Constantin Barbu, cel mai mare scriitor român de astăzi, va sărbători Ziua Mondială a Poeziei împreună cu poeți din 20 de țări din întreaga lume

Victor Roncea: Domnule profesor, dacă-mi amintesc bine, interviul nostru a rămas în ziua de 20 decembrie, a anului trecut. Așa că vă pot întreba ce ați mai lucrat în ultimele 60 de zile...
Constantin Barbu: Fiind zile cu multe și frumoase sărbători, am lucrat, sub îndrumarea eminentului Arhiepiscop al Tomisului, Acad. IPS Teodosie, câteva zeci de volume din Fontes Nicaenae Sinodi, fiind, manuscrisele însele, uluitoare sărbători. Aceste cărți se compun din manuscrise în facsimil color, manuscrise ce înfățișează documentele fundamentale ale vestitului Sinod de la Niceea din anul 325. Ele vor fi volumele 31-50 din monumentala lucrare 1700 de ani de la Sinodul de la Niceea din 325. Marcus metropolitanus Tomensis, participant la Sinodul de la Niceea. Acest lucru îl voi detalia într-un viitor articol. De asemenea, vom publica mai multe manuscrise celebre din Oratio at Synodum, din Synodus Nicaena Symbolum și din Synodus Nicaena Canones. Urmăm bibliografia din Fontes Nicaenae Synodi. The contemporary Sources for the Study of the Council of Nicaea (304-337). Sunt manuscrise, multe mai vechi de 1000 de ani, aflate în Biblioteca Apostolica Vaticana, Bibliothèque Nationale de France, Biblioteca Medicea Laurenziana (din Florența), San Lorenzo de El Escorial, Real Biblioteca, Österreichische Nationalbibliothek, colecția Barocci (Oxford) etc.
Așa cum am mai spus, aceste cărți vor fi înmânate de IPS Teodosie Bibliotecii Patriarhiei din Constantinopol în prezența Papei și a Patriarhului ortodox. IPS Teodosie a mai donat câteva zeci de volume cu ocazia unei vizite științifice, la Patriarhia de la Constantinopol. Nu trebuie să uităm că Academia Tomitana a publicat 153 de papirusuri biblice și 301 de volume cu manuscrise în facsimil, toate dinainte de anul 1000. Aceste 301 manuscrise s-au risipit după 1453 și se află în întreaga lume. Le-am adunat și pot fi admirate sau consultate la Arhiepiscopia Tomisului, în Constanța, în biblioteca Academiei Tomitana. Așa cum știi ele se află lângă cele peste 1200 de volume din Monumenta Romaniae Historica și lângă cele 735 de cărți din Biblioteca lui Mihai Eminescu.
V.R.:Ce vești literare ați mai primit în această perioadă, plină de atâtea sărbători? Știu că pentru dumneavoastră, sărbătoare înseamnă carte și, dacă îmi este permis, jertfă ritualic-simbolică.
C.B.:Îmi place vocabularul tău, dragă Victor. Știu că tu trăiești și știi că sărbătoare și jertfă sunt aproape sinonime în abisalitatea lor și zecile de lucrări publicate de tine sunt o arhivă vie pentru ortodocșii români. Am primit o veste frumoasă din India, anume că îmi vor apărea câteva poeme într-o carte luminoasă, alături de câțiva străluciți poeți. Cartea are și o copertă superbă:
Sunt 15 poeme în română și engleză.
Poemele sunt cinci elegii (din volumul Cele zece elegii care sfârșesc poezia), în română și engleză:
- Aștept inorogul să-mi aducă otrava
- Pîinea e timp cu ființa deasupra
- Poemul ce termină scrisul
- Roza singurei
- Voi închide cartea ca să zbori
Cinci poeme din Supremele Angelei:
- și vidu-n carte va-nflori rotindu-se-ndărăt
- nici lumea nu mai e o amintire mare
- vîndut e vidul chiar negîndirii lui
- zbor și nu mă lovesc de nimic
- abia comunic cu cadavrul cel mai mic
Și cinci poeme din Poelyzia:
- poelyzia e liberă să ucidă
- convalescentul și-a spart nebunia
- erai preafrumoasă
- în ochiul tău sting
- craniul îmi tremură
Am primit cu mare bucurie și un certificat din partea CIESART semnat de Președintele Dr. Dimitris P. Kraniotis. Poetul Kraniotis îmi scrie și câteva cuvinte care mă onorează în chip aparte, fiind vorba de Grecia eternă și limba ei genială: „I'm sending you a special certificate by the International Chamber of Writers and Artists in Greece (CIESART Greece): the International Honorary Certificate for the World Greek Language Day 2025 (in 9 February)!".
Iată certificatul grecesc:
V.R.: Știu că scrieți volumul 89 din Stîlpul versului. O carte pe care ați proiectat-o în 243 de volume. Dar mi-ați spus că nu vorbiți despre Stîlpul versului decât când sunt tipărite primele 100 de volume. Ați scris, între timp, și ați tipărit primele 25 de volume din Muza ascunsă (o carte proiectată în 100 de volume). Aș vrea să arătăm coperțile și, eventual, să publicăm câte un poem din fiecare volum. Totodată aș vrea să vă întreb ceva: de ce nu puteți să vă înfrângeți timiditatea sau „rușinea" de a dezvălui lucruri teribile despre cărțile pe care le publicați? Eu cred că e vremea...
