Pr. Ioan Istrati: Canonul cel Mare, scris de Sfântul Andrei Criteanul - o odisee de durere

Canonul
cel Mare, scris de Sfântul Andrei Criteanul, e o odisee de durere, un
imn al suferinței asumate, o plângere tăcută și mai asurzitoare decât
cerurile, despre ratarea noastră personală și despre eșecul istoriei
fără Dumnezeu.
În sensibilitatea lui genială, străbătut de focul curățitor al Duhului, Andrei a văzut toată istoria comprimată în mod unic în viața și soarta fiecăruia dintre noi. Timpul întreg primește în Duhul Sfânt o inteligibilitate personală, așa încât noi simțim că Sfântul vorbește despre noi.
Și într-adevăr, suntem o specie eșuată, un neam blestemat de propria suferință la a ne ucide părinții și pruncii, de dragul materiei și a plăcerii care izvorăște miasmatic din ea. Toată istoria e o adunătură și o încrengătură de ucidere și de moarte, de sânge și de lacrimi, de ură și de viclenie.
Am sfărâmat în noi chipul Preacuratului Dumnezeu cu o ură sinucigașă. Veșmântul de har al Raiului l-am spurcat cu sângiurile netrebnice ale morții de sine și de celălalt. Ochii, ferestrele vederii de Dumnezeu, i-am mutilat și i-am prefăcut în bălți ale vicleniei și ale privirii pătimașe. Auzul de preadulcele Cuvânt l-am întinat cu strigătele și urletele violenței și ale plăcerii vinovate. Gura, poarta de aur a Euharistiei și psaltirea dulcilor cântări de slavă a Creatorului, am făcut-o văgăună spurcată de patimi grele. Toate simțurile noastre, din porți ale frumuseții lui Dumnezeu, le-am transformat în răni deschise prin care ni se scurge viața.
Canonul cel Mare surprinde genial această sfărâmare de sine a umanității alergând spre neant. Moartea însăși nu e pedeapsa de la Dumnezeu pentru păcatele noastre, ci însăși ființa noastră, felul nostru de a ne-fi, patima însingurării prin uciderea în noi a celorlalți.
Și, totuși, Dumnezeu ne iubește atât de infinit, încât vine printre noi și moare pentru noi, asumă într-Însul tot oceanul durerii omenești, toată moartea noastră, și o sfărâmă în Înviere.
Canonul cel Mare e tocmai cântecul plâns al biruinței lui Dumnezeu asupra morții din noi. Pentru că niciodată Dumnezeu nu ne judecă, înainte de a-Și da viața pentru noi.
În sensibilitatea lui genială, străbătut de focul curățitor al Duhului, Andrei a văzut toată istoria comprimată în mod unic în viața și soarta fiecăruia dintre noi. Timpul întreg primește în Duhul Sfânt o inteligibilitate personală, așa încât noi simțim că Sfântul vorbește despre noi.
Și într-adevăr, suntem o specie eșuată, un neam blestemat de propria suferință la a ne ucide părinții și pruncii, de dragul materiei și a plăcerii care izvorăște miasmatic din ea. Toată istoria e o adunătură și o încrengătură de ucidere și de moarte, de sânge și de lacrimi, de ură și de viclenie.
Am sfărâmat în noi chipul Preacuratului Dumnezeu cu o ură sinucigașă. Veșmântul de har al Raiului l-am spurcat cu sângiurile netrebnice ale morții de sine și de celălalt. Ochii, ferestrele vederii de Dumnezeu, i-am mutilat și i-am prefăcut în bălți ale vicleniei și ale privirii pătimașe. Auzul de preadulcele Cuvânt l-am întinat cu strigătele și urletele violenței și ale plăcerii vinovate. Gura, poarta de aur a Euharistiei și psaltirea dulcilor cântări de slavă a Creatorului, am făcut-o văgăună spurcată de patimi grele. Toate simțurile noastre, din porți ale frumuseții lui Dumnezeu, le-am transformat în răni deschise prin care ni se scurge viața.
Canonul cel Mare surprinde genial această sfărâmare de sine a umanității alergând spre neant. Moartea însăși nu e pedeapsa de la Dumnezeu pentru păcatele noastre, ci însăși ființa noastră, felul nostru de a ne-fi, patima însingurării prin uciderea în noi a celorlalți.
Și, totuși, Dumnezeu ne iubește atât de infinit, încât vine printre noi și moare pentru noi, asumă într-Însul tot oceanul durerii omenești, toată moartea noastră, și o sfărâmă în Înviere.
Canonul cel Mare e tocmai cântecul plâns al biruinței lui Dumnezeu asupra morții din noi. Pentru că niciodată Dumnezeu nu ne judecă, înainte de a-Și da viața pentru noi.
Susține ActiveNews

Participă prin sprijinirea noastră
la lupta pentru Adevăr!
la lupta pentru Adevăr!
căci mâine nu se știe ce ne mai așteaptă.
Pe același subiect

Cercetătorul CNSAS care îl acuza pe Patriarh de colaborare cu Securitatea îl apără pe Bănescu. Documentul care-l anihilează pe calibanul Hodor: Cancelarul lui Nicolae Ceaușescu, Silviu Curticeanu, a intermediat vânzarea sașilor și evreilor. FACSIMIL

NATO – bătut de un Bucătar și de o strânsură de Pușcăriași?

Cel mai bine păstrat Secret al lui Zelenski

Cum s-a întors Roata în Ucraina

Eveniment epocal: Apare legea "Ce este o Femeie"

ActiveNews își cere scuze pentru informațiile eronate prezentate de Cartepedia, Citești, Librărie și Polirom cu privire la soția lui Bănescu, Cristina Popa - Curticeanu. Care este situația cu șeful Cancelariei lui Ceaușescu și cea de la Colegiul Goethe
Recomandările noastre
Secțiuni: Biserica Cultură Opinii Prima pagină Știri
Persoane: Andrei Criteanul IPS Teodosie
Subiecte: Canonul cel Mare Postul Paștilor
Organizații: Arhiepiscopia Tomisului Biserica Ortodoxă Română
Tip conținut: Opinii
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Comentarii (0)