Iisus salvator și stihiile nimicirii. Profesorul Ilie Bădescu pentru cititorii ActiveNews. HRISTOS A ÎNVIAT!

Contextul
edenic.
În ne-vremuitul
Eden,
ne spune Scriptura, Dumnezeu l-a inițiat pe om să cunoască
deplinătatea și neasemuita felurime a Raiului, în frunte cu pomii
feluriți, care purtau fiecare rodul său. În același timp l-a
prevenit asupra pomului în și prin care rodește fructul amăgitor
al acelui fel de diferență – aceea dintre bine și rău – din
care izvorăște abisul rupturii și l-a prevenit să nu guste din
fructul acela căci de va mânca va și muri. Prima contextualizare
din istoria omului, care ne ajută să-l explicăm în deplinătatea
lui, este săvârșită, iată, de Dumnezeu și ea se numește Eden
sau Rai. Omul a fost așezat la creație în context
edeniccare înseamnă trei lucruri: a) unitatea omului cu Dumnezeu; b)
unitatea bărbatului cu femeea sa ca expresie și oglindă a unității
antropologice denumită „om” și, în fine, c) în al treilea
rând, înseamnă unitatea omului cu toată creația, adică pacea și
buna viețuire sau armonia primordială.
Cultura
morții.
A doua contextualizare s-a produs, ne spune tot pericopa biblică,
prin evenimentul provocat de om când a încălcat regula armoniei
edenice și, mâncând din fructul oprit, a cunoscut nu doar
diferența binelui de rău ci și moartea. La momentul acela și prin
demonică inspirație s-a născut cultura
morțiiîncât putem spune că a doua contextualizare a omului, ca făptură
distinctă în univers – rod al conspirației omului cu șarpele
împotriva Cuvântului – a fost situarea thanatică, mutarea cu
voie liberă a omului în moarte. Prin această contextualizare, omul
s-a mutat din viața eternă în moartea eternă din care-l va scoate
numai intervenția lui Dumnezeu în „textul” lumii, ceea ce
înseamnă reunificarea cuvântului omenesc cu Logosul divin,
Cuvântul întrupat.
Omul
babelian. Însă până la contextualizarea restauratoare a întregii firi în
Iisus Domnul înomenit s-au succedat celelalte contextualizări
induse de om după cădere. Și acestea sunt memorate de Cartea
Sfântă. Între ele, Biblia memorează contextualizarea babeliană,
prima contextualizare urbană, în și prin care este tâlcuit
înțelesul universal al orașului ca tip de comunitate omenească
care se distinge prin orgoliul omului urban de a edifica o cetate
lumească, cu centru în sine însăși, adică o formă de
conviețuire bazată pe trufia omului rupt de Dumnezeu. S-a ivit
atunci ceva tulburător: singurătatea în marea aglomerație. Biblia
o denumește împrăștiere
și încurcare a
limbilor. Este vorba de pierderea
unității cuvântului.
Rupți de Cuvântul lui Dumnezeu, oamenii nu s-au mai putut menține
în unitatea aceluiași înțeles și astfel apare promiscuitatea
lingvistică, arbitrariul cuvintelor. În vorbirea populară,
„respectarea cuvântului” sau „ținerea de cuvânt” este semn
al omului care-l are pe Dumnezeu și astfel se ține de cuvânt,
adică se păstrează în cele convenite, în același înțeles cu
celălalt. Restaurarea cuvântului corupt este și conținutul unei
rugăciuni de urare când spui: „Dumnezeu să vă binecuvânteze!”,
adică să vă așeze în vestea
cea bună, în Cuvântul bun,
în Logosul
întrupat, Dumnezeu înomenit.
Contexte
nimicitoare. Mânia
lui Dumnezeu.
O contextualizare urbană încă mai distructivă este descoperită
omului tot de Biblie prin prototipul celor două orașe decăzute,
adică a unei vieți mutate în contextul putreziciunii, al păcatului
colectiv, care aduce moartea nimicitoare, nimicirea comunității
întregi. Sodoma și Gomora sunt contextualizări prototipice,
așezate de pericopa biblică în categoria tematică a contextelor
degradate, care induc degradarea vieții și finalmente nimicirea.
Acest tip de contextualizare ne este descoperită prin actul
contemplativ al lui Avraam: „Și-a
îndreptat privirile spre Sodoma și Gomora și spre toată câmpia
și iată că a văzut ridicându-se de pe pământ un fum, ca fumul
