ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Proiectul de lege privind invatamantului preuniversitar inregistrat la Senat sub nr L 282/2023 (a fost la Camera deputatilor inregistrat sub nr. 253/2023):

- la Camera deputatilor, cu toate ca finalizase comisia pentru invatamant dezbaterile demult, au postat, in fisa proiectului, proiectului Raportul abia pe 9 mai, cu 1 zi inainte de votul in plen (din 10 mai);

- la Senat s-a inregistrat proiectul pe 11 mai si au dat termen pentru amendamente pana pe 14 mai (duminica), fiind de fapt pana ieri la ora 14.00 (insa nu era postata public si ora).
Deci, o lege esentiala de 229 pagini care reglementează tot ce inseamna invatamant preuniversitar, putea fi analizata numai in vreo 3 zile ca sa se faca amendamente (IMPOSIBIL).

Parintilor si profesorilor putin le pasa de proiectul asta de lege (ca nu am vazut vreo agitatie pe el).

Impreuna cu vreo 3-4 profesori, am reusit sa analizam in vreo 12 ore numai circa 30 articole (ca sa stam sa si verificam corelarea cu alte articole din lege, sa ne gandim si la impactul normelor si daca sunt deficitare).

Cateva concluzii, numai cu privire la articolele pe care am reusit sa le analizam in detaliu:


1. se introduce ”invatamantul” OBLIGATORIU de la varsta de 3 ani (3-6 ani oricum nu ar fi invatamant, ci educatie timpurie). Asta in conditiile in care in legislatia actuala invatamantul obligatoriu incepe de la clasele primare;

2. se prevede EDUCATIA parentala, nu CONSILIEREA parentala, pentru formarea și dezvoltarea abilităților parentale pentru părinți și reprezentanți legali ai beneficiarilor primari sau viitori părinți. ASA CA SE VOR APUCA SA REEDUCE SI PARINTII.

- DECIZIILE MAJORE in invatamantul preuniversitar se iau cu ”consultarea REPREZENTANTILOR beneficiarilor primari, respectiv a Consiliului Național al ELEVILOR și a altor structuri asociative la nivel național ale elevilor și prin consultarea reprezentanților beneficiarilor secundari (PARINTI) și terțiari (SCOLI), respectiv a STRUCTURI ASOCIATIVE REPREZENTATIVE ale părinților cu activitate relevantă la nivel național, a reprezentanților mediului de afaceri, a autorităților administrației publice locale și a societății civile, precum și a reprezentanților personalului din învățământul preuniversitar”.
Mai pe scurt se prevede că deciziile majore se iau cu consultarea unor ONG -uri si reprezentantilor Elevilor. Asa ca daca vor fi consultati numai cei ”agreati” care sustin orice politica publica, majoritatea o sa va treziti dupa aceea ca trebuie sa va supuneti, iar opiniile sa vi le pastrati pentru voi.

3. ca sa faca elevii voluntariat, se prevede ca vor fi stimulati financiar, ca asa inveti toate generatiile urmatoare: NIMIC NU E GRATIS, iar volunatriat inseamna sa fii stimulat financiar direct sau indirect (ca asa au gandit niste minti crete care au redactat proiectul asta).

4. copii sunt obligati sa se prezinte la CABINETUL MEDICAL (al scolii) nu la orice medic. Trebuie sa astepte sa se deschida cabinetul medical si eventual sa ii imbolnaveasca si pe altii.

5. parintii sunt OBLIGATI sa semneze un contract educational, sub sanctiunea amenzii.
art. 14 alin (4) ”La înscrierea antepreșcolarului, a preșcolarului sau a elevului, într-o unitate de învățământ, directorul unității de învățământ SEMNEAZA contractul educațional cu beneficiarii secundari ai învățământului preuniversitar prevăzuți la art. 105 alin. (2) sau cu elevul major. Contractul prevede drepturile și obligațiile reciproce ale părților, garantând drepturile beneficiarilor primari și secundari, în conformitate cu prevederile contractului educațional-tip, aprobat prin ordin al ministrului educației.”

