ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Cum s-a premeditat renunțarea la supremația Constituției în Senat

După cum știți, forma toxică a legilor privind justiția prin care se renunța la obligativitatea deciziilor CCR a intervenit în procedura desfășurată în Senat, mai exact în penultima ședința a Comisiei speciale parlamentare. 

Camera Deputaților a adoptat o formă a acelei legi oarecum inofensivă, propunerea inițială a Guvernului de eliminare a abaterii disciplinare pentru nerespectarea deciziilor CCR nefiind primită. Potrivit variantei legii votată de Camera Deputaților, prin voința majorității PNL-PSD care a si introdus acest amendament, judecătorii erau în continuare obligați, sub sancțiunea săvârșirii unei abateri disciplinare, să respecte atât hotărârile CCR ori ale ÎCCJ, cât și ale CJUE ori CEDO, în condițiile Constituției României.

S-a întâmplat astfel din trei motive: 

(1) să ne adormă vigilența tuturor lăsându-ne să credem că ce era mai grav în proiectul Guvernului e atât de absurd încât nici măcar ei nu votează (acela este momentul în care președintele PSD Ciolacu a ieșit public și a garantat că PSD nu va susține renunțarea la supremația Constituției).

(2) pentru că în Camera Deputaților nu se putea vota legea decât articol cu articol și nu ar fi existat niciodată o majoritate numai pentru un articol de lege prin care deputații, indiferent că sunt de la PSD sau PNL, știau că renunță la protecția pe care le-o ofera Curtea Constituțională față de o justiție a câmpului tactic.

(3) cel mai important, pentru că jocurile fuseseră programate să fie făcute în Senat.

Legile au trecut în forma conținând acel amendament toxic doar pentru că senatorii PSD nu au putut vota decât fie pentru întreaga lege (incluzând acel amendament strecurat pe ultima sută de metri), fie împotriva ei integral, ceea ce era sinucidere politică și disidență. Practic senatorii nu au avut de ales decât la global, furându-li-se dreptul de a elimina ori de a modifica un singur amendament sau un singur articol de lege. 

Susțin că totul a fost o premeditare, față de care am doar regretul că nici eu nu am fost suficient de atent să o observ dinainte, întrucât pentru a se vota astfel (legea în ansamblu iar nu legea pe articole) președintele Senatului Alina Gorghiu a invocat o procedură din regulament aplicabilă doar pe timpul stării de urgență, respectiv a pandemiei COVID. 

În 2020 Regulamentul Senatului a fost modificat pentru ca ședințele să fie adaptate situației speciale și extraordinare din România de atunci, permițând desfășurarea acestora prin mijloace electronice, de la distanță. Pentru că o astfel de procedură e extraordinară s-a prevăzut că legile vor fi adoptate global pe baza raportului întocmit de comisii, fără posibilitatea discutării și votării articol cu articol, sau amendament cu amendament. CCR a verificat această modificare de regulament și a considerat că este constituțională, întrucât se referă la situații excepționale cum ar fi starea de război, alertă, ori de urgență sau alte situații speciale de acest fel când funcționarea continuă a Senatului trebuie asigurată.

De aici începe un plan macabru, de pervertire a procedurilor parlamentare astfel încât minimul grad de autonomie al senatorilor din grupurile parlamentare ale puterii să fie anulat integral iar dreptul opoziției de a se exprima să fie practic eliminat.

La 2 mai 2022 Senatul își modifică din nou Regulamentul (Hotărârea nr. 50/2022) și, atenție, stabilește că procedura de vot prevăzută pentru perioada pandemiei și a altor situații excepționale se poate aplica și în oricare alte alte situații, pentru o perioadă limitată, prin simpla hotărâre a Biroului permanent al Senatului și adoptată cu acordul prealabil al Comitetului liderilor grupurilor parlamentare. 

Practic au dat dreptul Biroului permanent (13 membri, dominat evident de PSD-PNL-UDMR) să decidă ca Senatul să funcționeze oricând ca în timpul stărilor de calamitate, urgență ș.a. Modificarea regulamentului nu este atacată de opoziție la CCR pe acest motiv atfel încât intră în vigoare

La data de 19 septembrie 2022, după primirea legilor justiției de la Guvern, Biroul Permanent al Senatului emite hotărârea nr 27 prin care stabilește că în perioada 19.09.2022 -31.10.2022 sedințele Plenului se desfășoară în sistem hibrid, fizic și online, aplicându-se procedura de discutare și adoptare a legilor sumară din perioada stărilor excepționale. 

O absurditate, practic ieri Senatul a lucrat ca și când am fi în stare de catastrofă naturală! Dar o absurditate regulamentară, pentru că se pregătiseră din timp. 

De aceea în ședință nu s-au discutat articolele din lege, nu au putut fi susținute amendamentele, votul fiind dat la paușal, pro sau contra legile în integralitatea lor.

Senatorii (în primul rând PSD, de unde puteau apărea dezertări de la linia de partid) au fost obligați să voteze fie legile în integralitatea lor, fie cu totul împotriva acestora. Deși parlamentarii nu ar fi votat niciodată pentru o justiție a arbitrariului, în care judecătorii iau lumină de Bruxells iar din Constituția și legile țării, măcar pentru că ei vor fi primii care îi vor cădea victime, iată că prin gândirea cinică a șefilor lor de partid și probabil cu consultarea altora din afară, au fost forțați să voteze chiar împotriva propriului instinct de conservare. 

Cred că sentimentul de frustrare cel mai mare este acum chiar al parlamentarilor PSD-PNL, mai ales că voința reală a lor este cea de la Camera Deputaților, unde au fost lăsați să voteze articol cu articol. Mai au o șansă, să semneze sesizările la Curtea Constituțională care vor fi făcute.