unui cuptor. Când a nimicit Dumnezeu cetățile câmpiei, Și-a
adus aminte de Avraam și
a scăpat pe Lot din mijlocul prăpădului, prin care a surpat din
temelie cetățile unde își așezase Lot locuința („Geneza
19:28-29) Cu
această formă a contextualizării ne apropiem de contextul
omenirii de astăzi, pe care specialiștii îl asemuiesc iernii
demografice. Aceasta este de tip post-sodomic, adică este ținutul
parcă atins de focul nimicitor urmat de înghețul postdezastru,
datorat, altfel spus, decăderii orașului. Contextualizările sunt
totodată și semnale, avertismente colective: foametea, risipirea
printre alte neamuri, pandemiile, iarna demografică, dezcopilărirea,
masacrul inocenților, ispita neobabeliană (globalismul fără
Dumnezeu), deztinerirea, urgiile sfârșitului, plăgile Egiptului
faraonic, adică ale păcatului dezpletit etc. Din toată această
cascadă de nenorociri care-au însoțit istoria post edenică a
omului, omenirea singură nu s-ar fi putu izbăvi. Toate contextele
ei de viață erau degradate, întoarse pe dos. Singură puterea
Celui ce-a creat lumea i-ar fi putu aduce salvarea ceea ce s-a și
întâmplat prin taina întrupării lui Dumnezeu. Aceasta a însemnat
și restaurarea creației, așezarea omului în Hristos Domnul
Înomenit. O asemenea restaurare este, într-un anume sens, una cu o
re-contextualizare iudeo-creștină. Fiindcă, precum spune Iisus
Domnul: „Să
nu credeți că am
venit să stric Legea sau
Prorocii; am
venit nu să stric, ci
să împlinesc. Căci adevărat vă spun, câtă vreme nu va
trece cerul și pământul, nu va trece o iotă sau o frântură de
slovă din Lege, înainte
ca să se fi întâmplat toate lucrurile” (Matei 5.17-18).
Cultura
învierii.
Odată cu întruparea lui Dumnezeu s-a instituit un nou mod ontologic
prin care a fost restaurată unitatea dintâi, doar că, de data
aceasta prin mijlocirea unei punți, a unei căi bune, denumită
Hristos: „Eu sunt Calea, Adevărul și Viața”, le spune Iisus
ucenicilor. „Cine-mi urmează mie va avea viață veșnică”.
Noul context creat de Dumnezeu Fiul înomenit este tot una cu ceea ce
se numește cultura
învierii și
ea este rodulînomenirii lui Dumnezeu.În
Iisus Dumnezeul înomenit toate sunt reașezate în orizontul dintâi,
al rânduielii edenice, pe care-a stricat-o păcatul. Când
Pilat din Pont îl întreabă pe Iisus „Ce este adevărul?”,
trimisul Cezarului se și prăbușește în abisul acelei întrebări.
El n-ar fi avut puterea să iasă biruitor din abisul acesta. O atare
performanță ar fi fost accesibilă celui ce ar fi primit prin har
taina întrupării lui Dumnezeu. Iisus Domnul este adevărul, și
Pilat ar fi fost scos din abisul întrebării sale numai în Hristos,
adică dacă s-ar fi încreștinat. Așa el a rămas în abisul
întrebării aceleea și acolo se află prototipic toți cei ce sunt
rupți de Dumnezeu. Prin urmare, numai Dumnezeu ne poate scoate din
abisul rupturii de Dumnezeu. Într-o istorie scripturistică a
derulării ruperii de Dumnezeu, un hermeneut biblist menționa cele
trei momente ontoistorice ale distanțării omului de Dumnezeu.
Primul a fost momentul distanțării din Eden când Adam s-a rupt de
cuvântul lui Dumnezeu și astfel între el și Dumnezeu s-a deschis
abisul de netrecut și de necuprins prin puterile omenești. Abisul
acesta se numește moarte. Omul n-ar avea cum să iasă cu puterile
lui din abisul morții și al răutății. De atunci distanța
aceasta s-a mărit cumva și, de fapt, întregul mileniu primar al
istoriei creștinsimului este inteligibil prin războiul omului de pe
piscul lumii cu distanțarea. Rodul acestui război nevăzut este
patristica, creația liturgică, apogeneza unor genuri și specii
artistice și ale literaturii sacre care susțin edificiul Europei
spiritului, fără de care toată această lume ar aluneca în
barbarie.
Războiul
împotriva contextului normalității.
Pentru prima dată în istoria lumii, odată cu era modernității
târzii, s-a planetarizat războiul împotriva contextului
