Rugăciunea și postul – arme de neînlocuit în lupta împotriva diavolilor. Gând de duminică – Vindecarea lunaticului

Celui ce crede toate îi sunt cu putință, firește în funcție de puterea în care credem. Căci, una este, bunăoară să crezi ca Sf. Ilie în Dumnezeu cel viu și alta în închinătorii la Baal un idol făcut de oameni. Despre idoli știm de la David că deși au picioare, nu pot umbla, ochi dar nu văd și gură dar nu vorbesc pentru că ”nu este Duh” în ei. Sf. Ap. Pavel atrăgea atenția: ”Îmbrăcați-vă cu toate armele dreptății, ca să puteți ține piept împotriva uneltirilor diavolului. Căci lupta noastră nu este împotriva trupului și a sângelui, ci împotriva domniilor, stăpânitorilor întunericului veacului acestuia, împotriva duhurilor răutății răspândite în văzduhuri”. Apostolul Pavel spune cum că mereu ”diavolul urlă ca un leu răcnind, căutând pe cine să înghită”. Vrăjmașul nu are somn și, e drept, nu-i lipsit de o anume inventivitate apelând la viclenii spre a subjuga pe cei nepregătiți pentru lupta împotrivă-le. Ca fost înger, acum căzut poate lua chip luminos de înger. În Pateric există o povestire despre un călugăr vizitat de vrăjmaș, care l-a provocat spunându-i că poate discuta cu el pe orice subiect din Vechiul Testament. L-a cercetat atent din priviri bătrânul și apoi l-a întrebat: ”Dar din Noul Testament?” Pe dată,”vizitatorul” s-a făcut nevăzut. De aici nevoia acută a stării de veghe pe care o putem întreține doar prin rugăciune și post aflate într-o relație de reciprocă îmbogățire spre a da omului puterea de a lucra asemănarea cu chipul lui Dumnezeu pe care-l are în adâncul sufletului, semn indubitabil că Părintele Ceresc este mereu cu noi.
Era după dumnezeiasca Schimbare la Față a Mântuitorului, când Tatăl ceresc a zis de a răsunat întreaga zidire: ”Acesta este Fiul Meu multiubit întru care bine am voit. Pe El s-L ascultați.” Să-L ascultăm cu luare aminte fără a uita că, în urmă cu șapte luni (cifra perfecțiunii), la Iordan, când Fiul lui Dumnezeu a fost botezat ca Fiu al Omului, de Sf. Ioan Înaintemergătorul Părintelui Ceresc a spus: ”Acesta este Fiul meu multiubit întru care bine am voit.” Voirea bună a Tatălui – ”singur bun este Dumnezeu” spune Hristos - se manifestă prin ascultarea necondiționată a Fiului Său Unic venit pe pământ spre mântuirea tuturor celor care vor crede în El. S-a făcut ca din voia Domnului și contrastând dureros cu starea de fapt, din mulțime să iasă un om cuprins de disperare, care a îngenuncheat în fața Mântuitorului rugându-L să-i vindece copilul rău chinuit de demon. Evanghelistul Matei scrie cum băiatul era purtat de vrăjmaș după voia lui – în apă și prin foc – fără ca el să aibă cea mai mică putere de împotrivire. Simptomatologia descrisă duce gândul la epilepsie, boală cu manifestări teribile, cu crize ce revin în timp în mod cu totul imprevizibil. Cum crizele se declanșează mai ales în nopțile cu lună, bolnavul este numit și lunatic. În ciuda progreselor evidente ale medicinii, epilepsia este și încă o provocare, pentru că nu se cunosc deplin cauzele și nici nu s-a elaborat un tratament eficient și de durată, unanim acceptat, iar cele existente au mai mult un caracter paliativ. Cum vom vedea, rămân la îndemâna omului doare două arme imbatabile - sunt postul și rugăciunea prin care și Fiul lui Dumnezeu a reușit să alunge demonul sfidându-l: Domnului Dumnezeului tău să i te închini și doar lui Unuia Singur să-i slujești.
