ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


IPS Acad. Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, urmașul simbolic al Sfântului Andrei, va publica în acest an lucrarea sa monumentală în 250 de volume, 1700 de ani de la Sinodul de la Niceea din anul 325. Marcus Metropolitanus Tomensis, participant la Sinodul de la Niceea.

Această carte în 250 de volume este cel mai mare monument scriptural al Bisericii Ortodoxe și se desfășoară pe aproximativ 100.000 de pagini, având un studiu introductiv de o erudiție absolută, cele 100.000 de pagini cuprinzând cele mai vechi și valoroase manuscrise care privesc izvoarele contemporane ale Sinodului de la Niceea (în principal anii 304-337).

Academicianul Teodosie a depus o muncă inumană pentru identificarea acestor izvoare, fiindcă la Sinodul de la Niceea din anul 35 a participat Marcus, Mitropolitul Tomisului din anul 325. E bine să reamintim genealogie episcopilor, arhiepiscopilor și mitropoliților Tomisului. Fiindcă, începând cu Evangelicus, ierarhul tomitan din anul 298, până la Iachint de Vicina (urmașul ierarhilor tomitani din Vicina, cel din anul 1359, an în care a fost chemat la Curtea de Argeș pentru a fonda Mitropolia Țării Românești), avem o linie spirituală absolut impresionantă.

Iată genealogia fondatoare a bisericii ortodoxe române:


După 1285 Mitropolia Tomisului s-a mutat la Vicina, pe malul drept al Dunării (în Dobrogea). Numele mitropoliților sunt următoarele:

1285 Theodoros Mitropolit

1303 Luca Mitropolit

1339 Macarie Mitropolit

1347 Kyrillos Mitropolit

1359 Iachint Mitropolit


Am publicat peste 100 de volume (cu documente în șase limbi) în care în zeci de arhive celebre din lume apar numele marilor ierarhi ai Tomisului. Nici un ipochimen, oricât ar fi de gelos pe străvechimea Tomisului, nu va mai putea spune că Apostolul Andrei n-a trecut prin Sciția noastră, că Mitropolitul Marcus al Tomisului n-a fost prezent la Niceea în anul 325. Ar trebui, poate, reamintit că IPS Acad. Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, este membru titular sau membru de onoare în mai multe academii celebre din lume. Și a primit, de asemenea, mari premii și recunoașteri internaționale. Modestia sa, deja atât de cunoscută, a făcut ca să nu vorbească niciodată el însuși despre aceste semne care aduc în lumină cinstea, puritatea și bunătatea acestui ierarh ortodox din zilele noastre.

Așa cum am mai spus, urmăm cele 80 de dosare din Fontes Nicaenae Synodipublicate de Samuel Fernandez în Fontes Nicaenae Synodi. The Contemporary Sources for the Study of the Council of Nicaea (304-337).

Iată sinopsisul „dosarelor" Sinodului de la Niceea, pe care academicianul Teodosie l-a îmbogățit cu câteva manuscrise și papirusuri, pe care le-a găsit cu mult noroc:

FNS 1: Four Egyptian Bishops, Letter to Melitius 

FNS 2: Peter of Alexandria, Letter to the People of Alexandria

FNS 3: Peter of Alexandria, Canonical Letter

FNS 4: Synod of Ancyra, Canons

FNS 5: Synod of Neocaesarea, Canons

FNS 6: Arius, Letter to Eusebius of Nicomedia

FNS 7: Eusebius of Nicomedia, Letter to Arius 

FNS 8: Alexander of Alexandria, Letter to Alexander  

FNS 9: Alexander of Alexandria, Letter to Philogonius 

FNS 10: Alexander of Alexandria, Festal Homily

FNS 11: Arius and Companions, Letter to Alexander

FNS 12: Eusebius of Caesarea, Letter to Alexander

FNS 13: Eusebius of Caesarea, Letter to Euphration

FNS 14: Eusebius of Caesarea, Letter

FNS 15: Eusebius of Nicomedia, Letter to Paulinus

FNS 16: Paulinus of Tyre, Letter

FNS 17: Asterius of Cappadocia, Theological Fragments

FNS 18: Arius, Hymn [Thalia]