normalității. Peste tot ni se propun alte contextualizări decât
cele normale, adică cele cunoscute și consacrate din vremuri
imemoriale. Când propui ca termeni precum mamă
și tatăsă nu mai fie folosiți te ridici nu doar impotriva contextelor
firesti ale vietii, ci și împotriva pieții cuvintelor și
deopotrivă împotriva normalei funcționări a ceea ce Cl
Levy-Strauss denumește piață maritală, adică dinamica socială a
căsătoriilor. În domeniul comunicării, ordinea este asigurată de
rata circulației cuvintelor: valoarea și însemnătatea cuvântului
depind de frecvența sa circulatorie. Sunt bune acele cuvinte care au
o valoare mare de circulatie. Structura latină a limbii române, ne
spune Hasdeu, este dată de frecvența circulatiei cuvintelor de
origine latină nu de numărul lor, ci de frecvența lor
circulatorie. Cuvântul „mamă” are frecvența circulatorie cea
mai mare, fiindcă este folosit și de copilul care n-a deprins încă
vorbirea articulată. Nici un alt cuvânt nu-l poate concura. Orice
reformă lingvistcă potrivnică acestui cuvânt afectează toate
categoriile de populație, de toate vârstele și de toate
apartenențele. Dacă unei mame i s-ar interzice să-și spună mamă
acest lucru ar aduce tulburări psihice grave, fiindcă femeea aceea
ar fi lipsită de operatorul semasiologic al sensului matern al
existenței. Or o asemenea tulburare face parte din clasa nevrozelor
noogene, diagnocsticate de către marele logoterapeut, Victor Frankl.
Densitatea
morală.
Dumnezeu a dăruit omului soție, copii, familie, prieteni, frați
întru credință (spirituali) ceea ce înseamnă densitate socială
sau morală (densitate dinamică, o numește Durkheim). Prin urmare
modalitatea apărării de rupturi este întărirea densității
dinamice sau morale, adică sporirea frecvenței și intensității
interacțiunilor sociale. Sociologul francez, E Durkheim, ne spune că
nu toate locurile sociale au proprietatea de a mări densitatea
dinamică sau morală. Aceasta crește în familie, în biserică, în
principal, în sărbătorile religioase. Dacă
vrei să dinamitezi densitatea socială sau morală acționează în
direcția dezbisericirii, deritualizării, dez-sărbătoririi
grupului uman și l-ai transformat în turmă.
Turma este o formă de adunare fără unitate. Aceasta este
distincția dintre grupul uman și grupul animal. Grupul uman se
adună sub forma unității, grupul animal se adună sub forma
gregarismului. Unitatea este de natură spirituală, gregarismul este
de natură biologică. Animalele se pot aduna dar nu se întâlnesc,
numai oamenii se pot întâlni. Omul are de rezolvat, iată, o
problemă universală, problema distanțării, a rupturii de Dumnezeu
și de semeni.
Cel
ce nu poate fi numărat.
Când poporul ales este convocat la cel mai tulburător recensământ
din istoria omenirii, mica familie, compusă din fecioara Maria și
tâmplarul Iosif, soțul ei, dimpreună cu pruncul nenăscut, se pun
în mișcare spre Betleem pentru a deveni locatarii cenzitari ai
statului (evident din rațiuni fiscale). Acolo unde ajung, însă,
pentru ei nu se găsește adăpost. Cel ce venea pe lume nu găsea
loc în care să vină. Pentru El și Maica Sfântă loc nu era în
cetatea numărată. Lucrul acesta va fi mărturisit de Iisus cu un
alt prilej, când îi răspunde unui cărturar așa: „vulpile
au vizuini și păsările cerului cuiburi; Fiul
Omului însă nu
are unde să-Și plece capul”.(Matei,
8, 20). El, Regel universului, nu avea unde să-și culce capul pe
pământ. Acest verset ca și taina Celui ce vine într-un loc fără
loc, în noaptea nașterii Sale, sunt tulburătoare profeții,
fiindcă, iată lumea de azi, nu-l primește în casa ei, în ciuda
celor peste 7 miliarde de case. El bate la fiecare ușă, dar rari
sunt cei ce se înduplecă să-i deschidă, însă și atunci numai
ca unui locatar vremelnic ori doar ca unui trecător oarecare. Încât
haosul biologic, cu explozia demografică urmată de înfricoșătoarea