Sfinții Părinți dau mărturia cum vicleanul pierzător de suflete, răpește în primejdii, speranța; în boli, răbdarea, aprinde focul pizmuitor al patimilor și ajunge până acolo încât poate prezenta cea mai cruntă fărădelege ca bună făptuire iar pe sine înger de lumină. Dumnezeu îi îngăduie ți o face anume a da prilej omului să-și afirme deplin libertatea de opțiune. O face din nesfârșita-i milostivire și numai la o limită, după cum prea bine citim în cartea lui Iov. În nici un chip nu-i îngăduie a se apropia sufletul omului care este darul Său și rămâne de-a pururi darul Său: ”Îl dau în puterea ta. Numai sufletul să nu-l atingi”. Poate să rănească trupul cel făcut din pământ pentru a se duce în pământ, dar sufletul în nici un chip și nu-i rămâne diavolului decât să se folosească de două mari slăbiciuni – poftele trupului și deșertăciunile lumii. Ele generează și întrețin îndoiala, acea ”credință-a necredință”, o credință generală, vagă într-un fel cum că ”Dumnezeu este,… doar că e undeva departe”. Dumnezeu se află într-o lume a lui, a lui ”dincolo”. Noi viețuim, cât viețuim în această tristă ”vale a plângerii”, și în spațiul dintre ele se întinde, nu odată, un ținutul rătăcirilor, unde omul se simte însingurat, nu odată nesigur pe sine, un ”rătăcit” dar mereu în grija lui Dumnezeu nu-l lasă nicicând pe om singur cum prea bine vedem și în povestea lunatecului. Anume, El îi dăruiește două arme aducătoare de biruință: rugăciunea și postul. Așa a fost și cu Fiul Său întrupat ca Fiu al Omului spre a ne învăța că, oricâte i-ar fi de seducătoare ispitele să nu uităm că se cuvine ca doar ”Domnului Dumnezeului tău să i Te închini și numai Lui Unuia Singur să-i slujești”
”Doamne miluiește pe fiul meu…”
Mai erau în auzul celor prezenți cuvintele ”Acesta este Fiul Meu Cel mult Iubit, pe El să-l ascultați”, când se arata de ce și cum e necesară această ascultare. Să-L ascultăm pe Hristos cum El Însuși a ascultat de Tatăl Său până la moarte și încă moarte pe cruce. Acum, tatăl îndurerat a îngenuncheat în fața lui Hristos rugându-se: ”Doamne miluiește pe fiul meu că este lunatic și pătimește rău, căci adesea cade în foc și adesea în apă!” Cerându-și iertare cumva pentru îndrăzneala sa de a-L supăra, tatăl a continuat zicând că a fost și la ucenicii Săi însă fără vreun folos. Ajuns la capătul speranțelor, la cea din urmă încercare, se simțea la limita dintre necredința dată de eșecurile de până atunci și speranța din străfundul sufletului unde își află sălaș ca legătură indestructibilă cu Dumnezeu. Un gânditor contemporan, susține că nu există om lipsit de credință, aflată în zestrea noastră genetică,, invită să ne imaginăm un avion în care toți pasageri se declară atei. Ei bine, dacă avionul să traversează o zonă de turbulență și zguduie din toate încheieturile, atunci groaza îi va cuprinde pe toți de nu va mai fi printre ei nici un ateu… În sine, lipsa credinței rămâne, o infirmitate cutremurătoare, aproape inimaginabilă și generează maladii dintre cele mai surprinzătoare ce pot ajunge până la atât de diversele forme de ipohondrie. Acum se vorbește mereu mai mult de efectul ”placebo” și, opusul său, ”nocebo” care pun în evidență rolul credinței pentru starea de sănătate a omului. Este o formă voalată de a vedea că secularizarea este principala maladie a omului contemporan și din perspectiva ei, gânditorul Jean D’Ormesson, considerând că Dumnezeu ”ascuns, în altă parte, în afara timpului, nu se supune legilor noastre iar noi nu putem spune nimic despre el…Avem doar dreptul să sperăm că există. Dacă nu există, lumea noastră e absurdă. Dacă există, moartea devine o sărbătoare a vieții, un mister…Să nădăjduiesc cu încredere (s.n.) că o forță necunoscută veghează de foarte departe, dar mult mai bine decât noi, asupra acestei lumi și asupra mea.” Ne amintim de celebrul pariu pascalian.
