ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Nepomenitorii și ”21 de rubini”

Am primit la redacție, din partea profesorului Nicolae Duță, un punct de vedere despre producția „21 rubini” a regizorului Ciprian Mega. Autorul ne sesizează că la premiera filmului au fost invitați și s-au aflat în sală cel puțin doi „nepomenitori” proeminenți, pe lângă senatoarea Șoșoacă. Profesorul observă în mesajul transmis redacției că la o premieră nu se vine și nu se intră fără invitație. În cazul celor doi „nepomenitori” despre care se face vorbire, unul este venit din creierii munților iar altul tocmai din Grecia sau Cipru, pe unde-și face veacul după ce a fost caterisit iar în România interzis de la slujire. De ce au fost invitați de onoare? Redăm textul profesorului mai jos și ne arătăm disponibilitatea de a-i publica și regizorului Mega opinia, dacă reușește să renunțe la păcatul mândriei și să se coboare de la înălțimea treptelor festivalului din Moscova pâna la umilul București, orașul Patriarhiei Române. (A.N.)

De ce unele grupări ale schismaticilor nepomenitori îl susțin pe preotul Ciprian Mega și filmul său anticlerical. De unde vine numele personajului Alexie în filmul "21 de rubini”? De ce nepomenitorii nu iau atitudine împotriva ereziilor lui Dorel Vișan?


Se știe că nepomenitorii susțin tot ce este împotriva ierarhiei BOR, cu atât mai mult că unii dintre ei au legături strânse cu preotul Mega încă de dinainte de lansarea filmului. Am văzut pe rețelele de socializare administrate de nepomenitori doar laude la adresa filmului. Nu ne erijăm în apărătorii ierarhiei, doar am specificat acest aspect pentru a se înțelege legăturile dintre aceștia.

O parte dintre nepomenitori sunt încântați că Mega i-a prezentat în mod simbolic, ca fiind "partea pozitivă a filmului”, prin acel preot Alexie care desfășura activitatea religioasă acasă, în particular (foto mai sus). Datorită faptului că preotul Alexie făcea prescuri, regizorul dă de înțeles că acesta făcea și Liturghie, dar la fel ca în multe alte secvențe lăsând loc de echivoc și interpretări. Poate că nu întâmplător, numele personajului considerat "pozitiv” de către nepomenitori a fost Alexie, după numele unuia dintre liderii grupării "Turma lui Ilie”, o sectă religioasă care funcționează în România și ai cărui adepți, în învățăturile lor religioase, fac un amestec între gnosticism și ortodoxie. Știm că regizorul Mega este un om al simbolisticii, un "artist” care totul exprimă prin simboluri și parabole astfel încât să lase loc de echivoc și interpretări acolo unde are interesul.

Fostul preot Matei Vulcănescu1 apreciază controversatul film 21 de rubini, chiar îl compară pe părintele Mega cu Sfântul Ioan Gură de Aur care a luat măsuri în ce privește abaterile morale ale clerului din vremea sa. Comparația e forțată dacă ne gândim la cum mustra SFÂNTUL IOAN GURĂ DE AUR jocul actoricesc al desfrâului...

"Dacă desfrâul este un rău, apoi este un rău și prezentarea lui pe scenă. Nu mai spun cât de desfrânați sunt actorii care joacă astfel de piese, care reprezintă desfrâul și adulterul pe scenă! Nu mai spun cât de neînfrânați și de nerușinați îi fac pe spectatori! Nu este privire mai desfrânată și mai neînfrânată decât privirea celui care dorește să vadă astfel de spectacole. În ce te privește, n-ai dori să-ți vezi nevasta umblând în pielea goală prin oraș; dar, mai bine spus, nici în casă, ci ai socoti asta o ocară. Dar te duci la teatru ca să faci de ocară și pe bărbați și pe femei, ca să-ți faci de rușine proprii tăi ochi”. (Omiliila Matei omilia VI, VII, în col. PSB, voi. 23, pp. 87-88).

Filmul preotului Mega merge mai departe, prezintă scene de lesbianism și transmite un mesaj anticlerical. Probabil a pus în regie aceste scene pentru a lăsa o posibilitate de a prezenta filmul și la festivalurile din Occident. Tot se plângea părintele că nu ai nicio șansă să fii acceptat la aceste festivaluri de film din Occident dacă nu ai și ceva scene LGBT care să mulțumească așteptările ideologice ale vremurilor. Dacă tot a fost filmul la Moscova, de ce să nu se lase loc de „bună ziua” și pentru Occident? E interesantă susținerea aceasta a nepomenitorilor pentru filmul lui Mega. Doi dintre nepomenitorii aflați în schismă, Matei Vulcănescu, dar și Mihai Silviu Chirilă, chiar îi propune lui Mega realizarea unui nou film despre Sinodul din Creta. Vulcănescu îi dă chiar și un detaliu referitor la presiunile puse asupra sinodalilor, cum s-a apărat mitropolitul Ierotheos Vlachos de cei care doreau să intre peste el în camera de hotel pentru al intimida ca să semneze documentele cretane, baricadând ușa cu mobilier. Sigur că noi nu avem încredere în imaginația fostului preot Vulcănescu. Probabil, după imaginația lui Vulcănescu, Mega ar putea realiza noi filme. De ce nu ar face asta? Dincolo de aceste fabulații, știm că Sinodul din Creta nu a schimbat nimic în dogme, canoane sau viața liturgică și că pleroma Bisericii nu a primit acest Sinod și nici nu îl va primi în viitor. Sunt ciudate aceste susțineri ale filmului din ambele tabere, atât din cea progresistă și New Age -istă, cât și din cea a nepomenitorilor. De unde această solidaritate? E duhul de răzvrătire împotriva ierarhiei Bisericii care îi stăpânește. E clar că filmul urmărește sminteala credincioșilor față de clerul Bisericii. Deși se consideră ortodocși, au o atitudine protestantă vizavi de ierarhie. Așa se explică această horă a unirii cu Șoșoacă, Vișan, Mega, Vulcănescu, progresiști și nepomenitori. Dacă mă gândesc la prezentarea filmului la Moscova sau la posibilitatea prezentării în Occident, banii nu au miros, sunt bune și rublele și euro. În concluzie, Părintele Mega face ce știe mai bine pentru interesul personal chiar si cu un film: manipulare, bani, șantaj subliminal, putere proprie și influență.

