Prof. Ilie Bădescu la Conferința Eminescu de la Academia Română: Sincronizarea cu Eminescu. Împotriva oboselii (I) De la teoria salariului natural la sociologia pragurilor de sărăcie
Prezentare la Conferința Mihai Eminescu și Modernitatea Tradiției, Aula Axademiei Române, 16.10.2025
Mihai
Eminescu „este, după Zamolxe, cel mai de seamă om ce s-a
născut pe pământul țării noastre”, ne spune așa de profund D Murărașu. Lumina
creației sale acoperă toate epocile ceea ce-l face actual în orice epocă. Apariția
sa în orizontul existențial al poporului român a ridicat pragul elanului creator
la nivelul etalonului celest al spiritualității unui popor. Variația pragului
de creativitate al unei epoci, remarcă Eminescu, este determinată de raportul organic
dintre elite și geniul latent al popoarelor.
„Cînd
națiunea e 'n întuneric, precizează poetul, ea doarme-n adîncimile geniului
și-a puterilor sale neștiute și tace — iar cînd Libertatea, civilizațiunea,
plutesc asupră-i — oamenii superiori se ridică spre a le reflecta, în frunțile
lor, și a le arunca apoi în raze lungi adîncimilor poporului — astfel încît în
sînul mărei întregi se face o zi senină, ce râsfrînge în adincul ei cerul”
(Mihai Eminescu, „Geniu pustiu”, Roman postum, cu o introducere de I Scurtu,
Minerva, 1907, p, 15).
În
cultura română au fost epoci în care creativitatea elitelor a fost curmată de
felurite pseudomorfoze, precum a fost cea fanariotă în veacul al XVIII-lea, și
cea comunistă, în secolul XX. Nu e întâmplător că aceste epoci au același
specific: întrerup linia organică, de continuitate identitară a unei culturi,
coboară pragul creativității la scara popoarelor întregi și provoacă oboseala etnică,
ne spune N Iorga. Lucrul acesta îl știa bine Eminescu, precum o și spune în
celebrele versuri din Scrisoarea a III-a: „De-așa vremi se-nvredniciră
cronicarii și rapsozii// Veacul nostru ni-l umplură saltimbancii și irozii”.
Comunismul
și-a inaugurat instalarea la cârma poporului român prin blestemat volum de PUBLICAȚII
INTERZISE, scos de Ministerul Artelor și Informațiilor, București, 1948,
cartea neagră a indexării și prohibiției operelor și autorilor reprezentativi
pentru profilul spiritual al Europei însăși, o adevărată încarcerare a
culturii. Circa 8000 de opere fundamentale au fost scoase din circuitul viu al
acestei culturi și astfel linia sa evoluționară a fost ruptă. Dacă n-ar fi
apărut Generația Labiș, care a restaurat legătura cu spiritualitatea perioadei
interbelice, ruptă de oamenii regimului bolșevic, atunci s-ar fi semnat foaia
de sterpie a unei întregi epoci încât spiritul românesc ar fi rătăcit prin
pustiul bolșevic asemenea ahasverului rătăcitor portretizat de pana lui
Eminescu.
Din
nefericire, indexul și prohibiția au revenit în formă deosebit de agresivă în
zilele noastre, acompaniate de alte fenomene precum: oboseala socială,
abandonul istoric, chiar exodul.
Reluarea
firului unei deveniri organice a unui popor actualizează chestiunea
sincronizării cu mediul axiologic al acelui popor, cu marile sale opere.
Această formă a retro-sincronizării unei generații este vitală pentru ieșirea
din oboseala colectivă și deci pentru afirmarea identitară a unui popor în
întregul său.
—
„Schimbați opiniunea publică, spune poetul prin celebrul său personaj din Geniu
pustiu, dați-i o altă direcțiune, răscoliți geniul național, spiritul
propriu și caracteristic al poporului din adîncurile în care doarme; făceți o
uriașă, reacțiune morală, o revoluțiune de idei...în fine fiți și Romîni,
Romîni și iar Romîni, zise cl încet; răgușit.
—
Cine s-o facă asta? Nu sînt toți astfel(?): „Nu sînt toți numai receptivi(?):
Francezi, Italieni, Spanioli, tot — numai Români nu”. (Mihai Eminescu, „Geniu
pustiu”, Roman postum, cu o introducere de I Scurtu, Minerva, 1907, p 12)
Eminescu
a restaurat legătura activă cu durata lungă a neamului românesc, de la vârsta
mitologică, la epocile adoptive și până la epoca lui Carol Îngăduitorul străluminând
viitorul cu luminile profetice ale operei sale. Pe de altă parte, receptarea
creatoare a geniului eminescian a cuprins în raza ei toate marile civilizații
ale omenirii. Cum spunea Petre Țuțea: „de la Marea Nordului la Vladivostok,
Eminescu împarte binecuvântări”. Rari sunt operele care s-au oferit să
găzduiască așa de minunat alte mari culturi și civilizații, precum este opera
teoretică și poetică a lui Eminescu. El este deopotrivă național și universal.