Toate sunt cu putință celui ce crede…
Hristos, Fiul lui Dumnezeu încredințează că ”toate sunt cu putință celui ce crede” și de această data a spus tatălui: ”Crede numai!”, lăsând să se întrevadă existența uni gradări între necredință și credința adevărată, consubstanțială cu puterea. Se întâmplă ca și azi să auzim pe unii bolnavi care afirmă cum că ei cred în Dumnezeu, însă parcă speriați de propriile cuvinte adaugă repede: ”dar eu… nu o să mă mai fac bine niciodată”. Semnificativ, la intrarea într-un spital de specialitate din Lisabona scrie: ”Cei ce sunt aici, nu sunt; cei ce nu sunt aici, sunt.” Se mai spune, nu fără temei, că atunci când lipsesc duhovnici buni, spitalele sunt pline de bolnavi și vedem astăzi cum depresia cu variile ei forme a devenit aproape o boală comună. Se povestește că, odată, gânditorul Karl Jung, întrebat la cine s-ar adresa dacă s-ar îmbolnăvi – la psihiatru sau la duhovnic – a răspuns: până la patruzeci de ani, la psihiatru, după patruzeci, la duhovnic. Din nefericire, astăzi duhovnicia este înlocuită într-o măsură tot mai mare cu noianul recomandărilor mai mult sau mai puțin imperative făcute în numele dreptei credințe, fără ca ele să aibă un ecou real în conștiința oamenilor. Suntem martorii unui proces de convertire a ortodoxiei într-un manual de reguli morale de tot felul care ignoră faptul esențial că ortodoxia nu este doar o morală, ci cu mult mai mult - un fel de a fi după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, într-o legătură funciară cu Părintele Său.
Să fim și să rămânem gazde ale lui Hristos
În cadrul amplului și mereu mai complexului tablou al maladiilor psihice, epilepsia, considerată odinioară ”o boală sacră”, prezintă un tablou simptomatologic deosebit, datorat în principal caracterului ciclic, ce trimite gândul la o cauză exterioară nicicum de înlăturat. Rămâne evident un fapt unic - omul să nu se refuze nicicum iubirii lui Dumnezeu și să fie mereu pregătit să se facă vas al iubirii Lui pentru că asta își dorește și Părintele ceresc. Apoi, primind-o cu recunoștință, să-i răspundă după cuviință cu iubirea sa extinsă și asupra semenului. Să ne facem gazde bune ale iubirii lui Dumnezeu și, cum se spune ”toate celelalte ni se vor adăuga nouă”. Cum este înfățișat într-o veche icoană, Hristos este neîncetat la ușa sufletului gata să intre la cel mai mic semn binevoitor, dar niciodată nu va face nimic mai mult fără voia omului. Este o adevărată pedagogie divină din care desprindem că, dăruind omului dintru început libertatea, Domnul este primul care o respectă, astfel încât mereu și mereu simțim nevoia să spunem cu David: ”Cât de minunate sunt lucrurile Tale Doamne. Toate, cu înțelepciune le-ai făcut”. Ne amintim de slăbănogul de la Vitezda pe care Hristos l-a întrebat: ”Vrei să te faci sănătos?”Întrebarea nu este nici pe departe retorică, așa cum poate să pară la o primă vedere, câtă vreme, însănătoșirea impune aportul de credință și voință din partea bolnavului. Bietul slăbănog a răspuns că nu avea om care să-l ducă la apa tămăduitoare. Se face însă că atunci când omul ”nu are om”, vine Dumnezeu Însuși ca Fiu al Omului.
