Învățătură de Bobotează de la Părintele Ilie Cleopa: Despre cele opt feluri de botez. Cântări brâncovenești la Botezul Domnului

În Iordan botezându-Te Tu, Doamne, închinarea Treimii S-a arătat; că
glasul Părintelui a mărturisit Ție, Fiu iubit pe Tine numindu-Te. Și
Duhul în chip de porumbel a adeverit întărirea cuvântului. Cel ce Te-ai
arătat, Hristoase Dumnezeule și lumea ai luminat, mărire Ție! Amin.
Părintele Ilie Cleopa: „Astăzi, cînd prăznuim Botezul Domnului, se cuvine să arătăm cîte sînt botezurile care au închipuit Botezul creștin de la începutul lumii și care vor mai fi. După mărturia Sfîntului Ioan Damaschin, opt sînt botezurile.
Primul botez a fost potopul, pentru curmarea păcatului (Facere 7, 17-24).
Al doilea botez a fost trecerea evreilor prin mare și prin nor, căci norul este simbolul duhului, iar marea al apei (Ieșire 13, 22; I Corinteni 10, 2).
Al treilea botez a fost botezul Legii Vechi,
numit "tăierea împrejur". (Facere 17, 10-14).
Al patrulea este
botezul lui Ioan, numit botezul pocăinței (Matei 3, 1-11). Acest botez a
fost introductiv și conducea pe cei botezați la pocăință și la credință
în Hristos. Iată ce spune Sfîntul Ioan Botezătorul: Eu vă botez pe voi
cu apă, dar Cel ce vine după mine vă va boteza cu Duh Sfînt și cu foc
(Matei 3, 11; Luca 3, 16). Așadar, Ioan pregătea și curăța mai dinainte
cu apă, în vederea venirii Duhului Sfînt. Cu acest botez Însuși
Mîntuitorul nostru Iisus Hristos S-a botezat de către Ioan (Matei 3,
13-17; Marcu 1, 9-11). Hristos S-a botezat în Iordan nu că avea nevoie
de curățire, ci pentru că Și-a luat asupra Sa curățirea mea și ca să
zdrobească capetele balaurilor din apă, cum spune psalmistul (Psalm 73,
14). Apoi, ca să se înece păcatul, ca să înmormînteze pe Adam cel vechi
în apă și să-l sfințească pe botezător. Ca să împlinească Legea, ca să
descopere taina Treimii și ca să ne dea nouă pildă și exemplu cum să ne
botezăm.
Al cincilea botez este botezul creștin prin apă și prin
Duhul Sfînt, instituit de Domnul nostru Iisus Hristos, prin cuvintele
adresate ucenicilor Săi: Mergînd, învățați toate neamurile, botezîndu-le
în numele Tatălui și al Fiului și al Sfîntului Duh (Matei 28, 19).
Acesta este cel mai mare botez din cele amintite pînă acum. El se face
prin afundare în apă în numele Preasfintei Treimi și este mîntuitor
pentru că iartă toate păcatele și aduce în inimile noastre harul
Sfîntului Duh. Noi toți ne botezăm cu acest botez desăvîrșit prin apă și
prin Duh, fără de care nimeni nu se poate mîntui. Se zice că Hristos
botează "cu foc", pentru că a revărsat Duhul Sfînt peste Apostoli, în
chipul limbilor de foc (Fapte 2, 1-4), după cum spune Însuși Domnul:
Ioan a botezat cu apă, dar voi veți fi botezați cu Duhul Sfînt, nu mult
după aceste zile (Fapte 1, 5).
Al șaselea botez, care este de o
măsură cu Botezul creștin, prin apă și prin Duh, este botezul prin
pocăință și prin lacrimi, adică Sfînta Spovedanie, prin care ni se
dezleagă toate păcatele.
Al șaptelea și cel mai desăvîrșit este botezul
prin sînge și mucenicie pentru dreapta credință, cu care Însuși Hristos
S-a botezat pe Cruce în locul nostru. El este foarte cinstit și fericit,
pentru că nu se mai pîngărește a doua oară cu întinăciunea păcatului și
singur le poate înlocui pe toate celelalte.
Al optulea și
ultimul botez este focul cel veșnic de după judecata obștească. Acest
botez nu este mîntuitor, ci pe de o parte distruge răutatea și păcatul,
iar pe de altă parte pedepsește necontenit (Dogmatica, cap.IV,
p.247-252).
Iubiți credincioși,
După ce am arătat cele opt feluri de botezuri, este bine să vorbim mai pe larg despre importanța botezului creștin ortodox.”
Integral la Ortodoxia Tinerilor
Cîntări de o mare putere duhovnicească de la curtea Sf. Mc. Constantin
Brîncoveanu, voievodul Țării Românești, ce nu s-au mai auzit în
bisericile românești de aproape două veacuri. Cuprins:Glasul Domnului (stihiră la Botezul Domnului), glas 8
Catavasiile Floriilor, glas 4
Ușile pocăinței, glas 8
Rai de taină (irmos la Sfînta Cruce), glas 8
Ca un om la rîu ai venit (stihiră la Botezul Domnului), glas 8
Pre Tine, Cel ce Te îmbraci cu lumina ca și cu o haină, (slavă în
Vinerea Patimilor), glas 5, "Glasul Domnului” (stihiră la Botezul Domnului), glas 8 (de la început la min. 4:45). "Ca un Om la rîu ai venit” (stihiră la Botezul Domnului), glas 8 (min. 19:10 până la 26:00) - Sursa: MPV

ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!

RO02BTRLRONCRT0563030301 (lei) | RO49BTRLEURCRT0563030301 (euro)
Pe același subiect

Kievul tocmai a aruncat în aer Negocierile de Pace – România, în pericol maxim!

Bogdan Calehari: În Franța a intrat în vigoare programul EVARS. De luni, Franța a legalizat pedofilia!

Washington Times: Ce naiba se întâmplă în România?

Gafa Kursk: Zelenski i-a oferit lui Putin o rampă de lansare spre Kiev

Valer Marian: Interimarul Bolojan, pericol public letal!

Bogdan Calehari, replică pentru Claudiu Târziu, după ce l-a atacat pe Trump și i-a luat apărarea lui Iohannis: ”Nu ne ajung iudele de Șoșoacă și Terheș, te inghesui și tu acum!”
Recomandările noastre
Secțiuni: Biserica Cultură Muzică Opinii Prima pagină Publicistică Știri
Locații: România Mare
Subiecte: Boboteaza Botezul Domnului
Organizații: Biserica Ortodoxă Română Byzantion Mănăstirea Sihăstria
Tip conținut: Opinii
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Comentarii (1)