Și, mai presus de toate, Eminescu este, repet, o metodă de gândire, un
mod ontologic, un model de inserare în existență. Le putem denumi sintetic,
într-adevăr, paradigma Eminescu. Pentru noi românii,
sincronizarea cu Eminescu este o legitate, un imperativ categoric. Una dintre
fațetele retro-sincronizării cu Eminescu este redescoperirea operei teoretice.
Pentru
a ilustra ideea că Eminescu este, deopotrivă, o metodă de gândire” cu putere de
dăinuire paradigmatică, am examinat mersul gândirii sale în căutarea răspunsului
la o provocare de perpetuată actualitate: reproducerea sărăciei în evoluția
popoarelor orientale. La această chestiune, Europa căuta explicația în opera marilor
economiști, între care și teoria lui D Ricardo a salariului natural. Lungă
vreme după apariție (cam o jumătate de secol), opera lui D. Ricardo („Principles
of political Economy and Taxation”) a
exercitat o influență copleșitoare asupra întregii gândiri economice europene.
Germanul List va străpunge hegemonia modelului economic ricardian atât în
raport cu lumea întreprinzătorilor americani cât și cu cea a burgheziei
germane. Însă explicațiile occidentalilor răspund unei alte chestiuni și anume
găsirea căii spre dezvoltare și deci spre depășirea decalajelor nu spre
eradicarea sărăciei endemice. Eminescu căuta răspuns urmând o altă cale. Ca să
poți lansa o nouă direcție dezvoltatoare în economie, sugerează el, trebuie să
ieși din vadul sărăciei. Dacă ști să ieși din sărăcie ști si ce cale vei urma
pentru dezvoltare și deci pentru depășirea decalajelor.
Pentru
a găsi explicația fenomenului endemic al perpetuării sărăciei orientale,
Eminescu, ne spune D Vatamaniuc
[1]
, va chestiona
mai întâi teoriile majore ale epocii, în frunte cu teoria salariului natural („simbria
naturală”, traduce Eminescu) a lui Ricardo. Aflăm de la D Vatamaniuc acest
istoric-mucenic al eminescianismului teoretic, ce fel de „texte” citează
Eminescu, din care operă a lui Ricardo și ce
adaugă el textual.
Era
firesc, desigur, să ne întrebăm dacă demonstrațiile lui Eminescu au mers pe
linia lui Ricardo, lărgind „geometria” economică ricardiană, sau gândul lui
Eminescu s-a „abătut” de la acea linie instituind una diferită.
Eminescu
a păstrat de la Ricardo două elemente: primul se referă la caracterul
„productiv” al muncilor, iar al doilea, se referă la „prețul muncii” sau la
ceea ce Ricardo a
socotit a fi „salariul
natural”.
În
esență, Eminescu face „adăugiri” la
teoria valorii (care-și are sursa în muncă) și la teoria salariului natural. Aceste
„adăugiri” nu sunt simple marginalii la teoria lui Ricardo ci își au sursa
într-o nouă paradigmă de gândire care-l va ghida spre propria sa teorie. Acest
fenomen de mutație paradigmatică a liniei de gândire este unul general în
istoria cunoașterii.
Mergând
în altă direcție și decât Marx (așa precum ne arată polemica sa cu marxismul
fraților Nădejde), Eminescu lansează o explicație distinctă care poartă marca
propriei sale paradigme (metode de gândire). În legătură cu teoria ricardiană a
„salariului natural”, Eminescu citează mai mult. El extrage din capitolul, Despre
salarii, al
lucrării lui Ricardo, următoarea idee: „simbria naturală”, „prețul pe care toți
lucrătorii împreună au nevoie pentru a-și ține sufletul și a-și propaga neamul,
nici mai mult nici mai puțin”
[2]
.
La
această idee a lui Ricardo, Eminescu adaugă: „adică un preț care pune pe unii
în poziția de a se îmbogăți și de a-și propaga neamul, pe când alții pier de
foame, sete și frig”
[3]
. Cum
e cu putință ca ceea ce este bun pentru unii să fie rău pentru alții. Să vedem
care este semnificația „îndepărtării” lui Eminescu de Ricardo. Ce anume a impus
„abaterea” gândului său de la teoria lui Ricardo? După Ricardo există un
„salariu natural” care, prin jocul liber al forțelor economice, capătă forma
„salariului real” pe care îl descoperim pe piața muncii.