Ne rămâne, mereu și mereu, a primi cu inimă deschisă și sinceră iubirea Sa, nu însă la modul declarativ, ci în forma concretă a respectării celor zece porunci, desăvârșite în porunca cea nouă dată de Iisus, a Iubirii. Ne amintim cum, dintru început, Dumnezeu a spus întâilor oameni să mănânce din roadele tuturor pomilor, cu excepția celui al binelui și răului – al amestecului, pentru că neîndoielnic, binele îl cunoșteau - pentru că, făcând-o, vor muri. Asta înseamnă că numai și numai respectând poruncile, omul se va putea bucura de Fericirile, care le urmează. La rându-le, acestea urmează un suiș ce duce până într-acolo unde omul poate fi numit”fiu al lui Dumnezeu”,”făcător al păcii” între toate câte sunt. Hristos Însuși, la sfârșitul misiunii Sale pe pământ, înainte de a se Înălța la Tatăl ceresc spune: ”Pacea Mea o las vouă”. Nouă, moștenitori ai acestei păci, ne revine a face să o arătăm în roadele ei care să sfințească pe pământ numele Tatălui cum îngerii o fac în ceruri. Or, numai pace nu avea tatăl copilului, cum nici copilul nu avea și viața amândurora un coșmar.
Hristos – singurul care poruncește duhului necurat și este ascultat
Hristos a vindecat copilul și l-a dăruit tatălui reîntregind astfel familia, nucleul comunității, de a cărui sănătate depinde, nu în cele din urmă, sănătatea întregului corpus social. L-a vindecat ca Fiu al lui Dumnezeu, Unul Născut mai înainte de toți vecii – Cuvântul prin care toate s-au făcut: ”Duh mut și surd, ție îți poruncesc: ieși din el și să nu mai intri în el”. Altădată a poruncit valurilor învolburate care s-au potolit pe dată; i-a poruncit lui Petru să vină pe apă și a făcut-o ca și cum ar fi mers pe uscat. Acum, cu totul uluitor, poruncește duhului ”mut și surd”. Cum să poruncești unui duh care nu vorbește și nici nu aude, disfuncții care se întâlnesc îndeobște împreună? Pentru noi, oameni de rând, e ca și cum ne-am adresa unui perete. Dar când cuvintele sunt rostite de Cuvântul însuși, nu doar că sunt auzite, ci urmate pe dată fără nici un semn, cât de mic, de împotrivire. Erau cuvintele Celui prin care toate s-au făcut, al Fiului lui Dumnezeu,care ”a spus și s-a făcut, a poruncit și s-a zidit”; cuvinte erau aveau ”putere multă”. Sf. Nectarie comentează: ”Câtă putere! Ce cuvinte mai presus de fire! Ce măreață îndrăznire! Ce minunată expresie a caracterului ei dumnezeiesc!” Cuvintele cu adevărat cutremură: ”Eu îți poruncesc ție!” Mai presus de tot ce este omenește posibil, cuvintele lui Hristos aveau ”putere multă”, aceea a Fiului lui Dumnezeu, ”Unul născut prin care toate s-au făcut”. Or, demonul a recunoscut pe dată din cuvintele categorice ale poruncii că ele veneau de la Dumnezeu trebuiau ascultate fără urmă de tăgadă și pe dată: Eu, adică Fiul lui Dumnezeu, a-toate-făcătorul îți zic. Fiul lui Dumnezeu care a ”ziz și s-a făcut, a poruncit și s-au zidit”.
Este momentul culminat, rămas ca reper și mărturie pentru veacuri, când se fac suprem înțelese cu asupra de măsură cuvintele: ”Eu și Tatăl Una suntem.” Nimeni nu putea spune astfel decât Fiul lui Dumnezeu. Rămas-a doar neostoiților farisei să se umple de rușine, poticnindu-se, ca de atâtea ori, tocmai de piatra pe care o puseseră: ”Cu domnul demonilor scoate demonii”. Ei, maeștrii dibaci ai răstălmăcirii cuvintelor s-au prins, și nu pentru prima dată, în capcana pe care singuri au întins-o, pentru că în orbirea lor, deși aveau ochi , nu reușeau nicicum să vadă. Și așa se întâmplă cu fariseii tuturor timpurilor, care incapabili să sesizeze adevărul, fac din trufie o armă care, din nefericire pentru ei, are efect de bumerang. S-a întâmplat tocmai lor, maeștrii neîntrecuți ai răstălmăcirii vorbelor, care nu încetau a arăta reprobator paiul din ochii altora, lor anume care nu vedeau bârna din ochii proprii – aceea a trufiei, generatoarea tuturor păcatelor. Așa se face că tocmai ei nu ”vedeau” ceea ce era limpede ca lumina zilei : ”domnul demonilor” nu are cum izgoni în nici un chip pe cei care tocmai, ascultându-i porunca, au intrat trupul copilului. Numai ”Domnul a spus și s-a făcut”, El, ”Făcătorul cerului și al pământului, al tuturor celor văzute și nevăzute” este singurul care poate porunci pentru că a ”a Lui este puterea, stăpânirea și slava”. De aceea, deși duhul necurat era ”mut și surd” a ascultat și s-a supus: a ieșit din trupul chinuit al copilului care a rămas sleit de puteri, inert și a căzut ca și cum ar fi fost mort.