dezcopilărire planetară, atestată de tragicul declin al ratei
feritilității, de rata avorturilor, de sterpia opțională și de
îmbătrânirea planetei, sunt, iată, efectele implacabile ale
rupturii omului de Dumnezeu.
Rugăciunea
de mărturisire și cea de pocăință. Toate acestea arată refuzul găzduirii Duhului, care este Dătătorul
de viață, Mângâietorul, Duhul Adevărului. Blândețea
mângâietoare a mamei este ca un izvor care, în zilele noastre,
seacă, dătătorul de viață este alungat din casele omului modern
de războiul pustiitor al avorturilor, duhul adevărului este
subtilizat grosolan prin retorica corectitudinii politice, care ne
îndrumă aă așezăm în clasa minciunilor cele mai frumoase
trăsături genuine ale făpturii: genul, maternitatea și inocența
(retorica sexualistă cere introducerea educației pentru viață
sexuală la vârsta primară a copilăriei). Aceste sunt fațete ale
păcatului care nu poate fi iertat nici în viața de aici nici în
cea de apoi, fiindcă refuzul vieții este refuzul mărturisirii
Dătătorului de viață (care este Duhul Sfânt). Spune Sf Paisie
Aghioritul că Diavolul îl recunoaște pe Iisus de Fiu al Lui
Dumnezeu, dar se blochează, refuză ori nu poate, din pricina
răutății sale abisale, să rostească și a doua parte a
rugăciunii inimii. El spune, ca orice credincios, „Iisuse
hristoase, Fiul lui Dumnezeu..”, adică îl mărturisește pe Iisus
ca Fiu al lui Dumnezeu, căci Îl știe, L-a cunoscut în ceasul
eonic al creației, dar nu poate să rostească și partea a doua a
rugăciunii, partea ei de pocăință: „miluieșete-mă pe mine
păcătosul”! Ori simplu: „miluiește-mă”! La această parte
se blochează. Dacă ar spune-o ar redeveni înger al luminii, așa
cum l-a creat Dumnezeu între primele creaturi. Dar acest cuvânt
de pocăințănu-l poate rosti, nu-l spune. E cutremurător! Oare când mama își
suprimă pruncul în pântece nu se plasează și ea în
incapacitatea de a spune „Miluiește-mă”?! Fiindcă neprimind
Duhul Mângâietor nu primște Duhul nici în ipostaza Sa de Duh
dătător de viață, și neregretând confirmă că refuză și cea
de-a treia ipostază a Duhului, pe cea de Duh al adevărului. Reacția
ei, păcatul repetat al lepădării de prunci, atestă că nu aleargă
în fața lui Dumnezeu să strige cu lacrimi: „am greșit, Doamne,
iartă-mă”!. Ca și cel ce este din veac amăgitor, ea nu se poate
spovedi, nu poate mărturisi păcatul, nu se poate smeri. Însă în
tot acest refuz triadic, nefericita mamă eșuată nu este singură
ci împreună cu noi, nefericiții bărbați fără de bărbăție,
tați fără de părinție, avortoni ai nemerniciei. În vicleana
îndrumare venită pe calea unor documente oficiale europene de a
elimina din vorbire cuvântele „mamă” și „tată” se
împletesc toate cele trei stihii ale nimicirii. Declinul lucrării
Duhului mângâietor se vede în sterpia opțională, așa cum
declinul și deci refuzul Duhului dătător de viață se vede în
explozia avorturilor și în declinul fertilității concomitent cu
ascesiunea biosului fertil, atestat de curba cerscătoare a numărului
de femei fertile care refuză aducerea pe lume a pruncilor. Dacă
valența mângâietoare este în rcesiune, tot recesivă este și
smerenia.
De 2000 de ani. De două mii de ani, Dumnezeu Fiul moare și învie pentru tot neamul omenesc, confirmând triumful zidirii asupra nimicirii, al vieții asupra morții. Fără de înomenirea lui Dumnezeu cu preț de robie și răstignire vindecare omului de maladia morții ar fi imposibilă și lucrarea de zidire a lumii n-ar putea să învingă stihia nimicirii. Căci, precum spune psalmistul: „De n-ar zidi Domnul casa, în zadar s-ar osteni cei ce o zidesc; de n-ar păzi Domnul cetatea, în zadar ar priveghea cel ce o păzește. În zadar vă sculați dis-de-dimineață, în zadar vă culcați târziu, voi care mâncați pâinea durerii, dacă nu v-ar da Domnul somn, iubiți ai Săi” (Ps 126, 1-2)
ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!

