false, deopotrivă.

Or, aceste alte profiluri operează cu etichetări, cu clișee care ne includ forțat și injust în judecățile lor prescurtate (rezumative și, de cele mai multe ori, greșite, fiind rezultatul unor biasuri cognitive), cu șabloane în care "trebuie" să ne încadrăm, pentru a nu strica frumosul și simplul lor narativ cu adevărul nostru inconvenient și cu prejudecăți. Multe și grele prejudecăți... E valabilă și reciproca - noi, la rândul nostru, operăm cu etichetări, șabloane, clișee și prejudecăți.

Un rol esențial în construcția acestui profil digital îl au știrile false, repetate în buclă - o virgulă greșită, un detaliu ratat, o expresie ironică luată în serios, o glumă neînțeleasă, o serie de transcuvinte (=simboluri verbale și scrise care semnifică, în mod natural, fapte, idei, realități și atribute, dar care pretind că înseamnă altceva), contribuind astfel, decisiv, la construcția și perpetuarea on line a unui avatar informatic complet diferit de persoana noastră reală, concretă.

Notă: precizez că nu mă refer la conceptul ideologic de "știri false", utilizat propagandistic pentru a eticheta și a pune în spatele "cordonului sanitar" persoanele sau organizațiile care sunt eretice sau dizidente față de informația și "știința" birocratic stabilite și ideologic justificate de statul mirean, progresist și neo-marxist, ci la informația realmente falsă, plasată on line intenționat sau din greșeală.

Acest avatar informatic poate fi asemuit cu personajul istoric, romanțat, erou sau ticălos, care este destul de diferit, poate chiar diametral opus, consemnărilor istorice și mărturiilor de la epoca scrierii epopeei, odiseei, tragediei, dramei, operei artistice în general.

Nu degeaba zicea Umberto Eco despre internet că a făcut un filosof din prostul satului... Ei bine, toți cei din on line, deci chiar și prostul satului, scriu pe social media, fără să își dea seama, epopei despre fiecare dintre noi, iar noi scriem odisei despre ceilalți.

Ratingul de cetățean și creditul social, concepte artificial lipite de sistemul totalitar digital al Chinei, sunt inventate, de fapt, în societățile democratice din Occident. Avem doar impresia că on line-ul occidental este mai democratic, mai rațional și mai adecvat realității decât cel chinezesc. Am o veste proastă - nu e.

Mai nou, punem așa-zisa Inteligență Artificială nu doar să ne răspundă la întrebări mai mult sau mai puțin inteligente, ci și să scrie versuri, romane, piese de teatru și să picteze, să compună muzică și să joace în filmele de la holiud, în locul actorilor. Cerem Inteligenței Artificiale să fie avocat, judecător, procuror-acuzator, profesor, medic, șofer de taxi, director de resurse umane, aranjor de "potriviri" și întâlniri amoroase etc.

Am o altă veste proastă: IA își bazează "deciziile" pe faptul că își extrage de pe internet informațiile necesare, cu o viteză infinit mai mare decât o poate face un om (de unde și impresia de "inteligență"). Încă nu s-a ajuns la stadiul în care IA să creeze informație, operă originală și decizie independentă. Așa-zisele decizii ale IA sunt, de fapt, decizii ale omului care o comandă, iar inteligența cu care pare că se descurcă mai bine decât omul nu înseamnă altceva decât prelucrarea statistică a unui mare număr de date de pe internet într-un timp foarte scurt. Odată cu toate celelalte informații, IA extrage de pe internet și din social media toate aceste elemente greșite de profil digital. Inclusiv clișeele, etichetele greșite și prejudecățile. Inclusiv cele rasiale.

Se poate spune, deci, că IA are prejudecăți, chiar rasiste, și este influențată de ceea ce a gândit lumea până azi, precum și de epigenetică (moștenirea culturală). Or, lumea noastră, până azi, a fost dominată de război, de cinism, de segregare, de privilegii nemeritate și de îmbogățire fără just temei, iar istoria a fost scrisă de învingători. Adevărul învinsului, suferința celor pe umărul cărora s-au construit imperii, erorile judiciare, malpraxisul medical - nimic din toate acestea nu este consemnat, deci nu ajunge la "cunoștința" IA.

Este un colosal bias cognitiv care acum, cu capacitatea enormă de calcul a IA, devine adevăr ineluctabil.

Când utilizăm profilul digital sau inteligența artificială pentru a face selecția la angajare, alegerea clientelei, acuzația penală, notarea la examen, construcția grupului, a comunității sau a sectei din care urmează să facem parte și chiar pentru a face alegerile amoroase pe bază de potrivire online, preluăm toate aceste prejudecăți, clișee, șabloane și etichete greșite.

În acest fel îmbrățișăm statistica și estimările digitale și rejectăm omul adevărat, concret. Rejectăm umanitatea, cu tot cu Creatorul ei.

Ceea ce nu sesizăm este că alegerile noastre clișeice și pline de prejudecăți sau superstiții (rebotezate "știință&știri oficiale") de care nu suntem conștienți:

(i) sunt făcute și de ceilalți în ceea ce ne privește, de unde șocul personal care duce, de regulă, la despresie, atacuri de panică și la o continuă furie la adresa societății și a lumii; ce ție nu-ți place, altuia nu-i face nu mai este un sfat de actualitate, căci omul digitalizat nu mai are conștiința și libertatea alegerii;

(ii) sunt foarte bine cunoscute de profesioniștii persuasiunii, care le folosesc pentru a ne fabrica voința și consimțământul la achiziții; credem că alegerile comerciale, ideologice, religioase, socio-culturale și amoroase sunt alegerile noastre raționale și libere, fără să percepem că cineva are un plan continuu de a ne trage pe sfoară și a ne exploata naivitatea și biasurile cognitive și că, de fapt, deciziile "noastre" nu sunt ale noastre.