Așa
cum există o tendință de egalizare
a profiturilor (toate
profiturile caută remunerațiile cele mai bune și le evită pe cele scăzute, fug
de ele) tot astfel există, ne spune Ricardo, și o tendință de egalizare
a salariilor în
jurul nivelului lor natural (ca toate celelalte prețuri).
Salariul
natural este
legat de prețurile alimentelor și al celorlalte mijloace de trai (și
subzistență), de care clasele lucrătoare au nevoie pentru a se perpetua. Deci,
la Ricardo, „prețul natural nu este egal cu un minimum de salariu, ci este mai
mult: un preț egal cu noțiunea curentă a standardului de viață”
[4]
, salariul
real este
echivalentul unei „subzistențe absolut necesare pentru a duce viața de azi pe
mâine”
[5]
.
Salariul
natural este
expresia unui grad
social de
bunăstare materială la care se ridicaseră oamenii. Acum suntem în măsură să
remarcăm adevărata „breșă” eminesciană în raport cu sistemul ricardian. Când
Eminescu face „adăugirea” lui spunând – „adică un preț care pune pe unii în
poziție de a se îmbogăți și de a-și propaga neamul, pe când alții pier de
foame, de sete și de frig...” – el se „abate” efectiv de la legea variației
stricte a salariului real în jurul „salariului natural” și propune un alt enunț
logic, care ar putea fi sintetizat astfel: în
lume sunt societăți guvernate de legea salariului natural (adică de legea
„standardului de viață") și societăți guvernate de legea „salariului minimizat”,
coborât sub pragul standardului de viață, prin intervenția unui alt mecanism
decât cel indicat de Ricardo prin legea cererii și ofertei care reglează piața
forței de muncă. Primele, societățile occidentale ale bunăstării și progresului
civilizației, își pot „propaga neamul”, celelalte, cele orientale, sunt
împiedicate să-și propage rasa, (neamul, adică). Această despărțire este
valabilă și între neamuri și între clasele unei societăți. Fenomenul
sesizat de Eminescu nu se referă strict la sărăcie, cu trăsături comune oriunde,
ci în primul rând, la faptul că în cazul popoarelor orientale, în particular al
României, îndepărtarea salariului real de salariul natural e așa de mare încât împinge
sub primejdie existența popoarelor. Economiile de tip oriental, ne avertizează
în teoriile sale Eminescu, amenință chiar dăinuirea neamurilor. Ce anume
provoacă o asemenea „diviziune” tragică a „șanselor” de supraviețuire în lume
și înlăuntrul societăților? În teoria lui Ricardo variațiile salariului real în
jurul salariului natural este determinată de legea cererii și ofertei și de
variația densității populației.
M. Eminescu
ajunsese la o teorie proprie, în baza căreia ceea ce reglează nivelul
salariului real nu este variația (dinamica) populației și nici legea cererii și
ofertei, ci sistemul
care rupe economia de societate, adică bate legea cererii și
ofertei. Într-o societate care poartă povara unei „pături superpuse”
(parazitare), subliniază poetul, prețul muncii va fi stabilit, nu prin
raportare la nivelul „salariului natural”, ci la un prag cu mult sub cel al
standardului de viață. Cum e posibil? „Veniturile
statului, scrie
Eminescu, percepute asupra contribuabililor (...), sunt plata pe care
cetățeanul o dă pentru a primi în schimb servicii echivalente. ... Suma
neproporționat de mare care se ia în fiecare an din averea comună, în loc de a
se întrebuința la dezvoltarea vieții economice și de cultură a populațiunilor,
se împarte în sinecure
mari și mici pentru
o clasă
de oameni, fără
știință, fără merit, cari, tocmai pentru că n-au nici una, nici alta, s-au
constituit într-o societate de exploatare pentru
care toate mijloacele de a veni la putere sau de a se menține sunt bune. (...).Tocmai
în clasele pozitive ale nației se observă o scădere continuă a averii (s.n.),sub
fel de fel de forme ingenioase li se sustrage acestor clase până și cel din
urmă ban, pentru a întreține
cu el luxul unor nulități ambițioase, incapabilede
muncă, precum sunt incapabile de dreptate și de adevăr...”
[6]
Scăderea continuă a
„averii claselor pozitive” nu este consecința creșterii densității populației,
căci în cazul societății românești Eminescu sesizase o stranie abatere de la
mecanismul ricardian al creșterii și scăderii „salariului real” în jurul celui
natural. La Ricardo salariul și populația se află într-o relație invers
proporțională. Eminescu însă va stabili că există societăți, între care cea
românească, în care scăderea salariului real se produce
concomitent cu scăderea populației, așa încât populația și variația
densității nu compun mecanismul care poate explica variația salariului real în
jurul celui natural. Această teribilă abatere a „cazului” românesc de la
teoria lui Ricardo reclama nu numai o reconstrucție a teoriei „salariului
natural” – ceea ce Eminescu n-a făcut, decât în treacăt – ci elaborarea unei teorii
noi, și total diferită de aceea a lui Ricardo. Aceasta este teoria
„păturii superpuse” și a subviețuirii („pragurilor de sărăcie”, cu un termen
actual). În regimul de dominație a păturii superpuse, firmele și proprietățile
mari seamănă unor catedrale în deșert, iar țara este pentru pătura superpusă „hotelul patrioților de
meserie”
[7]
).