RO02BTRLRONCRT0563030301 (lei) | RO49BTRLEURCRT0563030301 (euro)
Pe același subiect

Peninsula Iberică este noul Wuhan?

Viganò: Conclavul este falsificat – De aceea, viitorul Papă nu va avea autoritate

BTI: A venit adevărata nucleară: ambasada SUA sugerează că alegerile nu vor fi recunoscute

A vrut un Nürnberg al Covidismului: A fost aruncat în pușcărie!

EMISIUNE LIVE: Doru Paraschiv, ofițerul de informații care l-a prins cu minciuna pe Marian Enache de la CCR ÎN DIRECT la ActiveNews și Starea de Libertate. ACTUALIZARE

Psiholog militar Laurențiu Niculescu: Asistăm la destrămarea psihică a unei întregi națiuni. Acest lucru trebuie oprit!
Recomandările noastre

22 aprilie 1990, startul Pieței Universității. În urmă cu 35 de ani începea cea mai amplă manifestație anticomunistă din Europa Centrală și de Est. VIDEO și GALERIE FOTO

Alex Jones și Tucker Carlson despre Lupta pentru Adevăr: Globalism, Trump, Israel, Planuri Secrete pentru Al Treilea Război Mondial, WEF, CIA, 9/11 - O EMISIUNE-BOMBĂ tradusă în română - VIDEO
Secțiuni: Opinii
Persoane: Iisus Hristos Mântuitorul nostru Ilie Bădescu
Locații: România Mare
Organizații: ActiveNews Biserica Ortodoxă Română Poporul Român
Tip conținut: Opinii
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Comentarii (0)