C.B.: Dragă Victor, eu cred că această „rușine" de a relata lucruri spectaculoase din destinul acestor cărți ține tot de cărturărie. A te lăuda singur este o chestiune complicată. Dacă vrei să fiu extrem de sincer, aș putea să spun că în materie de carte am atins ceea ce este suprem în destinul cărții. În momentul în care trăiești sentimentul că te afli într-un vârf cultural fără rivalitate, atunci trăiești, gândești și ar trebui să spui că smerenia e poate mai „tare" decât „supremația". Eu cunosc extrem de bine codul limbajului historial și cifrul eontic al minților geniale care s-au exersat în codul indoeuropean. Aș putea spune că tot codul este o mare eroare. Din supremația arheală (cu cazurile substantivului, cu timpurile verbului) e bine să vezi smerenia vacuității, fiindcă eu cred că n-a fost lăsată degeaba chenoza. Așa că, dacă toți vor să fie supremi, eu zic că e bine să ne smerim, mai mult decât e posibil.
Acum, eu am publicat peste 1000 de volume din Monumenta Romaniae Historica. 735 de volume din Biblioteca lui Eminescu. Am găsit diploma lui Eminescu la Universitatea din Berlin (cu scrisul lui Eminescu), în actele Universității scriind că studenții se puteau înscrie și cu diplomă de bacalaureat și fără (rezolvând astfel și problema diplomei de bacalaureat a lui Eminescu, așadar s-a înscris la Universitatea din Berlin și dacă a prezentat diploma și dacă n-a prezentat nici o diplomă). Așadar, Eminescu a urmat Facultatea de Filosofie la Universitatea din Berlin, complet „regulamentar". De azi înainte autorii de manuale trebuie să ia act de studiile reale ale lui Eminescu. Am publicat, totodată, Arhiva Eminescu, unde în primele 30 de volume am identificat texte germane din manuscrisele lui Eminescu, cărți care se găsesc alături de 75 de volume din Integrala Manuscriselor Cantemir în Biblioteca Academiei Germane din Berlin. Donația s-a făcut în ziua de 13 aprilie 2015, prilej cu care am ținut conferința cu titlul Cine este Eminescu pentru Germania? Vizita noastră în Academia Germană, care a avut loc grație generozității președintelui Dr. Günter Stock, a fost însemnată pe site-ul oficial al Berlin-Brandenburgische Akademie der Wissenschaften.
Deci așadar, dragă Victor, îmi vei da voie să fiu mai modest.
Voi
începe, în curând, să editez Monumenta Mongoliae Historica, primele 100
de volume, un proiect fundamentat împreună cu președintele Mongoliei și
președintele Academiei de Cultură și Poezie din Mongolia. Dar despre acest
proiect vom vorbi în toamnă, când vor fi gata primele 100 de volume. Dar, în
principal, întrebarea ta privea primele 25 de volume din Muza ascunsă,
cu poeme generate, ca și Poelyzia, de Ely, o superbă prietenă. Mi-ai
cerut coperțile? Iată câteva:
Dacă
tot ne aflăm alături de Muza ascunsă, să dezvăluim câteva poeme:
autopsia într-un vers
302
în epistola cifrată
către amanta dogelui veneției
scria ceva
era scrisul convalescentului
care inventase zborul
pentru omul cel mai obscur
care mînca în întuneric
tratate nihiliste aproape nescrise
Volumul 5. l'autodestruction fut ma béatrice
401
cartea e atît de săracă
încă nici ea însăși
nu se exscrie singură
deși
singurătatea o sugrumă
și e
singurătatea mea
în care tai cerul
e din foi multe
și rare singurătatea
tot așa cartea
care-a rămas departe de carte
ca steaua lipsă din calendar
Volumul 6. era manifestării mentale fără revers
502
ș.a.m.d.
scriam peisajul
cuvînt cu cuvînt
pînă cînd beam puțin din lumina lichidă
vrînd să mai rup o dată
vremea în amîndouă sensurile
și să-l uimesc
pe recitatorul în uniformă de inchizitor
Volumul 7. strajă în vid
601
e cartea o spaimă virgină
pe care nihilistul
cu semn lasă ceva
el crede
crede că piramida de cranii
are eoni
dar e o boală
cea mai nobilă
și se golește vremea
Volumul 8. cine credea în abolire
702
steagul vidului
e din hîrtie stricată
de cînd nici eu nu eram
prin absență-ntrepătrunsă
și nu se vedea
în chiliocosm nicio margine
cine credea în abolire
n-avea meteorit
și nu trecea
Volumul 9. pipăiam vidul pînă muream
804
e deja decembre pînă mor
sub cascada
cu toate cuvintele negre
cuvintele negre
au fost chiar alt poem
era poemul negru
cel mai singur
acum sînt tot un
singur poem negru
e iarăși decembre
pînă mor
Volumul 11. se micșorează azilul din ce în ce
1002
cînd poezeam cu lumina
la sfîrșit
era elogiu al ochiului
obscur săpat în orbul
fascinant
ce rar în viață
e conturul
și pare o floare a Domnului
se micșorează azilul
din ce în ce
și greierul o să cînte
iar ca poetul
în crematoriu
pînă cînd nu mai
răsună nimic
în scriptoriu
Volumul 14. acum totul e artă din cauza mea
1303
scriu versuri care nu există
