ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Care este locul credinței și mai ales locul lui Hristos și al Crucii într-un viitor dominat de Inteligența Artificială (IA)?

Dezvoltarea fără precedent din ultimii ani a Inteligenței Artificiale stârnește îngrijorare în cercurile religioase.

Este Mașinăria Inteligentă o primejdie pentru Spiritualitatea Umană?

DA!, răspunde Dan Schneider, vicepreședinte al Centrului de Cercetări Media și de Libertate de Exprimare din America, în cadrul unui amplu documentar realizat de Fox Digital.

„Stânga (politică) controlează IA, iar Stânga va face ceea ce Stânga face de obicei.

„Stânga disprețuiește toată această idee a unei ființe superioare care stabilește norma pentru ceea ce este bine și ceea ce este rău.”

Și Schneider adaugă:

„Stânga vede religia ca pe motorul care a distrus diferite societăți și popoare de-a lungul istoriei. Acuză religia de acest lucru – deși religia poartă meritul pentru majoritatea lucrurilor bune petrecute în lume.”

Iar Dan Schneider merge și mai departe cu avertismentul său:

„Inteligența Artificială va fi cea mai puternică armă împotriva credinței, împotriva adevărului, împotriva religiei.

„Cuvântul DUMNEZEU nu va fi o prioritate în nici un program de Inteligență Artificială.”

În aceste condiții, ce ar trebui să facă Credinciosul?

Schneider susține că persoanele religioase nu trebuie să fugă de Inteligența Artificială, ci trebuie să îi cunoască capcanele pentru a se feri de ele.

Este și ceea ce sfătuiau Sfinții Părinți: trebuie să cunoști vicleniile Diavolului pentru a te putea păzi eficient.

Comparând IA cu politica, Schneider constată că, din nefericire, credincioșii de azi resping instinctiv folosirea inteligenței artificiale așa cum americanii de rând respingeau implicarea în politică în anii 1950-60.

Or, la fel ca Politica, nici Inteligența Artificială nu trebuie lăsată în mâinile Stângii.

„Există multe avantaje potențiale ale IA, însă credincioșii trebuie să se trezească.

„Stânga controlează instrumentele IA. În viitor, Stânga intenționează să folosească IA într-un război împotriva credincioșilor.

„Dacă credincioșii realizează de pe acum avantajele IA, trebuie să se angajeze în luptă pentru a le proteja mâine.”

O opinie similară are și pastorul Jesse Bradley din Auburn, Washington:

„IA poate fi folosită într-o manieră pozitivă, pentru a avea acces la informații și idei. Dar, în același timp, ea poate duce la încălcări și manipulări ale vieții private.”

Inteligența Arficială ridică noi probleme „juridice și etice” care trebuie cunoscute și conștientizate.

„Încăpută pe mâini rele, IA poate suprima libertăți și aduce atingere comunității și demnității umane.”

Aici Bradley face două observații absolut remarcabile:

„Este important să nu uităm că avem nevoie mai mult de transformare (interioară) decât de informații.” („We need transformation more than information”).

Și:

 „Iubirea este mult mai importantă decât Cunoașterea.”

La rândul său, Jason Thacker, șef al catedrei de cercetări în domeniul eticii tehnologice în cadrul Comisiei pentru Etică și Libertate Religioasă a Convenției Baptiste de Sud, face o afirmație surprinzătoare.

El susține că o „chestiune fundamentală” astăzi, în era Inteligenței Artificiale, este de a conștientiza „ce anume înseamnă” să fii Om.

„Umanitatea este fundamental diferită de IA, deoarece este vorba de CINEVA versus CEVA.”

Și Thacker explică:

„În esență, mărturia creștină și Evanghelia nu înseamnă doar transfer de informații sau doar dobândirea de mai multe cunoștințe, ci mai degrabă o întâlnire personală cu Dumnezeu cel Viu care este împărtășită cu semenii.”

Și adaugă:

„Astfel, deși IA poate fi capabilă să prezinte informații sau să efectueze sarcini complexe specifice omului, ea nu poate mărturisi cu adevărat și nici măcar propovădui, deoarece este incapabilă să experimenteze harul adevărat sau pocăința care sunt la baza mesajului Evangheliei.”

O opinie asemănătoare are și James Spencer de la Centrul Dwight L. Moody:

„Dacă am avea în vedere doar producția și răspândirea verbală sau scrisă, ar părea că IA este capabilă să mărturisească Evanghelia.

„Dar vestirea Evangheliei necesită prezența Bisericii în lume. Așa cum Hristos L-a făcut cunoscut pe Tatăl prin întrupare, noi creștinii mărturisim Evanghelia prin existența noastră fizică.”

Și Spencer adaugă:

„Inteligența Artificială nu va fi niciodată capabilă să înlocuiască Biserica prin care se face cunoscută înțelepciunea lui Dumnezeu cea de multe feluri (Efeseni 3, 10), căci a demonstra înțelepciunea lui Dumnezeu nu este o chestiune de funcție sau de potențialitate, ci de substanță și de trăire.”

„Realitatea existenței Bisericii arată realitatea lui Hristos.”

James Spencer ridică și o altă întrebare extrem de interesantă:

„Poate Inteligența Artificială să învețe (priceapă/însușească) Evanghelia?”

Și explică:

„Învățarea Evangheliei nu este doar o simplă chestiune de a stăpâni o idee intelectuală printr-o codificare sofisticată sau prin interacțiuni cu enorme cantități de date. Evanghelia se învață printr-o existență fizică scufundată în realitatea prezenței vii a lui Dumnezeu.”

Mai departe:

„Se învață atunci când oamenii lui Dumnezeu (credincioșii) o experiază prin supunere. Se învață prin Sfântul Duh care sălășluiește în cei care cred.”

Inteligența Artificială poate enunța Evanghelia, dar „nu o poate învăța așa cum o fac oamenii”.

Și conchide:

„În final, chiar dacă inteligența umană este depășită de IA, asta nu va face IA umană. Nu va fi umană, deoarece esența a ce înseamnă să fii OM nu este o chestiune de capabilități, ci de a FI, și mai cu seamă de a FI făcut după Chipul lui Dumnezeu.”