„E pentru noi sigur și de
netăgăduit că actualul sistem de exploatare economică poate face loc, sub
domnia altor idei, unui sistem de armonie a intereselor, că în locul speculei
poate veni industria și anume industria aceea care întregește activitatea agricolă
și stă în legătură cu ea. Un asemenea sistem precum (...) există în Danemarca
ar ocupa brațele până acum improductive într-un mod folositor și lor și
semenilor și s-ar înlătura gravele neajunsuri ale disproporției de azi dintre
clasele producătoare și cele consumatoare.”
Teoria
lui Eminescu include o explicație cuprinzătoare din care am reținut doar o
latură. Constatăm astăzi că problemele României sunt aceleași, salariul real
este la fel azi ca și atunci, un salariu substandard, economia comercială bate
economia națională, dezvoltarea durabilă lasă loc subdezvoltării durabile,
pătura superpusă este ruptă de problemele poporului sărăcit ca și atunci, țara
reală este ruptă de țara legală, la praguri de maximă amenințare, fondul de
puteri și capacități ale poporului este diminuat prin distrugerea
industrialismului etc. O singură deosebire: la toate aceste probleme avem
astăzi la dispoziție paradigma Eminescu. Aceasta este cheia care oferă
dezlegarea problemelor și identificarea căii de ieșire din măgura lor spre o
dezvoltare națională reală. Este legitim, ba chiar imperativ să spunem azi:
înapoi la Eminescu!
[1]
Vezi Eminescu, Editura Minerva, col. Universitas, Buc., 1988, pp. 163-165.
[2]
Vezi textul în M.
Eminescu, Opere, vol. XIV, Traduceri, p. 941.
[3]
Vezi Fragmentarium, p. 150.
[4]
Cf. V. Madgearu, „Curs de
economie politică”, p. 359.
[5]
Ibidem.
[6]
M. Eminescu, Opere, vol. XII, Ed. Academiei, Buc., 1985, pp. 19-20.
[7]
M. Eminescu, Patria adevărată, în op. cit., p. 126.
ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!
RO02BTRLRONCRT0563030301 (lei) | RO49BTRLEURCRT0563030301 (euro)
Pe același subiect
Tucker Carlson: Chemtrails sunt reale! – Haarp, secetele, uraganele și Sabotorii Climatici – Operațiunea Popeye - 11 septembrie și ingineria climatică - Planul demonic de a distruge Planeta [traducere integrală]
Apel disperat al medicilor. Opriți extinderea tehnologiei ARNm la vaccinuri! Risc de deteriorare genetică
Theodor Paleologu a murit. Dumnezeu să-l ierte!
LIVE I-II: Conferința COVID-19, CONVERGENȚA BIO-DIGITALĂ la Parlamentul României. Interzisă abuziv de agenții vaccinării cu seruri experimentale, conferința științifică este găzduită de AUR. Invitată: geneticiana de renume mondial Alexandra Henrion-Caude
Follow the money – UE a pus ochii pe banii tăi!
Cum să distrugi o țară în patru pași. Fostul agent KGB Yuri Bezmanov: “Scoteți-vă bananele din urechi!”
Recomandările noastre
”Un Studiu Incomod” - un documentar tulburător despre Minciuna Vaccinurilor. Senatorul Ron Johnson: ”E dezgustător!”. Film realizat de faimosul jurnalist Del Bigtree, autorul VAXXED, tradus în română de Ionel Trandafir - VIDEO
Cum să distrugi o țară în patru pași. Fostul agent KGB Yuri Bezmanov: “Scoteți-vă bananele din urechi!”
Tucker Carlson: Chemtrails sunt reale! – Haarp, secetele, uraganele și Sabotorii Climatici – Operațiunea Popeye - 11 septembrie și ingineria climatică - Planul demonic de a distruge Planeta [traducere integrală]
Chemtrails nu mai sunt o teorie a conspirației: Expertul Dane Wigington explică la Tucker Carlson ce respirăm cu adevărat: aluminiu, bariu, stronțiu, mangan, surfactanți, fibre polimerice și grafen
Secțiuni: Cultură Educație Opinii Prima pagină Publicistică Știri
Tip conținut: Opinii
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Comentarii (0)