Nu doar Vulcănescu laudă filmul. Printre cei care au făcut propagandă filmului se află și ieromonahul Lavrentie Carp, din județul Neamț, publicist la site-ul theodosie.ro, administrat de nepomenitori. Acesta a participat la lansarea filmului (foto mai jos), având și aprecieri laudative față de film și față de așa-zisul personaj Alexie, despre care spunea că reprezintă partea pozitivă din film2. De la același site al nepomenitorilor, a lansat mesaje de susținere și Vlad Agache, administratorul acestui site, care pe rețelele de socializare propunea vizionarea filmului prezentându-l ca fiind un manifest politic ziditor de suflete.

Se observă că dintre preoții canonici nu s-a găsit un personaj pozitiv în filmul lui Mega, dar în schimb se pune accentul pe singurul "pozitiv” Alexie, cel care (după ficțiunea lui Mega) făcea slujbe acasă și era iubit de popor. Prin aceasta, regizorul induce în subconștientul omului de rând ideea că doar în afara Bisericii găsim preoți buni. Oare chiar așa să fie? După opinia nepomenitorilor, așa o fi... Dar se pare că opinia lor e cam aceeași cu a regizorului. Nu?

Este ciudată atitudinea unuia dintre schismaticii nepomenitori de la Piatra Neamț, Mihai Silviu Chirilă. Acesta, în monologurile sale de pe youtube, pretinde că nu aprobă filmul deoarece generalizează păcatele personale ale clerului, nu discută despre erezie. În schimb, în taină, fără să spună prea multe, face o reclamație împotriva unui preot care a deranjat prin demascarea unor erezii de tip gnostic transmise prin filmul lui Mega. El motivează conținutul reclamației spunând că ar fi unele motive mai vechi, dar lansează atacul simultan cu al lui Silviu Ciobanu, producătorul filmului anticlerical „21 de rubini”. Atât schismaticul Mihai Chirilă, cât și producătorul filmului se asociază în acest caz, doar pentru că au interese comune. Ei nu recunosc că ar fi avut o înțelegere în acest sens, dar acționează organizat, în echipă.3

Deși controversatul film lansează mesaje subliminale anticlericale simultan cu învățături eretice de nuanță gnostică (din gama New Age)4, nepomenitorii care se autointitulează "apărătorii credinței” ascund acest lucru încercâd să transfere discuția spre orice altceva, doar despre chestiunile dogmatice să nu se discute. De asemenea, nepomenitorii tac atunci când masonul Dorel Vișan, protejatul regizorului Mega, răspândește erezii de tip gnostic în locuri publice și chiar în unele lăcașuri de cult ortodoxe, cum e recentul caz de la mănăstirea Neamț.5 Sau faptul că adepți ai MISA, apropiați ai lui Gregorian Bivolaru6 fac front comun cu Ciprian Mega susținând acest film anticlerical, nu e un motiv de a se lua o atitudine din partea lor?

Ne întrebăm doar, ereziile din film și predicile preotului Mega, ereziile masonului Dorel Vișan și multe altele, nu sunt importante? De ce aceste lucruri le ignoră? În aceste cazuri nu mai trebuie luptat pentru credință?


Prof. Nicolae Duță


1. A fost caterisit de Patriarhia Antiohiei. Documentul aici: zhttps://antiochian-orthodox.com/post/the-former-priest-matei-vulcanescu-has-been-deposed

2 https://fb.watch/sjqyXd__Dl/

3 http://astradrom-filiala-bihor.blogspot.com/2024/05/nepomenitorii-ataca-un-preot-care.html

4 https://asociatiasarmizegetusaregia.wordpress.com/2024/05/26/21-de-rubini-un-atac-de-sorginte-gnostica-la-adresa-bisericii/

5 https://solidnews.ro/actorul-dorel-visan-invitat-la-cuvant-in-manastirea-neamt-de-catre-staretul-benedict/

6 https://solidnews.ro/ion-spanu-ia-apararea-celor-din-misa-si-acuza-manipulari-ale-sistemului/

https://www.gandul.ro/stiri/cozmin-gusa-declara-ca-este-simpatizant-al-misa-910997