rază pe rază
scriu ca un rege care delirează
în regatul orb
pînă cînd deodată
vine nimeni
și apare
ținînd într-o mînă
roza care înflorește
și sparge spațiul oricît
ar fi fost de mare
cînd ar fi existat
eu acum scriu
crezînd că exist
Volumul 15. autopsia de hîrtie
1401
e periculos
să-ncepi o carte sinistră
fără numărătoare
în nicio minte
trebuie să te desfigurezi cu îndrăzneală
și n-ai cronologie
la pericol
și-abia îmi amintesc
că tu mi-ai zis
că am terminat scrisul
și nu mai
trebuie decît să te iubesc
în toate versurile
pînă cade crematoriul în glorie
Volumul 17. roza smentală
1607
în abatorul cu poeți
erau zgomote-n versuri
ipochimenii vorbeau între ei
îi sugrumaseră pe recitatori
fiindcă erau deja
din altă generație
și n-aveau gînd din minte
regina abia mai dansa
deasupra cărții
în care îl mințea pe rege
era dintr-o lume
fără intitulare
Volumul 20. nu mai scriu decît din cauza minții descompuse
1925
vorbeam grecește
cu străpungătorul înghițit de timp
pînă cînd
palavrele se sparg
în rest
în jurul nostru
cadavre vopsite
de-aproape-nimeni
tu ely
iată domnul curge
Volumul 21. împăratul nu știa să tragă cu arcul în vid
2012
inchizitorul trăgea cu arcul în locul lui
văzînd că pot chinezii
să dea ceasul înapoi
în locul lui
afară ploua cu versuri
și eu doar
le modificam
ca să intre în hîrtie
Volumul 22. împăratul transparent cu o singură mînă
2102
aproape ating hîrtia periculoasă
cu vers nepotrivit
în semne lăsat din eroare
din vremea cînd zburam în vid
ca să te uimesc
acum mănînc fluturi
cu mintea
și pe dinăuntru
și pe dinafară
dar mai mult pe dinafară
Volumul 23. din cauza ta iluminato
2205
plînge lumina
din cauza ta
că nu mai există
de ce mi-ai luat crematoriul ?
acolo țineam
împărăția lipsă
care-n scriptoriu
organiza totul în urma mea
mai ales
cărticica secretă
pe care n-am scris-o
niciodată
acolo e orgia în vid
într-o paragină
cicatricea s-a sorbit
singură
și una dintre vocile mele
schelălăie la repetiție
V.R.: Ce este cu cartea Poelyzia pe care o veți „desfășura" în ziua mondială a poeziei?
C.B.: Poelyzia este o carte-pliu (de 50 de metri, cu 250 de poeme și pictopoeme) pe care am scris-o ca omagiu celebrei cărți 5 metros de poemas a lui Carlos Oquendo de Amat. Poelyzia a fost tradusă în mai multe limbi (franceză, engleză, germană, italiană, spaniolă). Cartea beneficiază de o traducere excepțională datorată poetei Carmen Bulzan. Versiunea sa spaniolă a încântat mari poeți din 20 de țări și ei au avut generozitatea de a citi câte un poem din Poelyzia, însoțind lectura sau recitarea poemului cu câte un comentariu generos despre carte sau despre poezia însăși. Acum le mulțumesc într-un singur cuvânt: mulțumesc. În 21 martie va fi un regal poetic incomparabil. Câțiva regizori speciali vor imagina un film documentar de aproximativ două ore. Celebra actriță Flavia Hojda va recita zece poeme alese de ea însăși. Vom trăi și vom vedea. Ceva ce nu s-a mai văzut.
V.R.: Ce soartă internațională va avea Eu am aprins chibritul care dă foc laniakeii ? Știu că ați făcut o selecție de 1000 poeme din cele 10.000 de poeme ale cărții și aceste 1000 de poeme se traduc în mai multe limbi și se publică în câteva prestigioase edituri. De asemenea, știu, tot de la dumneavoastră, că se pregătește un film documentar ce va fi prezentat la Festivalul Mondial de Poezie de la New York din această toamnă. Ce ar putea să afle de la dumneavoastră, cititorii noștri?
C.B.: Știu eu ce ar dori cititorii să afle? Ce pot spune, în puține cuvinte, că am făcut o antologie de 1000 de poeme din Eu am aprins chibritul care dă foc laniakeii, o carte care, având 10.000 de pagini de poeme este cea mai mare carte de poezie care s-a scris până astăzi în lume. Dacă se va scrie o carte mai mare decât Laniakea, această carte va fi scrisă de mine. E bine să mai ținem, în secret, câteva lucruri: limbile în care va apărea la New York, numele celebrei edituri, ilustrația cărții care se datorează unui celebru grafician care a primit recent un mare premiu artistic. Antologia de 1000 de poeme din Eu am aprins chibritul care dă foc laniakeii este sau va fi tradusă în spaniolă, germană, italiană, engleză, franceză și suedeză. Cartea va fi studiată, ca materie de scriere creativă, în două mari universități din America și Spania. La Paris se va publica o carte, scrisă de un tânăr sorbonard. Toate aceste minunății poetice se datorează unor prieteni generoși și celebri care cred că eu sunt cineva. Ei riscă, dar sunt sigur că vor câștiga. Sunt multe povești incredibile de spus, dar fiind obosit vreau să mă opresc aici.
ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!

