ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!



Obiceiurile și tradițiile de sfârșit de an din țările balcanice sunt profund influențate de mixul cultural, religios și istoric specific acestei regiuni. În general, ele reflectă o combinație de practici creștine (ortodoxe, catolice) și elemente păgâne precreștine.

Există elemente comune în țările balcanice. Astfel colindatul și urările apar aici, fie sub formă religioasă, fie ca reminiscență a unor ritualuri păgâne.

Focul în prezență fizică ori ca și figură de stil simbolizează purificarea și reînnoirea, prezent în obiceiul badnjak (buturuga de Crăciun), preluată și în Europa vestică și centrală.

Un alt element comun este reprezentat de dansuri și jocurile populare, acestea sunt un element central al sărbătorilor de iarnă, simbolizând unitatea comunitară.

Nu mai puțin întâlnite sunt simbolurile de noroc: monede în cozonaci, bice simbolice, ornamentele din lemn.

Aceste obiceiuri subliniază legătura profundă dintre oameni, natură și spiritualitate în regiunea Balcanilor.

Pentru noi, românii, probabil că Plugușorul este una dintre tradițiile nelipsite în manifestările de sfârșit și început de an.

Plugușorul reprezintă unul dintre cele mai importante și vechi obiceiuri populare românești, legat de sărbătorile de iarnă, în special de trecerea dintre ani. Practicat în ajunul Anului Nou, acest ritual este o urare de belșug, prosperitate și reînnoire, fiind transmis din generație în generație ca o expresie a culturii și identității românești.

Plugușorul reprezintă mai mult decât un simplu obicei; este o manifestare a spiritului românesc, o celebrare a muncii, naturii și comunității. Este un ritual care îmbină trecutul și prezentul, având un loc special în patrimoniul nostru cultural.

Prin Plugușor, românii își exprimă speranța, recunoștința și dorința de a începe anul cu gânduri bune și inimi curate.

Plugușorul este un obicei străvechi, păstrat în special în satele românești, dar cunoscut și în mediul urban. Este o urare de belșug și prosperitate pentru anul care vine, exprimată prin versuri ritmate.

Grupuri de tineri – adesea numite cete – merg din casă în casă pentru a ura gazdelor un an rodnic, acompaniindu-și recitarea cu sunete specifice: trosnete de bici, clopote și buhai (un instrument tradițional din lemn care imită mugetul unui animal).

Plugul, ca simbol central, are o semnificație profundă: legătura omului cu pământul, muncile agricole și ciclul naturii. Prin recitarea Plugușorului, oamenii invocă bunăstarea, sănătatea și armonia în gospodărie.

Plugușorul are rădăcini precreștine, fiind inițial un ritual agrar prin care oamenii invocau fertilitatea și protecția divină asupra pământului. Plugul, văzut ca un obiect sacru, simbolizează începutul noului an agricol.

Odată cu creștinismul, Plugușorul a fost integrat în sărbătorile de iarnă, păstrându-și însă simbolistica agrară. În versurile Plugușorului, găsim o combinație de poezie epică, teatralitate și umor, care reflectă viziunea tradițională asupra muncii și naturii. Zgomotele produse de bice și clopote au rolul de a alunga răul și de a atrage energiile pozitive.

Putem vorbi chiar despre un ritual al Plugușorului, El are mai multe etape bine definite, fiecare cu semnificația ei:

Pregătirea cetei: Tinerii se organizează în cete și învață versurile Plugușorului, care pot varia în funcție de regiune. Se pregătește recuzita tradițională: plugul (real sau simbolic), bicele, clopotele și buhaiul.

Vizitarea gospodăriilor: Ceata merge din casă în casă, iar la fiecare gospodărie recită urarea poetică, acompaniată de sunete puternice care simbolizează alungarea spiritelor rele și chemarea norocului. Textul include descrierea muncilor agricole: aratul, semănatul și seceratul, toate prezentate într-o manieră idealizată.

Răsplata gazdelor: După recitarea Plugușorului, gazdele oferă colindătorilor colaci, mere, nuci, bani sau alte daruri simbolice, în semn de mulțumire.

Deși tradiția este răspândită în toată țara, există variante locale care adaugă un farmec unic acestui obicei: astfel în Moldova plugușorul este elaborat, cu texte lungi, acompaniament zgomotos și folosirea buhaiului. Deseori, tinerii poartă costume tradiționale, adăugând un element vizual spectaculos.

În Muntenia și Oltenia, textele sunt mai concise, iar acompaniamentul este realizat cu bice și clopoței.

Plugușorul din Bucovina include adesea elemente religioase, fiind îmbinat cu colindele de Anul Nou.

Plugușorul transilvănean, deși mai sobru și mai simplificat decât în alte regiuni, reflectă unicitatea culturală a zonei. Prin urările sale concise și influențele multiculturale, acest obicei păstrează legătura cu valorile tradiționale românești, oferind în același timp o perspectivă locală asupra unei moșteniri naționale comune.

