ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!



Louis Vuitton a retras de pe site-ul și din magazine sale bluza inspirată din ia românească, după uriașul val de reacții de pe internet.

„A fost o campanie diferită față de celelalte cazuri, pentru că de data aceasta am cerut brandului LV să scoată acea cămașă numită baloon din colecție. În al doilea rând am cerut comunității noastre să participe, să șusțină campania cu mărturii despre acest port tradițional”, a spus Andreea Tănăsescu, inițiatoarea mișcării „La Blouse Roumaine".

Denumirea „La Blouse Roumaine” vine de la o pictura a lui Henri Matisse din anii 40, urmată de o colecție Yves Saint-Laurent din anii 80.

La vremea declanșării scandalului de plagiat publicistul Iulian Capsali a avut următoarea opinie:

DE CE AVEM ASTFEL DE COMPLEXE?

Sunt uimit de amploarea "scandalului" cu ia preluată de Louis Vuitton. Asta arată complexul culturilor care par neîmplinite în perspectiva modernității.

Să mă explic: cultura populară românească este ontologic rotundă.

Nu are nevoie de proptele, explicații de subsol sau îmbunătățire. A arătat-o strălucit Horia Bernea în Muzeul Țăranului Român, o vedem în orice colecție etnografică importantă.

NOI nu știm să o prețuim suficient; nu avem prea mulți Brâncuși sau Țuculești care să o sintetizeze și să o aducă în fața omului de astăzi, "descărnat" de arhetip și incapabil de gândire simbolică.

Modernitatea românească este o goană isterică de a ne cupla la cultura occidentală. De a ne refuza vechimea ca fiind "primitivă".

Elitele noastre iluministe, crescute în școli străine și încântate de arta pe "steroizi" a Renașterii (adică de repăgânizarea culturii europene; dar asta este o discuție separată), și-au negat obârșiile. Mai mult, ar fi schimbat și întregul weltanschauung carpato-dunăreano-balcanic dacă ar fi putut. O vedem clar și astăzi, când ar schimba și data Paștilor ca să stăm cu fruntea sus, freza regulamentară și unghiile tăiate în primele bănci din școala euro-atlantică, singura care îți oferă certificatul de "națiune civilizată".

Pretenția ca pe iile preluate de o mare casă de modă să se specifice că sunt inspirate dintr-o regiune anume a României mi se pare caraghioasă. Pentru că arta populară nu a avut niciodată ambiția originalității, una specifică modernității. Nu doar că nici măcar lucrările monumentale, cum ar fi frescele din N. Moldovei sau din Muntenia nu sunt semnate, dar nici primele picturi în ulei din secolul al XIX-lea făcute de "zugravii de subțire".

Despre ii, pecetare, stâlpi de pridvor, troițe șamd nici nu poate fi vorba. 

Ethosul are amprentă existențială, nu stă într-o semnătură.

În loc să fim mândri că aducem frumusețe designului vestimentar (aș atrage atenția că marii creatori de modă s-au inspirat din folclorul românesc, rusesc și balcanic încă din anii '70, nu e ceva nou), că inspirăm semnificația unor semne uitate într-o lume dizarmonică, noi ne lamentăm că "Vai, ni se fură iia!"

Vorba părintelui Savatie, la fiecare hram, preotul și credincioșii ar trebui să facă o litanie poporului turc atunci când se pun sarmale în farfurie. Dar și în materie de îmbrăcăminte, din secolul al XIX-lea noi purtăm haine "nemțești" (care au coexistat cu cele orientale) în târguri. Ce facem, punem etichete pentru că stăm în pantaloni și rochii occidentale?

Părerea mea este că ar trebui să ieșim din văicăreală și să primim mai senin faptul că suntem sursă de inspirație pentru un artist. Pentru mine este reconfortant să văd acest fenomen și sunt trist că noi, ca români, nu știm să ne găsim rădăcinile și nici nu-i lăsăm pe alții "să ne copieze".

Eu aș vrea să văd toate femeile din lume cu bluze inspirate din folclorul românesc, m-ar face mândru. Și nu pot să pricep absolut deloc dorința de a ține în lăzile de zestre, sub obroc, sau în sălile muzeelor, un tipar al straielor care au o noblețe intrinsecă.

Ba, să dăm ii la toată lumea!