RO02BTRLRONCRT0563030301 (lei) | RO49BTRLEURCRT0563030301 (euro)
Pe același subiect

Viganò: Conclavul este falsificat – De aceea, viitorul Papă nu va avea autoritate

Peninsula Iberică este noul Wuhan?

A vrut un Nürnberg al Covidismului: A fost aruncat în pușcărie!

BTI: A venit adevărata nucleară: ambasada SUA sugerează că alegerile nu vor fi recunoscute

EMISIUNE LIVE: Doru Paraschiv, ofițerul de informații care l-a prins cu minciuna pe Marian Enache de la CCR ÎN DIRECT la ActiveNews și Starea de Libertate. ACTUALIZARE

Visul umed al Europei e mai aproape ca oricând de a deveni realitate: Să se spele pe cap cu Războiul și cu Zelenski!
Recomandările noastre

22 aprilie 1990, startul Pieței Universității. În urmă cu 35 de ani începea cea mai amplă manifestație anticomunistă din Europa Centrală și de Est. VIDEO și GALERIE FOTO

Alex Jones și Tucker Carlson despre Lupta pentru Adevăr: Globalism, Trump, Israel, Planuri Secrete pentru Al Treilea Război Mondial, WEF, CIA, 9/11 - O EMISIUNE-BOMBĂ tradusă în română - VIDEO
Secțiuni: Cultură Eveniment Opinii Prima pagină Publicistică Știri
Subiecte: Academia Tomitană Festival de Poezie premiu de poezie premiu internațional de poezie Sinodul de la Niceea
Organizații: Academia Tomitană
Tip conținut: Interviu
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Comentarii (1)