ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Consiliul Uniunii Europene a decis să prelungească Acordul dintre UE și Ucraina privind transportul rutier de mărfuri până la 30 iunie 2024, cu posibilitatea reînnoirii acestui aranjament. Prelungirea acordului presupune inclusiv contribuția la reconstrucția Ucrainei după războiul cu federația Rusă, ceea ce înseamnă că soarta fermierilor români a fost deja pecetluită, în condițiile în care exportul de cereale va avea un statut permanent.

Fără a îndeplini vreo condiție de mediu, restricții la pesticide și îngrășăminte, Ucraina primește din partea Uniunii Europene permisiunea de a exporta cereale, îngrășăminte și produse agroalimentare pe termen nelimitat, chiar și după terminarea conflictului armat cu Federația Rusă. Consiliul Uniunii Europene a decis să prelungească până la 30 iunie 2024 Acordul dintre UE și Ucraina privind transportul rutier de mărfuri, arătând că prelungirea ar trebui înțeleasă inclusiv ca o contribuție la reconstrucția Ucrainei după războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei.

”Prelungirea acordului este un răspuns la solicitarea adresată de către șefii de stat și de guvern din Uniunea Europeană ca Uniunea Europeană să îmbunătățească în continuare eficiența tuturor culoarelor de solidaritate, întrucât acestea au permis exportul de volume semnificative din recoltele, produsele agricole și îngrășămintele ucrainene către țările care au cea mai mare nevoie de acestea”, se precizează în Decizia Consiliului Uniunii Europene. Potrivit acesteia, acordul ar fi condus doar la o creștere limitată a operațiunilor operatorilor de transport rutier ucraineni pe teritoriul Uniunii Europene și nu a ridicat nivelul concurenței pentru operatorii de transport rutier din UE într-un mod inacceptabil. Acordul ar fi sprijinit, de asemenea, acțiunile întreprinse de autoritățile statelor membre competente pentru controlul documentelor conducătorilor auto în ceea ce privește combaterea fraudei și a falsificării, susține Consiliul.

România rămâne ruta alternativă numărul 1

În motivarea emiterii acordului cu Ucraina privind exporturile de mărfuri spre UE se invocă perturbările importante cu care se confruntă sectorul transporturilor din Ucraina ca urmare a războiului. Acestea au condus la indisponibilitatea rutelor tradiționale de transport din regiune, apărând nevoia urgentă de a securiza lanțurile de aprovizionare și de a garanta securitatea alimentară prin utilizarea unor rute alternative pe șosea, în special pentru transportul cerealelor, al combustibilului, al produselor alimentare și al altor mărfuri din Ucraina către Uniune. Principala rută, fiind cea mai accesibilă, fără controale și cu facilități din belșug, rămâne România, țara în care autoritățile s-au făcut preș pentru a fi mângâiate pe creștet de mai-marii de la vârful UE. Infrastructura României, aflată deja în suferință, a fost făcută praf de miile de tiruri supraîncărcate din Ucraina, iar Guvernul nici nu a îndrăznit să pună problema la Comisia Europeană pentru a obține niscaiva fonduri pentru reparații măcar, că de modernizări nici nu îndrăzneam să sperăm. În plus, ca bonus, portul Constanța a devenit portul aproape exclusiv al mărfurilor din Ucraina, lăsându-i de izbeliște pe antreprenorii români.

Cu ce ne-am ales?

După ce Guvernul i-a sacrificat pe români de dragul Ucrainei, țara noastră nu s-a ales decât cu pierderi majore pe toate planurile. Statele UE dezvoltate au jubilat că și-au exportat marfă în Ucraina, fără taxe vamale, de aproape 50 de miliarde de euro, și că au importat furaje pentru zootehnie aproape gratis. România a rămas, de aproape un an, singura țară din UE care acordă sprijin financiar refugiaților din Ucraina, sume care sfidează o mare parte din populație, care se zbate în sărăcie. Fermierii români au ajuns să intre, unul câte unul, în faliment și cei mai mulți s-au trezit în imposibilitatea de a mai avea resurse financiare pentru a cultiva pământurile. Prețurile la grâu, porumb și floarea soarelui s-au prăbușit, astfel că cei care au rămas cu stocuri în speranța că își vor putea amortiza măcar costurile de producție sunt în pragul disperării. Decizia Consiliului Uniunii Europene nu face decât să îngroape agricultura românească, iar scurta suspendare a importurilor este doar o diversiune menită să creeze iluzia unei măsuri de protecție.