Art. 148. (1) alin 1 lit a) ”Următoarele fapte constituie contravenții, în măsura în care nu constituie infracțiuni, și se sancționează după cum urmează:
a) nerespectarea dispozițiilor art. 14. alin. (1), din culpa părintelui sau a reprezentantului legal, în sensul interzicerii participării beneficiarului direct la activitățile educaționale, se sancționează cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 de lei. Prevederea se aplică și în cazul REFUZULUI SEMNARII CONTRACTULUI educațional prevăzut la art. 14 alin. (4).”

Numai ca ce sa vezi?
Cu toate ca in proiect s-au bagat drepturi, obligatii si interdictii (adica prevazute de lege, la art. 106) CONTRACTUL EDUCATIONAL VA AVEA SI ALTE DREPTURI, OBLIGATII SI INTERDICTII care sunt stabilite de NISTE TERTI (Consiliul National al elevilor si alte asociatii ale elevilor, partetenii de dialog ai Ministerului Educatiei - adica ONG urile de mai sus - vezi la decizii majore).

art 105 alin. (4) ”Drepturile și îndatoririle elevilor sunt prevăzute în Statutul Elevului, aprobat prin ordin al ministrului educației, în urma consultării Consiliului Național al Elevilor și a altor asociații reprezentative la nivel național ale elevilor.” -de ELIMINAT;

art 106 alin Drepturile, îndatoririle și interdicțiile aplicate elevilor sunt COMPLETATE și detaliate în Statutul elevului, aprobat prin ordin al ministrului educației, în urma consultării Consiliului Național al Elevilor și a celorlalți parteneri de dialog ai Ministerului Educației. - de ELIMINAT

6. Daca interzici copilului sa participe la ACTIVITATI EDUCATIONALE (nu la cursuri, ci si la orice activitate extrascolara) = amenda de la 1.000 la 5.000 lei.

Ca sa nu mai zic ca in lege fac trimitere la HG -uri (acte administrative), ceea ce inseamna ca cel care a redactat habar nu are de rangul actelor normative, de ce inseamna lege si ca HG urile pun in aplicare legea, asa ca nu poate face legea nicio trimitere la vreun HG.

Nu sunt definiti termeni ”invatamant de masa”, ”stare de bine” si alti nspe.

Astea sunt numai câteva probleme din proiectul acesta de lege care poate va starneste interesul sa va uitati pe el si sa reactionati, asta daca va pasa de copiii vostri, de educatia lor si de ce va prevede legea ca veti fi obligati sa faceti.

Eu nu pot sa stau numai sa analizez proiecte de lege care nu ma afecteaza deloc si sa nu existe nicio reactie din partea celor care sunt cu adevarat afectati.

Daca cativa cetateni isi pierd zilele si noptile si sanatatea ca sa analizeze si sa traga semnale de alarma cu privire la ce scrie in proiectele de legi, iar majoritatii covarsitoare a cetatenilor care sunt cu adevarat afectati de legea respectiva nu le pasa, cei putini chiar faca munca in zadar.

Ar trebui sa fie un numar covarsitor de solicitari ca sa participati la sedinta comisiei pentru invatamant din Senat in care se analizeaza proiectul acesta, inclusiv din partea profesorilor ca va afecteaza si pe tot ce inseamna statut profesor (pentru care faceti proteste degeaba acum, dar de cum va arata noua lege nu va pasa).

In plus, asta nu e un proiect de lege care sa fie analizat in comisii numai prin raportare la amendamentele depuse. Trebuie analizat articol cu articol, plus amendamente, ca sa se estimeze impactul si daca nu cumva a scapat ceva la analiza, cand s-au facut amendamente.

E VORBA DE TOT CE INSEAMNA INVATAMANT PREUNIVERSITAR IN ROMANIA.

DOCUMENTUL - AICI