ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Presată de SUA, Uniunea Europeană a acceptat, în cele din urmă, să acorde un ajutor Ucrainei în valoare de 6 miliarde de euro. Până acum, Zelenski a primit doar un miliard de euro, din bugetul UE, însă acum Comisia Europeană se va împrumuta de la bănci pentru a trimite, până la sfârșitul acestui an, și celelalte 5 miliarde de euro. Pentru a acoperi riscul foarte previzibil ca Ucraina să nu-și achite ratele scadente, statele membre au fost obligate să contribuie cu diferite sume, România urmând să plătească peste 60 milioane de euro.

În relația cu UE nu mai contează decizia politică internă și nici măcar legislația internă. Deciziile se iau de către Parlamentul și Consiliul European, iar acestea se transpun, formal, în statele membre. Este și cazul deciziei de acordare a unei asistențe macrofinanciare excepționale Ucrainei de 5 miliarde de euro, peste suma un miliard de euro plătită de UE lui Zelenski din bugetul Uniunii. Pentru a finanța asistența macrofinanciară excepțională din partea Uniunii, Comisia Europeană a fost împuternicită, în numele Uniunii, să împrumute fondurile necesare de pe piețele de capital sau de la instituții financiare și să le împrumute mai departe Ucrainei. Împrumuturile au împreună o scadență medie de maximum 25 de ani. Pentru a ține seama de circumstanțele extraordinare declanșate de războiul rus de agresiune împotriva Ucrainei, pachetul de 5 miliarde de euro diferă de operațiunile obișnuite în mai multe aspecte importante, susține Guvernul României. Unul dintre acestea este că pachetul vine cu elemente concesionale consolidate (maturitate mai lungă, de până la 25 de ani în medie, subvenționarea din bugetul UE a costurilor UE cu rata dobânzii și comisioanele administrative pe durata actualului Cadru Financiar Multianual/ CFM 2021-2027), se arată într-un memorandum al Ministerului de Finanțe, prezentat în ultima ședință de Guvern.

5 miliarde de euro intră, până în decembrie, în conturile Ucrainei

Pentru a proteja bugetul Uniunii, împrumuturile aferente asistenței macrofinanciare excepționale acordate Ucrainei de UE, în valoare de până la 6 miliarde euro, suma cumulată din ambele tranșe, ar trebui să beneficieze de o acoperire de 70 % prin provizionare vărsată (la nivelul de 9 %), care va fi completată cu garanții din partea statelor membre pentru a asigura acoperirea bugetară a pierderilor de până la încă 61 % din valoarea împrumutului, respectiv de până la o valoare totală de 3.660.000.000 de euro. Asistența financiară de 5 miliarde de euro are o perioadă de disponibilitate de un an și urmează să fie plătită într-un număr mic de rate pentru a contribui la deficitul de finanțare al Ucrainei și pentru a asigura funcționarea continuă a celor mai critice funcții ale statului ucrainean, susține Ministerul de Finanțe. Având în vedere nevoile urgente de finanțare ale Ucrainei pentru restul anului 2022, se așteaptă ca asistența (sub rezerva condițiilor care permit îndeplinirea acesteia) să fie plătită integral până la sfârșitul anului. De precizat că, la Consiliul ECOFIN din 9 septembrie 2022, miniștrii de finanțe ai UE au adoptat o Declarație comună prin care și-au exprimat intenția să sprijine cu garanții de la bugetele naționale asistența macrofinanciară excepțională.

Cum se execută garanțiile

Garanțiile vor fi executate atunci când sunt îndeplinite condiții stricte referitoare la caracterul adecvat al provizioanelor disponibile și în cazul în care UE nu primește o plată din partea Ucrainei pentru împrumuturile aferente asistenței macrofinanciare excepționale acordate. Astfel, Comisia Europeană va încheia un acord de garantare cu fiecare stat membru, în care se stabilește obligația statelor membre de a onora cererile de executare a garanțiilor efectuate de Comisie, garantează că cererile de executare a garanțiilor se efectuează în mod proporțional și se bazează pe cheia de contribuție, stipulează că cererile de executare a garanțiilor asigură capacitatea Uniunii de a rambursa fondurile împrumutate, în urma unei neplăți, chiar preconizate, de către Ucraina, ceea ce include cazurile de modificare a unui calendar de plată din orice motiv și garantează că cererile de executare a garanțiilor pot fi utilizate pentru a realimenta fondul comun de provizionare pentru provizionarea care a fost utilizată în ceea ce privește asistența financiară acoperită.