FNS 19: George of Laodicea, Letter to Alexander

FNS 20: George of Laodicea, Letter to Those of Arius

FNS 21: Athanasius of Anazarbus, Letter to Alexander

FNS 22: Athanasius of Anazarbus, Letter

FNS 23: Theognis of Nicaea, Letters

FNS 24: Constantine, Letter to Alexander and Arius

FNS 25: Alexander of Alexandria, Deposition of Arius

FNS 26: Alexander of Alexandria, Encyclical Letter

FNS 27: Alexander of Alexandria, Letter to Sylvester

FNS 28: Synod of Antioch, Synodical Letter

FNS 29: Narcissus of Neronias, Testimony of a Letter

FNS 30: Constantine, Letter to the Bishops

FNS 31: Constantine, Speech to the Nicene Synod

FNS 32: Synod of Nicaea, Creed

FNS 33: Synod of Nicaea, Canons

FNS 34: Synod of Nicaea, Letter to the Church of Egypt

FNS 35: Constantine, Letter to All the Churches

FNS 36: Constantine, Letter to the Alexandrian Church

FNS 37: Eusebius of Caesarea, Letter to his Church

FNS 38: Eusebius Fragment

FNS 39: Eustathius of Antioch, On Prov 8:22

FNS 40: Eustathius of Antioch, Against the Ariomaniacs

FNS 41: Eustathius of Antioch, Contra Arianos

FNS 42: Constantine, Letter to the Church of the Nicomedians

FNS 43: Constantine, Letter to Theodotus of Laodicea

FNS 44: Constantine, Letter to the Bishops and the People

FNS 45: Constantine, Against the Heretics

FNS 46: Constantine, Mandate on Clerical Privileges

FNS 47: Constantine, Mandate on Novatianists

FNS 48: Melitius, Report to Alexander

FNS 49: Constantine, Letter to Athanasius

FNS 50: Constantine, Letter to Athanasius

FNS 51: Synod of Antioch, Letter and Canons

FNS 52: Constantine, Letter to the People of Antioch

FNS 53: Constantine, Letter to the Synod of Antioch

FNS 54: Constantine, Letter to Eusebius of Caesarea

FNS 55: Constantine, Letter to the Church of Alexandria

FNS 56: Ischyras, Letter to Athanasius

FNS 57: Pageus Presbyter, Letter to the Priors of Hathor

FNS 58: Alexander of Thessalonica, Letter to Athanasius

FNS 59: Pinnes, Letter to John of Memphis [Archaph]

FNS 60: Arsenius, Letter to Athanasius

FNS 61: Constantine, Letter to Athanasius

FNS 62: Constantine, Letter to John of Memphis [Archaph]

FNS 63: Constantine, Letter to Arius and His Companions

FNS 64: Constantine, Letter to Arius

FNS 65: Arius and Euzoius, Letter to Constantine

FNS 66: [Secundus and Theonas], Pamphlet of Apology

FNS 67: Callistus, Letter to Paiêou and Patabeit

FNS 68: Constantine, Letter to the Synod of Tyre

FNS 69: The Clergy of Alexandria, Letter to the Commission of Mareotis

FNS 70: The Clergy of Mareotis, Letter to the Synod of Tyre

FNS 71: The Clergy of Mareotis, Letter to Prefect Philagrius

FNS 72: The Egyptian Bishops in Tyre, Letter to the Synod of Tyre

FNS 73: The Egyptian Bishops in Tyre, Letter to Count Dionysius I

FNS 74: The Egyptian Bishops in Tyre, Letter to Count Dionysius II

FNS 75: Alexander of Thessalonica, Letter to Dionysius

FNS 76: Count Dionysius, Letter to the Commission of Mareotis

FNS 77: Synod of Jerusalem, Synodical Letter

FNS 78: Flavius Hemerius, Letter to the Tax-collector of Mareotis

FNS 79: Constantine, Letter to the Bishops Gathered in Tyre

FNS 80: Constantine, Letter to Alexander [ of Constantinople ]"


Să oferim cititorilor noștri câteva coperți ale acestei colecții și câteva imagini cu papirusurile și manuscrisele ce se vor regăsi în facsimilările din cărți.

Iată chipul memorabil al acestor documente care văd pentru prima dată frumoasa lumină a tiparului:

Iată două file dintr-un manuscris din anii 600 unde se află și splendidă Collectio Canonum.

Iată și papirusul lui Pageus, epistola către întâistătătorii din Hathor (FNS 57).


Este un papirus de o valoare incomparabilă datat 19 martie 334.

Textul său grecesc sună astfel:


(© Duke Databank of Documentary Papyri.)

Canoanele Sinodului de la Niceea (FNS 33) sunt într-un celebru manuscris BNF Grec 474, transcript vechi de 1000 de ani.

Rarisimă este și această filă din Crezul Athanasian, un transcript din anii 600 aflat în Biblioteca Ambrosiana (Ms. O.212, f. 15r).


Sunt sigur că așteptăm împreună cu toți ierarhii apariția acestei monumentale colecții, în care vom afla cele mai fabuloase lucruri despre primul Sinod de la Niceea din anul 325, Sinod la care a participat Marcus, Metropolitanus Tomensis.

Împăratul Constantin cel Mare era de față. Simbolic, atunci s-a întemeiat Europa, cel mai frumos continent al planetei.


Constantin Barbu