Stăruind asupra dramatismului acestei scene ne întrebăm, nu fără temei, de ce Dumnezeu îngăduie totuși asemenea boli, mai ales la un copil care, chiar dacă a păcătuit, după judecata noastră omenească, nu ar fi meritat, totuși, să ajungă la o asemenea stare. Antim Ivireanul răspunde: ”Pentru ca, dând lupta să nu rămână biruit și să se rușineze, iar noi cei care luptăm cu el, să-l biruim și să ne mântuim.” Să avem tăria să alungăm teama, să ne înarmăm cu dreapta credință și vom spune ca odinioară David: ”Nu te vei teme de năluca de noapte, de săgeata care zboară ziua, de lucrul cel ce umblă în întuneric, de întâmplare și de demonul cel din amiază.” Armele sunt cele pe care le știm - postul și rugăciunea și împreună, într-o relație de reciprocă îmbogățire se arată imbatabile: postul o rugăciune a trupului, rugăciunea o postire, o disciplinare a sufletului care astfel, curățindu-se de zgura poftelor se face mai puternic în lupta împotriva păcatelor. Continuă Sf. Antim Ivireanul: ”Postind cu trupul, toate poftele cele rele, venite din ispite diavolești, slăbesc și se potolesc. Adăugând postului, unul al trupului, sufletului și minții, rugăciunea noastră de chemare a lui Dumnezeu ne apără de toate cursele plăcerilor lumești puse pe fugă numai și numai cu ajutorul lui Dumnezeu, care ne-a spus: ”Toate câte veți cere, rugându-vă cu credință, veți primi”.
Ne întâlnim iar un cerc al virtuții, al puterii adică – cerând cu credință creștem în putere și, prin aceasta, credința se întărește aducând Slavă lui Dumnezeu, Cel care ne învrednicește cu asemenea virtuți spre a ne putea numi cu adevărat ”fiii” ai Săi . Astfel, cu ”îndrăznire, fără de osândă” să îndrăznim a ne ruga într-o inimă și un glas: ”Tatăl nostru Carele ești în cer/Sfințească-se numele Tău/ Vie împărăția Ta/ precum în cer așa și pe pământ.” Se întâmplă așa că ”Dumnezeu, ascultând rugăciunea noastră, trimite harul Său cel ceresc, care ne ajută a întoarce ochii de la deșertăciunea cea lumească și, stăruind, necuratul fuge rușinat, iar noi rămânem nebiruiți și purtători de biruință, în Hristos Iisus”. Să nu uităm fie și o clipă că Hristos, ca Fiu al lui Dumnezeu, a primit firea Omului tocmai ca Omul să poată a I se asemăna. El nu ascunde nici într-un fel adevărul, dimpotrivă îl afirmă răspicat:”În lume, necazuri veți avea, Dar îndrăzniți, Eu am biruit lumea!”