În acest caleidoscop al plugușorului românesc cel din Maramureș are o poziție clară. Deși mai simplu și mai scurt decât în alte regiuni ale țării, plugușorul maramureșean este o expresie autentică a valorilor și tradițiilor locale. Prin urările directe, atmosfera solemnă și accentul pe solidaritate comunitară, acest obicei reflectă legătura profundă a maramureșenilor cu pământul, credința și cultura lor. Continuarea practicării Plugușorului în Maramureș este o dovadă a respectului față de tradițiile strămoșești și o invitație pentru tineri să redescopere frumusețea acestui obicei străvechi.

Indiferent unde ne-am afla la sfârsitul și începutul de an în România vom auzi un text clasic al plugușorului. Varianta cea mai răspândită și folosită, fiind adesea punctul de referință pentru alte variante regionale. Începe cu o chemare energică și invocă simboluri ale muncii agricole și ale prosperității.

"Aho, aho, copii și frați,

Stați puțin și nu mânați,

Lângă boi v-alăturați

Și cuvântul mi-ascultați!

Mâine anul se-nnoiește,

Plugușorul se pornește

Și începe a ura,

Pe la case a colinda.

Iarna-i grea, omătu-i mare,

Semne bune anul are,

Semne bune de belșug,

Pentru brazda de sub plug."

Plugușorul este o urare, de aceea cei ce umblă a ura pe la case se numesc urători și desfășoară această activitate în ultima zi a anului.

A doua zi, în urma „plugarilor”, vin „semănătorii” și copiii cu sorcova.

Sorcova este un obicei românesc străvechi, practicat în prima zi a noului an (1 ianuarie) – ziua de Sfântul Vasile - cunoscut pentru caracterul său vesel și pentru urările de sănătate, prosperitate și noroc adresate gazdelor.

Este unul dintre cele mai iubite obiceiuri tradiționale, păstrat în special în mediul rural, dar întâlnit și în orașe. Sorcova simbolizează renașterea, vitalitatea și reînnoirea, urătorii rostesc versuri precum:

„Sorcova, vesela,

Să trăiți, să înfloriți,

Ca un măr, ca un păr,

Ca un fir de trandafir.

Tare ca piatra,

Iute ca săgeata,

Tare ca fierul,

Iute ca oțelul!

La anul și la mulți ani!”

De obicei sorcova este ritualul copiilor (rar însoțiți de un frate mai mare, vreun părinte ori bunic), ei sunt răsplătiți cu mici daruri: bani, dulciuri, fructe sau colaci.

Deși obiceiul Sorcovei este mai puțin practicat în mediul urban, el rămâne o tradiție vie în satele românești. În școli și grădinițe, Sorcova este adesea inclusă în serbările de iarnă, contribuind la transmiterea acestui obicei către noile generații.

Sorcova este mai mult decât un simplu obicei de Anul Nou; este un simbol al renașterii și speranței. Sorcova transmite valorile tradiției românești: sănătate, belșug, unitate și reînnoire.

Semănătorii (cei ce vin cu semănatul) sosesc pentru a pune sămânța în brazda trasă de plugari. Semănatul boabelor în gospodărie este o formă simbolică de fertilitate, cu boabele de grâu reprezentând sămânța prosperității. Gestul semănatului este însoțit de urări optimiste, cum ar fi:

„Să trăiți, să înfloriți,

Ca merii, ca perii,

În mijlocul verii!

La mulți ani cu sănătate

Și cu zile luminate!”.

Se spune că primul vizitator al casei în noul an ar fi considerat de bun augur să fie un bărbat sau un copil care aduce urări de bine.

Semănătorii, fiind adesea primii care intră în case, sunt văzuți ca aducători de noroc. Boabele aruncate în casă de semănători, fie grâu sau orz ori orez trebuie păstrate, fiind considerate purtătoare de noroc și fertilitate.

Practicarea și păstrarea acestui obicei rămân o mărturie a legăturii puternice dintre trecut și prezent în cultura românească.

Primirea urătorilor și semănătorilor la sfârșit și început de an este dincolo de tradiție, un ritual cu semnificații adânci, care reflectă dorința de reînnoire, speranța pentru un viitor mai bun și respectul pentru valorile comunității.

Prin aceste obiceiuri, românii celebrează continuitatea vieții, prosperitatea și bucuria de a trăi în armonie cu natura și cu cei din jur.

În viață avem mereu de depășit fel de fel de obstacole, bucovineni le numesc hopuri. Și în anul ce vin vom avea de trecut fel de fel de hopuri, așa că eu vă doresc să le depășiți pe toate cu bine, speranță și succes!

"Hopuri, hopuri, hopurele,

La mulți ani cu floricele!

Hopuri, hopuri, hopurate,

La mulți ani cu sănătate!”