ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


La început ...

La început a fost varianta MiG-21 F13, un model îmbunătățit tehnic, dar fără a dispune de un sistem radar. Această variantă a fost fabricată în Uniunea Sovietică 6 ani, în perioada 1959-1965. După anul 1965 a apărut varianta MiG-21 FL, fabricat în Uniunea Sovietică între anii 1964-1968. Avionul de luptă MiG-21 a fost cel mai mult fabricat, în mai multe modele. O ultimă variantă a fost cea  a MiG-21 LanceR, o opțiune românească, îmbunătățit cu sisteme radar eficiente și cu afișaj LCD. În principiu, MiG-21 LanceR a fost un avion de luptă supersonic, cu manevrabilitate sporită și variante optime de înarmare.

Avionul de luptă MiG-21 a participat la mai multe conflicte militare de pe glob, inclusiv în cel dintre India și Pakistan, îndeplinind cu succes misiuni aeriene de bombardament aer-sol, dar și misiuni aeriene de interceptare aer-aer. A intrat în dotarea aviației militare din peste 50 de state. În momentul de față, mai sunt în dotarea activă în 16 țări. În înzestrarea  cu tehnică de luptă a Aviației Militare Române a intrat începând cu anul 1962. În anul 1992, Forțele Aeriene Române au inițiat un Program de modernizare a 111 aparate MiG-21, pentru a asigura interoperabilitatea cu NATO și pentru a mări capacitatea acestora de a executa misiuni la cerințele luptei aeriene moderne.

MiG-21 LanceR pleacă ...

MiG-21 LanceR pleacă, dar povestea zborului continuă ... După 61 de ani de activitate neîntreruptă în cadrul Forțelor Aeriene Române, MiG-21 LanceR este scos din Serviciul de Luptă Permanent „Poliție Aeriană”. În perioada 11-15. 05. 2023, pe aerodromurile militare Borcea, Câmpia Turzii, Bacău, Boboc se desfășoară Ceremonii militare de finalizare a misiunii de Serviciul  de Luptă Permanent „Poliția Aeriană” a aeronavei MiG-21 LanceR. Aeronavele vor fi transportate pe cale aeriană pe aerodromul de la Bacău și vor fi pregătite pentru conservare în hangarul de aeronave.

Cu ce rămânem ..., cu gândul la F-35 ...

În prezent, Forțele Aeriene Române au în dotare 17 aeronave F-16 în configurație M5.2R, care vor fi modernizate la configurația M6.6, achiziționate în baza prevederilor „Concepției de realizare graduală a capabilității de apărare aeriană în cadrul programului avion multirol al Forțelor Aeriene”. Se continuă, într-un mod accelerat, tratativele cu Norvegia pentru achiziționarea a 32 de F-16 Fighting Falcon. Aeronavele vor fi în configurația M6.5.2, motoare de rezervă și suport logistic, iar contractul se va derula pe o perioadă de trei ani, primele aeronave urmând să fie livrate în acest an. De asemenea, se lucrează la Concepția de realizare a capabilității operaționale de apărare aeriană cu avioane multirol de generația a V-a, adică achiziționarea de avioane F-35 Lightning II. Însă, Programul de achiziție este unul extrem de complex, va dura ani (probabil după 2030) și presupune, pe lângă contracte semnate din timp, și plăți mari făcute în tranșe înainte de a vedea efectiv aparatele livrate.

Mândru de zborul meu ...

„Zbor cu soarele chiar în bot, rostogolesc orbitor bila incandescentă între botul avionului argintiu și munții negri muiați de amurg, cerul rămâne înghețat chiar în baia aceea de lumină, albastru-sticlos înghețat, n-a venit încă ora benzilor de culoare, când lucrurile se amestecă între ele, sunt încă în minutele limpezi dinainte, când totul mai este foarte clar, delimitat limpede de rest, prin contururi tăioase de lumină foarte curată, doar crestele acelea muiate în roșul abia bănuit, și avionul meu sorbind aerul puțin cu ace de gheață al stratosferei, și totul e atât de firesc în cabina strâmtă, caldă, în cabină la mine, dacă înțelegi, toate minunile astea devenite firești și înțelese, minuni doar jos, după aterizare ... Întotdeauna vor fi unii care privesc lucrurile numai din afară și alții care încearcă să le vadă dinăuntrul lor, e ceva atât de bine cunoscut” (Doru Davidovici – fost pilot militar).