Să nu ne temem, dară, câtă vreme suntem cu Dumnezeu lucrându-i poruncile și înmulțindu-ne talanții. Dumnezeu nu doar că ne va feri de necazuri, ceea ce, deși necesar, nu este suficient pentru desăvârșirea la care ne îndeamnă Mântuitorul. Dumnezeu ajută cu mult mai mult. El ne lasă anume să înfruntăm răul și s-o facem singuri, întărindu-ne puterea, dar nu ne lasă s-o facem în bătaia oarbă a vânturilor ca jucării în mâna unui destin orb. Nu prididește a trimite ajutorul său ca astfel să putem birui deopotrivă răul din jurul nostru și, deopotrivă, cel ascuns viclean în noi. Nutrind credință tare în Dumnezeu, toate vicleșugurile pizmașului vor întări spre a deveni mai puternici întru iubirea de Părintele Ziditor și de fratele nostru aflat în suferință și necaz. Vom constata curând că întâiul beneficiar al acestui bine făcut fratelui suntem mai întâi noi înșine, cum acest bine se răsfrânge asupra noastră, pentru că Domnul pe care Îl ascultă îl va răsplăti cu prisosință. Există o ”plată a Domnului” despre care vorbeau strămoșii noștri, căci numai a Lui este plata, iar al nostru e a face în toată vremea și în tot ceasul voia Lui. Că este așa ne-o arată un fapt cotidian – când unul dintre noi își ajută fratele în suferință masându-l cu o alifie tămăduitoare, întâiul care beneficiază de efecte ei este cel care, astfel, plinește Voia Celui care ”singur este Bun”. La fel cu acela care rostește cuvinte de alinare. Prin veac, auzim neobosit îndemnul: ”Fiți buni cum Tatăl vostru cel ceresc Bun este”. Vom vedea cum rugăciunea cu străpungerea inimii pentru un om aflat în suferință sau necaz ne face mai rezistenți pe noi, cum dăruind din noi vom dăinui pe drumul spre lumina cea neînserată a Împărăției cerurilor. Ajutorul pe care Domnul ne binecuvântează a-l trimite prin noi ne face să vedem mai lesne cât de minunat este să faci toate cele bineplăcute Lui. Ce poate fi mai Bun pentru om decât a se ști împreună lucrător cu Cel ce ”toate cu înțelepciune le-a făcut”. Statornic și de neprețuit sprijin sunt postul și rugăciunea, cum Hristos Însușii ne-a arătat, și de aceea din cuvintele Lui, ca de la un izvor cu apă vie primim puterea de a le lucra, rămânându-ne mereu condiția sine qua non de a le primi și a le face înnoit locaș în sufletul nostru.
Ne rugăm dară împreună Vasile Voiculescu, poetul-medicul isihast, mărturisitorul din temnițele comuniste:
Rugăciunea,
Ceresc bumerang al sufletelor noastreFulger ținut de inimă spre Dumnezeu
Tu rugăciune, biruitoare mereu
Peste orice înfrângeri, orice dezastre
Străbați genuni, la Domnul te sui
Și de-L atingi te-ntorci îndată
Înapoi la cei ce te-au trimis încărcată
De toate bogățiile milelor Lui
ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!

RO02BTRLRONCRT0563030301 (lei) | RO49BTRLEURCRT0563030301 (euro)
Pe același subiect

Peninsula Iberică este noul Wuhan?

Viganò: Conclavul este falsificat – De aceea, viitorul Papă nu va avea autoritate

BTI: A venit adevărata nucleară: ambasada SUA sugerează că alegerile nu vor fi recunoscute

A vrut un Nürnberg al Covidismului: A fost aruncat în pușcărie!

EMISIUNE LIVE: Doru Paraschiv, ofițerul de informații care l-a prins cu minciuna pe Marian Enache de la CCR ÎN DIRECT la ActiveNews și Starea de Libertate. ACTUALIZARE

Psiholog militar Laurențiu Niculescu: Asistăm la destrămarea psihică a unei întregi națiuni. Acest lucru trebuie oprit!
Recomandările noastre

22 aprilie 1990, startul Pieței Universității. În urmă cu 35 de ani începea cea mai amplă manifestație anticomunistă din Europa Centrală și de Est. VIDEO și GALERIE FOTO

Alex Jones și Tucker Carlson despre Lupta pentru Adevăr: Globalism, Trump, Israel, Planuri Secrete pentru Al Treilea Război Mondial, WEF, CIA, 9/11 - O EMISIUNE-BOMBĂ tradusă în română - VIDEO
Persoane: Iisus Hristos Mântuitorul nostru
Locații: România Mare
Subiecte: Viața în Hristos
Organizații: Biserica Ortodoxă Română
Tip conținut: Opinii
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Comentarii (1)